تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۰
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۱۵۹۰۲
سرویس خبر : اجتماعی

رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی

‌می‌متالز - آیین رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدصولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس برگزار شد.

سرمایه گذاری در صندوق‌ها به نفع بازار است

به گزارش می‌متالز، وزیر اقتصاد در آیین رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: موضوعی همچون ناترازی بانک‌ها را به نحوی دیگر در صندوق‌های بازنشستگی به جهت سیاست‌های اشتباه مواجه هستیم. به همین خاطر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مقبول نشد در قانون یا لایحه توسعه هفتم دولت به دنبال ایجاد اراده و جسارت برای حل و فصل صندوق‌های بازنشستگی هستیم.

سید احسان خاندوزی در این مراسم گفت: بسیار اهمیت دارد که تحلیلگران بازار این نکته را ارج بنهند که سرمایه گذاری غیر مستقیم از سوی این صندوق‌ها به نفع بازار، به نفع مجموعه‌ها و در مجموع به نفع سرمایه‌گذاران است.

خاندوزی گفت: نکته مهم در مسئله صندوق‌ها این است که به دلیل سیاست‌های اشتباه در این صندوق‌ها شاهد ناترازی باشیم. البته این اتفاق در همه دنیا دیده می‌شود، اما در کشور ما نوع این ناترازی متفاوت است.

وی افزود: ما ویراستار مجموعه‌ای از اشتباهات در گذشته هستیم که نشان می‌دهد این اتفاق در اثر تصمیمات در گذشته رخ داده است. مخصوصا درمورد ناترازی بانک‌ها نیز این اتفاق را شاهد هستیم. برای علاج این اتفاق باید تدابیر کوتاه مدت میاندیشیدیم. امیدواریم حداقل در برنامه هفتم توسعه با استفاده از این صندوق‌ها میزان ناترازی موجود را کاهش دهیم.

وزیر اقصاد تصریح کرد:صندوق‌های سرمایه گذاری بازنشستگی می‌تواند در اغلب حوزه‌ها رواج پیدا کند و می‌توان از ظرفیت این صندوق‌ها در جهت کاهش ناترازی استفاده کرد.

وزیر اقتصاد اشاره کرد: امیدواریم امثال این طرح‌ها در ادامه گسترش یابد و مثل بسیاری از طرح‌های اقتصادی رها نشود. باتوجه به اینکه سند برنامه هفتم بهانه خوبی برای اقتصاد کشور است بنابراین باید حداقل دوره ۵ ساله را برای پیش برد اهداف در نظرگرفت. متن مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم آماده ارائه به صحن علنی شده است.

صندوق بازنشستگی تکمیلی؛ تدبیر قانون‌گذار برای تامین آتیه کارکنان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: کارکنان نیاز به آتیه دارند، قانون‌گذار برای این امر، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را در نظر گرفته و افراد می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده و از سود آن بهره‌مند شوند.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در در این آیین گفت: یکی از خدمات بزرگی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام داده است موضوع نرخ امید به زندگی است. متوسط نرخ امید به زندگی اول انقلاب، بین ۵۰ تا ۵۵ سال بود؛ اما با اقداماتی که نظام انجام داده اکنون بر اساس گزارش‌ها به ۷۷ سال رسیده است.

وی افزود: کارکنان نیاز به آتیه دارند، الحمدالله صندوق‌های بازنشستگی که یک صندوق بین نسلی هستند یک تدبیری را برای زندگی آبرومندانه فراهم کرده‌اند، اما کافی نیست به سبب آنکه در نظام جمهوری اسلامی ایران مراودات زیاد است و هزینه‌ها بالاست می‌طلبد تا کار مناسبی را برای این امر انجام دهد.

وزیر تعاون تصریح کرد؛ خوشبختانه قانون‌گذار برای این امر، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را در نظر گرفته و افراد می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده و از سود آن بهره‌مند شوند. هرچه قدر شخص سرمایه‌گذاری کند می‌تواند از آن بهره ببرد. اشخاص پس از بازنشستگی هم می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و وارثان نیز می‌توانند از آن بهره گیرند.

ماندگاری وجوه سرمایه گذاری، ثمره حضور صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه رونمایی از صندوق بازنشستگی تکمیلی گفت: ارزش دارایی‌های کلیه صندوق‌ها اعم از صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت، کالایی و جسورانه ۸۸۵ همت بوده است و در این میان صندوق‌های سهامی رشد خوبی را داشتند و از ۴۵ همت به ۱۰۰ همت رسیده‌اند. در مورد سبدگردان‌ها هم دارایی تحت مدیریت آن‌ها از ۴۵ همت به بالای ۱۰۰ همت رسیده است. با توسعه نهاد‌های مالی انتظار داریم این روند افزایشی ادامه پیدا کند.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این آیین ضمن خیر مقدم به میهمانان، اظهار کرد: بسیار افتخار میکنم که امروز در کنار عزیزان از یکی از محصولات آینده‌دار و اساسی بازار سرمایه رونمایی می‌کنیم. این صندوق ابزاری است که برای تمامی ذینفعان در میان مدت و بلند مدت برکات بسیار زیادی خواهد داشت.

وی افزود: این صندوق با پیشگامی خود نهاد‌های مالی و با توجه به نیاز بازار سرمایه راه‌اندازی شد، یکی از سیاست‌های اصولی ما در دو سال گدشته بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است که این امر از طریق صندوق‌ها و سبد گردان‌ها محقق می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: ارزش دارایی‌های کلیه صندوق‌ها اعم از صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت، کالایی، جسورانه و ... ۸۸۵ همت بوده است و در این میان صندوق‌های سهامی رشد خوبی را داشتند و از ۴۵ همت به ۱۰۰ همت رسیده‌اند. در مورد سبدگردان‌ها هم دارایی تحت مدیریت آن‌ها از ۴۵ همت به بالای ۱۰۰ همت رسیده است. با توسعه نهاد‌های مالی انتظار داریم این روند افزایشی ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان بورس اذعان داشت: یکی از اتفاقات خوبی که طی یکسال اخیر افتاده، بازدهی بالاتر از بازار در عمده صندوق‌های سرمایه گذاری بوده است. طبق آمار، بازدهی سالانه بازار ۳۸درصد بوده است، در حالی که صندوق‌ها و سبگردان‌ها بیش از ۵۰درصد بازدهی داشتند. ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در نوسانات بازار بهتر عمل می‌کنند و بیش از ۷۵درصد صندوق‌ها هم بازدهی بالاتر از بازار کسب کردند. در حال حاضر ۴۰۶ صندوق سرمایه گداری داریم که بیش از ۷۵ درصد آن‌ها بازدهی بیش از بازر سرمایه داشته اند. یکی از رسالت و وظایف سازمان، افزایش نظارت بر روی صندوق‌ها است؛ به سبب آنکه دارایی‌های مردم در این صندوق‌ها وجود دارد. از تمام مدیران صندوق‌ها و نهاد‌های مالی نیز تشکر به عمل می‌آورم.

عشقی اعلام کرد: در صندوق‌های صدور و ابطالی ۱۱۰۰ همت صدور و ۱۰۵۰ همت ابطال صورت گرفته است. نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معاملات روزانه پررنگ است؛ به‌طوری که دو سال گذشته ۱۸درصد معاملات روزانه کل بازار به ETF‌ها اختصاص داشت و در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده است و امیدواریم باز هم افزایش پیدا کند که این امر نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه گذاری جایگاه خود را پیدا کرده و مردم می‌دانند که این صندوق‌ها از لحاظ نقدشوندگی بالایی دارند و از نوسانات کمتری برخوردارند.

وی ادامه داد: بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰هزار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کردند. بیش از ۶۰درصد دارندگان کل صندوق‌ها حقیقی هستند. حقوقی‌ها در فیکس اینکام‌ها فعالیت دارند. این موضوع کمک می‌کند در آینده به ثبات بازار امیدوار باشیم. صندوق بازنشستگی مثل درخت گردو می‌ماند و تا ۱۰ _ ۲۰ سال آینده برکات این صندوق مشخص می‌شود و یکی از مزایای آن ماندگاری وجوه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

عشقی تصریح کرد: عدم تصدی‌گری یکی از ویژگی‌های این صندوق است. دیگر ویژگی آن ایجاد ثبات در بازار سرمایه است و همچنین مورد استفاده کارفرمایان و کارمندان قرارمی‌گیرد. در برخی از سازمان‌ها در دل خود سازمان این صندوق تشکیل شده که این امر می‌تواند چالش‌هایی را برای خود شرکت به دنبال آورد و جدا کردن مبالغ از شرکت‌ها بسیار بغرنج شده است. امیدواریم سرمایه گذاران را عمدتا در صندوق‌ها و سبدگردان‌ها داشته باشیم، زیرا این امر موجب حرفه ای‌تر شدن و باثبات‌تر شدن می‌شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده