تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۱۶۱۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
واکنش فعال فولادی به مصوبه جدید دولت:

نفس راحت فولادی‌ها با مصوبه جدید گازی دولت/ از تعطیلی بسیاری از شرکت‌های فولادی کوچک و متوسط جلوگیری شد

‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت فولاد گفت: خوشبختانه وزیر اقتصاد خوش با اعلام اینکه دولت تا پایان برنامه هفتم روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند، امید را به تولید بازگرداند.

به گزارش می‌متالز، امیرعلی اعلم با اشاره به اینکه به فصل زمستان نزدیک هستیم و قطعا تامین انرژی گاز با خلل مواجه خواهد شد، اظهار داشت: هم افزایش و هم عدم تامین انرژی مورد نیاز به کابوس فولادی‌ها تبدیل شده بود که خوشبختانه وزیر اقتصاد خوش با اعلام اینکه دولت تا پایان برنامه هفتم روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند، امید را به تولید بازگزداند.

وی گفت: دولت با موافقت و عقب نشینی خود از افزایش نرخ گاز صنایع و خوراک، نشان داد که در راستای بهبود تولید و جلوگیری از تعطیلی صنایع در کشور گام برمی‌دارد و اگر این امر صورت نمی‌پذیرفت، قطعا با افزایش نرخ گاز و خوراک تعداد بسیاری از شرکت‌های فولادی کوچک و متوسط به ویژه در بخش خصوصی به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب، تعطیل می‌شدند و یا با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: مذاکره فولادی‌ها با مجلس و وزرای نفت و نیرو در خصوص کاهش قابل توجه محدودیت‌های تامین انرژی فولادسازان، نتایج مثبت داشته است و خوشبختانه این نرخ به فرمول بازگشت.

به گفته وی، با اعمال تعرفه جدید و چند برابر شدن نرخ گاز در سال‌های گذشته نه تنها فقط مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد کاملاً از بین رفته است بلکه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیان ده شدند و و چه‌بسا اگر این روند امسال ادامه پیدا می‌کرد، شرکت‌های تولیدی دچار بحران و تعطیلی می‌شدند.

این فعال فولادی خاطرنشان کرد: مصرف عمده گاز در زنجیره آهن و فولاد در حلقه تولید آهن اسفنجی است که نقش فرآیندی دارد و در بقیه حلقه‌های این زنجیره مانند سایر صنایع به‌عنوان سوخت عمل می‌کند.

اعلم با اشاره به لزوم اجرایی شدن راهکار‌های تامین پایدار انرژی مورد نیاز صنعت فولاد عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که باید در دستور کار قرار گیرد، بحث تسهیل فرآیند و اصلاح مقررات برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در صنعت گاز باشد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده