تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۱۲
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۳۱۵۶۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

کیفیت شمش فولاد زرند بی‌نظیر است

‌می‌متالز - فولاد در دنیا به دو روش کوره بلند و کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود. روش کوره بلند اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین روش احیای آهن از سنگ معدن است. به دلیل وجود منابع عظیم گاز در ایران و استفاده از آن به عنوان ماده احیاکننده، روش احیای مستقیم و تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی که از انرژی الکتریکی استفاده می‌شود، سودآورتر است، اما تولید فولاد در ظرفیت‌های بالا با روش کوره بلند توجیه بیشتری دارد. در ایران دو کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و فولاد زرند ایرانیان (زیسکو) از این روش استفاده می‌کنند و زیسکو بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد در بخش خصوصی است که پس از انقلاب به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان (زیسکو) می‌گوید: تا چند سال قبل روش کوره بلند تنها روش تولید فولاد در دنیا بود و امروز هم درصد بالایی، یعنی بیش از ۶۰ درصد از فولاد دنیا به این روش تولید شده و کم‌تر از ۴۰ درصد فولاد جهانی با روش کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شوند.

دکتر سهراب‌نژاد، می‌افزاید: در روش کوره بلند نسبت به روش احیای مستقیم با محدودیت‌های ناشی از تأمین مواد اولیه مثل زغال و کک مواجه هستیم، اما با توجه به نتیجه کار، تحمل این سختی‌ها ارزشمند است.

مدیر مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان در ادامه سخنان دکتر سهراب‌نژاد می‌گوید: در سایر کشور‌ها با توجه به هزینه‌های بالای مصرف برق و گاز از روش کوره بلند استفاده می‌شود و در ایران با توجه به یارانه اختصاص داده شده به برق و گاز روش دوم هم جایگاه خاصی دارد.

مهندس وطن‌خواه می‌افزاید: در صورت حذف یارانه برق و گاز روش کوره بلند علاوه بر کیفیت بالا از لحاظ هزینه‌های تولید هم قابل رقابت با روش کوره قوس الکتریکی خواهد بود. در روش کوره بلند هر چه تولید بیشتر باشد فرآیند بهینه‌تر و هزینه‌ها کمتر می‌شود. در شرایط محدودیت حامل‌های انرژی روش قوس الکتریکی در رکود قرار می‌گیرد در حالی که ما همگام با تولید از گاز تولید شده کوره برای مصرف بویلر استفاده می‌کنیم و مصرف گاز در مینیمم (دستکم) مصرف خودش قرارمی گیرد و با استفاده از گاز خروجی در واحد TRT حدود ۹ مگاوات برق نیز تولید می‌شود.

کیفیت شمش فولاد زرند بی‌نظیر است

تولید با کوره بلند سخت، اما شیرین

آمار‌های منتشر شده در زمینه میزان نیاز واحد‌های کوره بلند به زغال و کک و ضرورت واردات برخی از مواد اولیه نشان می‌دهد که برای مدیریت این کارخانه‌ها باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری وجود داشته باشد و این یکی از سختی‌های کار تولید در این روش است.

دکتر سهراب‌نژاد با این سختی‌ها بیگانه نیست. وی بر سختی این شرایط صحه می‌گذارد، اما می‌گوید: کوره بلند زبان خاص خودش را دارد و پیچیدگی کار با کوره بلند زیاد است، اما اطمینان به تولید در این روش بیشتر است. اگر مواد اولیه با کیفیت و کمیت مناسب در اختیار کوره بلند قرار گیرد، محصولی با کیفیت بسیار خوب تولید می‌کند. این محصولات در بازار‌های داخلی و خارجی مشتریان بسیاری دارند. در حقیقت کار با کوره بلند سخت، اما شیرین است.

از مهندس وطن‌خواه درباره علت توجه دنیا به روش کوره بلند می‌پرسیم و وی می‌گوید: دلایل زیادی سبب استفاده بیشتر از روش کوره بلند می‌شود، اما همان‌طور که جناب دکتر سهراب‌نژاد اشاره کردند مهم‌ترین دلیل توانایی تولید فولاد با کیفیت بهتر به این روش می‌باشد که قطعاً عامل کیفیت برای مشتری از اهمیت خاصی برخوردار است.

کیفیت شمش فولاد زرند بی‌نظیر است

علت این کیفیت برتر چست؟

مدیر کارخانه فولادسازی زیسکو در پاسخ به این سؤال این طور توضیح می‌دهد: میزان نیتروژن و اکسیژن محلول و عناصر باقی‌مانده مضر موجود در مذاب در روش کنورتوری کمتر است. مثلاً در تولید فولاد ساختمانی، میزان مجاز نیتروژن شمش تولیدشده ppm ۱۲۰ می‌باشد که به طور معمول در روش کوره بلند زیر ppm ۲۰ می‌باشد. همچنین میزان اکسیژن محلول مذاب در روش کوره بلند ماکزیمم حدود ppm ۴۰۰ است، اما در روش کوره‌های قوس الکتریکی حدود ppm۸۰۰ می‌باشد. از طرف دیگر یکی از مشکلات شمش‌های فولادی داشتن حباب و تخلخل به وجود آمده در اثر وجود گاز و عناصر مضر در فولاد یا سرباره است که در روش کوره بلند حداقل تخلخل و حداقل سرباره را خواهیم داشت و کیفیت در این روش بالاتر است. ما در عمل هم این موضوع را ثابت کردیم و با آنالیز و مقایسه یک نمونه شمش تولیدی از فولاد زرند با یک نمونه تولیدی از واحد‌های کوره قوس الکتریکی استحکام بالا، انعطاف‌پذیری و کیفیت برتر فولاد زرند مشخص شد.

