تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۵۹۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم‌انداز روشن ذوب آهن اصفهان با تکیه بر توان داخلی

‌می‌متالز - ذوب آهن اصفهان افتخار دارد از ابتدای فعالیت صنعت فولاد در ایران، تاکنون پیشتاز این صنعت باشد و علاوه بر صنعت فولاد در دیگر صنایع هم مورد توجه و تاثیرگذار است به شکلی که لقب مادر صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش می‌متالز، این مجتمع عظیم صنعتی اولین نماد صنعتی شدن ایران است و در روزگاری که محصولات طویل در کشورمان تولید نمی‌شد، اولین محصولات طویل را تولید کرده و همچنین تولیدکننده اولین ریل راه‌آهن نیز بوده است. این قدمت به صورتی است که امروزه بسیاری از تکنسین‌ها، مهندسین و مدیران سطوح مختلف فعال در صنعت فولاد از بازنشستگان، پیشکسوتان و کارکنان پیشین ذوب آهن اصفهان هستند.

با قطع روابط ایران و ایالات‌متحده عده‌ای تصور کردند که ما ناتوان از حرکت داخلی هستیم، اما همانگونه که حضرت امام (ره) فرمودند: «ما می‌توانیم»، فرزندان ایشان در ذوب آهن اصفهان به عنوان کارگر، تکنسین، مهندس، مدیر و معاون عملیاتی این جمله را تحقق بخشیدند. مقام معظم رهبری نیز همواره بر تولید داخلی و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داشتند و در همین راستا تلاشگران ذوب آهن اصفهان با اتکای مطلق به توان داخلی، تولید ریل، آرک و بال‌پهن‌ها را اجرایی کردند و همچنین توسعه سبد محصولات ارزش‌افزا شامل ریل، آرک و محصولات آلیاژی را نیز در برنامه دارند.

در حال حاضر ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده‌ی ریل کشور همگام با شرکت‌های برتر دنیا به تولید انواع ریل ادامه می‌دهد و پیش می‌رود؛ هم‌اکنون ۱۵۰ هزار تن ریل تولیدشده به شبکه‌ی راه‎آهن و متروی کلان شهر‌ها تحویل داده شده و قرارداد تولید ۶۶ هزار تنی دیگری با شرکت زیرساخت و توسعه‌ی راه‌آهن کشور منعقد شده است که حدود ۴۶ هزار تن از آن تا پایان سال جاری تحویل خواهد شد و مابقی نیز در برنامه‌ی تولید قرار گرفته و در تاریخ مقرر تحویل خواهد شد.

ذوب آهن اصفهان در اقدامات تحولی نیز پیشرو است برای نمونه اولین اقدام تحولی سال‌جاری، بازمهندسی استراتژی‌های فروش و توسعه بازار است؛ چرا که محصولاتی مانند بال‌پهن‌ها و ریل‌ها را نمی‌توان براساس شبکه‌های سنتی بازاریابی کرد.

همچنین این مجموعه جهت تامین پایدار مواد اولیه برنامه مشخصی دارد که با پیاده‌سازی آن از واردات کک و زغال‌سنگ بی‌نیاز خواهد شد. از همین‌رو جهت تامین سنگ‌آهن، نیاز است با همراهی وزارت صمت و ایمیدرو از مزایای سنگان و بافق مرکزی برخوردار شود.

همچنین مولدسازی دارایی‌های راکد این مجموعه با هدف تامین مالی سرمایه در گردش انجام خواهد شد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری مناسبی نیز از جمله توسعه و اورهال نیروگاه ۲۴۰ مگاواتی -که درحال‌حاضر عملا ۱۳۰ مگاوات تولید می‌کند - در حوزه یوتیلیتی‌ها صورت گرفته است که در مواقع کمبود برق و گاز مفید خواهد بود.

از دیگر اقدامات انجام‌شده در ذوب آهن اصفهان تصمیم مدیران پیشین جهت خرید پساب شهری شهر‌های اطراف بوده است که با توجه به کمبود آب در این موقعیت جغرافیایی، بسیار کارآمد خواهد بود و در خرداد سال آینده، پساب‌های مذکور وارد مدار تولید خواهد شد. سرمایه‌گذاری این مجموعه در خرید پساب‌های شهری، ۶۰۰ میلیارد تومان و در احداث خط انتقال آب از هرمزگان به اصفهان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان - معادل ۲۱ درصد سهام کل است - که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن در سال جاری انجام خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده