تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۱۵۹۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توزیع هزاران میلیارد تومان رانت معدنی در دولت روحانی

‌می‌متالز - براساس اظهارات مسوولان معدنی وزارت صمت، رقم حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش می‌متالز، براساس اظهارات مسوولان معدنی وزارت صمت، رقم حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در سال ۱۳۹۹ فقط ۶/۶ هزار میلیارد تومان بوده که با رشد چشمگیری در سال ۱۴۰۰ به ۱۹/۲ هزار میلیارد تومان و سپس با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی به ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.

رشد ۶ برابری درآمد از حقوق دولتی معادن طی سه سال اخیر درحالی است که طی دوره اول دولت روحانی یعنی بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ دولت با ادعای حمایت از معادن، قید دریافت بخش قابل‌توجهی از حقوق دولتی را زد و در این مدت حقوق دولتی از ۵۳۹ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۴۲۶ میلیارد تومان تا سال ۱۳۹۵و به ۷۱۹ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسید.

به عبارتی، طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ حقوق دولتی به‌جای افزایش همپای تورم، کاهش نیز یافت، رقمی که رانت عجیبی را برای معادن ایجاد کرد.

قابل ذکر است اخیرا بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های بخش معدن مدعی شده درآمد حاصل از حقوق دولتی معادن می‌تواند سالانه به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش یابد.

توزیع هزاران میلیارد تومان رانت معدنی در دولت روحانی

منبع: نود اقتصادی

عناوین برگزیده