کیفیت شمش فولاد زرند بی‌نظیر است

شمش تولیدی جهت مصارف ساختمانی در ایران بی‌رقیب

بار‌ها خوانده‌ام که فولاد زرند بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد است که بعد از پیروزی انقلاب و توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است. شرکتی صنعتی که زنجیره کامل تولید فولاد از معدن تا شمش را دارد و شامل سه مجتمع بزرگ تولید کنسانتره و گندله، مجتمع تولید کک و مجتمع فولادسازی است.

مدیر مجتمع فولادسازی که خط نهایی تولید در این شرکت عظیم است درباره مشخصات فنی این مجتمع می‌گوید: کوره بلند فولاد زرند با ارتفاع کلی ۸۵ متر و حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و قابلیت دمش ۳۵۰۰ مترمکعب بر دقیقه هوای با دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی‌گراد، ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تن چدن مذاب در سال را دارد. به دنبال آن واحد فولادسازی این کارخانه ظرفیت تولید ۱.۷ میلیون تن شمش فولادی را در سال خواهد داشت.

از وی درباره مزیت‌های رقابتی زیسکو می‌پرسیم و وی در توضیحی کوتاه این ویژگی‌ها را بر می‌شمارد: بله در فولاد زرند ما خوشبختانه در زیسکو نسبت به شرکت‌های دیگر به روزتر هستیم و روش بهینه‌تر و اقتصادی‌تری داریم. خصوصاً به دلیل داشتن کوره vd و گوگردزدایی و دمش از کف پاتیل‌های فولاد برای تصفیه حباب و سرباره محصولات با کیفیتی تولید می‌شود.‌ می‌توانم بگویم در فولاد زرند شمش تولیدی جهت مصارف ساختمانی در ایران بی‌رقیب است و قابل رقابت با تمام کشور‌های دنیا می‌باشد و اگر برخی ملاحظات را کنار بگذاریم و به کیفیت فکر کنیم فولاد زرند قطعاً بهترین فولاد کشور است. ذوب مواد در کوره بلند در حجم بسیار بالا و به صورت پیوسته در حال انجام هست و ما تلاش می‌کنیم تا ظرفیت تولید را تا آخر سال ۱۴۰۲ تکمیل کنیم و تا امروز رکورد‌های بسیار خوبی در واحد نسوز، تولید چدن، تولید فولاد مذاب و تولید شمش داشته‌ایم که به امید خدا در آینده هم خواهیم داشت.

کیفیت شمش فولاد زرند بی‌نظیر است

آینده زیسکو درخشان است

از مدیرعامل این مجموعه بزرگ درباره نگاهش به آینده می‌پرسیم و وی با اطمینان از آینده‌ای روشن می‌گوید و اظهار می‌کند: جوی مذاب در کارخانه ما جریان حیات است و با موفقیت‌ها و رکورد‌هایی که امسال در این مجتمع ثبت‌ شده است با اطمینان می‌گویم که این جریان حیات پیوسته ادامه خواهد داشت. رکورد‌های ثبت‌شده چه در افزایش تولید شمش چدن و فولاد و چه در کاهش هزینه‌هایی، چون مصرف نسوز و قطعات نشان می‌دهد که کوره بلند در زیسکو قابلیت‌های بسیاری دارد و هر روز این قابلیت‌ها را بیش از گذشته به نمایش می‌گذارد. ما در سال ۱۴۰۱ با مشکلاتی مواجه شدیم که با تدبیر مدیران ارشد و با همت تک‌تک کارکنان از این مشکلات عبور کردیم و سال ۱۴۰۲ را با افقی روشن آغاز کردیم و در سال جاری هم هر روز شاهد ثبت رکورد‌های تازه هستیم. در حال حاضر به همت همکاران در واحد‌های مختلف، از نظر تأمین مواد اولیه هم از نظر کمی و هم کیفی در شرایط بسیار خوبی قرار داریم. کار‌ها طبق برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و مطمئن ام با همدلی و تلاش شاهد رونق هرچه بیشتر تولید خواهیم بود. همت ما در راستای تولید با کیفیت و کمیت عالی است، زیرا می‌دانیم رونق تولید، رونق اقتصاد ایران عزیزمان خواهد بود.

به آمار رکورد‌های ثبت شده در مجتمع فولاد نگاهی می‌اندازیم. هرماه رکوردی تازه ثبت کرده‌اند. رکورد‌هایی که برخی از آن‌ها بی‌نظیر است. اگر روند تولید در زیسکو به همین صورت پیش برود، بی‌شک تولیدات این شرکت بازار‌های دنیا را تسخیر خواهد کرد.

کیفیت شمش فولاد زرند بی‌نظیر است

عناوین برگزیده