تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۱۶۵۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرمایه‌گذاری «ارفع» در بخش معدن همگام با افزایش تولید و درآمد

‌می‌متالز - شرکت آهن و فولاد ارفع در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، موفق به افزایش ۱۰ درصدی تولید و ۴۹ درصدی درآمد حاصل از فروش تولیدات خود (شمش و آهن اسفنجی) نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

به گزارش می‌متالز، علاوه‌براین، این شرکت در راستای تامین بخشی از خوراک مورد نیاز، اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن کرده است که از جمله می‎توان به سرمایه‌گذاری در تجهیز و بهره‌برداری از معدن سنگ آهن چاه‌باشه یک و دو یزد با هدف استخراج و فرآوری سنگ آهن هماتیتی منگنزدار اشاره کرد.

بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی فولاد (WSA)، تولید فولاد خام ایران در هفت ماهه سال ۲۰۲۳، با افزایش ۴٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی (۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن)، به ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است و بر این اساس، ایران همچنان در میان ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان قرار دارد. شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در حالی افزایش تولید این محصول استراتژیک را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به دنبال تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هستند که در این مسیر با یک مسئله مهم و اساسی به نام تامین کافی و به موقع ماده اولیه (سنگ آهن) مواجهند. از این رو، این شرکت‌ها با تبیین اهداف و استراتژی‌های خود در بلندمدت، به حوزه معدن نیز ورود کرده و تمهیدات لازم جهت تامین کافی خوراک مورد نیاز خود را اندیشیده‌اند.

سرمایه‌گذاری هدفمند «ارفع» در حوزه معدن

در این میان، شرکت آهن و فولاد ارفع به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده شمش فولادی و آهن اسفنجی در کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال ۱۴۰۱ با هدف تامین بخشی از خوراک مورد نیاز، در مزایده‌های مختلف معدنی حضور یافته است. از این رو، این شرکت در اسفند ماه سال گذشته به عنوان سرمایه‌گذار و برنده مزایده بسته سرمایه‌گذاری بلوک آهن کشکوئیه – فارغان مشتمل بر پنج پروانه اکتشافی و یک معدن متروکه که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان برگزار شده بود، انتخاب شد. علاوه‌براین، «ارفع» توانست به عنوان سرمایه‌گذار منتخب در مزایده سرمایه‌گذاری تجهیز و بهره‌برداری از معدن سنگ آهن چاه‌باشه یک و دو یزد که توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) برگزار شده بود، برگزیده شود. نکته حائز اهمیت اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی اولین طرح استخراج و فرآوری سنگ آهن هماتیتی منگنزدار شامل پژوهش و مطالعات راهبری، اکتشاف تکمیلی و استخراج توسط شرکت آهن و فولاد ارفع در این معدن آغاز شده است.

میزان ذخیره قطعی این معدن، دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن سنگ آهن هماتیت (با عیار میانگین ۳۲ درصد) و فلز منگنز (۵ درصد) است که می‌تواند بخش عمده‌ای از میزان خوراک مورد نیاز «ارفع» در آینده را تامین کند. معاونت اکتشاف و امور معادن شرکت آهن و فولاد ارفع علاوه بر حضور موفق در مزایده‌های مختلف معدنی، اقدامات برجسته دیگری را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به عقد قرارداد همکاری مشترک و تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی، معدن‌کاری برون‌مرزی و تدوین برنامه و پیشنهادات فنی و کارشناسی در زمینه روش‌های نوین فرآوری مواد معدنی اشاره کرد. این شرکت در حالی نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن اقدام کرده که در تلاش است با تامین بخشی از خوراک مورد نیاز خود، میزان تولید و درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت (شمش و آهن اسفنجی) را بیش از پیش افزایش دهد و علی‌رغم چالش‌های موجود در حوزه صادرات، حضور پررنگ‌تری در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید شمش فولادی «ارفع»

شرکت آهن و فولاد ارفع در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، موفق به تولید ۳۳۶ هزار و ۸۸۶ تن شمش فولادی شد. تولید این محصول در «ارفع» با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۰۶ هزار و ۳۱۶ تن) همراه بود. در پنج ماهه نخست امسال، میزان تولید آهن اسفنجی «ارفع» به ۵۲۵ هزار و ۶۷۱ تن رسید که حاکی از افزایش ۱۱٫۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۴۷۱ هزار و ۶۴۶ تن) است. مجموع تولید شرکت آهن فولاد و فولاد ارفع در پایان پنج ماهه ابتدایی سال جاری، به ۸۶۲ هزار و ۵۵۷ تن رسید که این میزان با افزایش ۱۰٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۷۷۹ هزار و ۹۶۲ تن) همراه بود.

سرمایه‌گذاری «ارفع» در بخش معدن همگام با افزایش تولید و درآمد

شرکت آهن و فولاد ارفع در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، موفق به فروش ۳۳۳ هزار و ۸۹۷ تن شمش فولادی در بازار‌های داخلی و صادراتی شد؛ در حالی که این شرکت در مدت زمان مشابه سال قبل، ۳۲۶ هزار و ۷۸۲ تن شمش فروخته بود و مجموع فروش شمش «ارفع» در بازار‌های داخلی و صادراتی با افزایش ۲٫۱ درصدی همراه شد. درآمد حاصل از فروش شمش «ارفع» در بازار داخلی طی پنج ماهه ابتدایی امسال، به ۳۵ هزار و ۴۷۴ میلیارد و ۲۴۱ میلیون ریال رسید که این میزان با افزایش ۷٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۳۲ هزار و ۹۰۹ میلیارد و ۲۱۹ میلیون ر یال) همراه بود. شرکت آهن و فولاد ارفع در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، موفق به کسب درآمد ۳۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریالی از فروش شمش در بازار‌های صادراتی شد که حاکی از افزایش قابل توجه ۱۶۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴ هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۷۲۵ میلیون ریال) است. کسب این میزان درآمد در شرایطی که اکثر صادرکنندگان کشور با مشکلات مختلفی اعم از نوسانات نرخ ارز و… مواجهند، تحسین‌برانگیز بوده و بیانگر برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت «ارفع» جهت حضور موفق در بازار‌های صادراتی است. مجموع درآمد حاصل از فروش تولیدات ارفع در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲، به ۷۳ هزار و ۳۹۵ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال رسید که این میزان با افزایش ۴۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش (۴۹ هزار و ۳۱۱ میلیارد و ۲۱ میلیون ریال) همراه بود.

سرمایه‌گذاری «ارفع» در بخش معدن همگام با افزایش تولید و درآمد

بهینه‌سازی مصرف برق و آب در «ارفع»

ثبت رکورد‌های فوق در تولید و درآمد شرکت آهن و فولاد ارفع در حالی رقم خورده است که نه تنها صنایع فولادی کشور بلکه تمامی صنایع با چالش تامین انرژی به ویژه برق و همچنین خشکسالی و کمبود آب طی هفته‌های اخیر مواجه بوده‌اند. در همین راستا، این شرکت گام‌های موثری در راستای بهبود مصرف انرژی و آب مورد نیاز خود انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای طرح انتقال لوله‌های (Underground) به (Aboveground) کوره‌های قوس الکتریکی، پاتیلی و (VOD)، نصب (VFC) بر روی کولینگ تاور‌های آب‌رسانی، عایق‌کاری کانال‌های تصفیه‌خانه، اپوکسی و آب‌بندی مخازن ذخیره و تصفیه‌خانه‌ها، نصب و راه‌اندازی تابلو‌های چنج‌آور فیدر‌های (EAF) و (LF)، لدرگذاری و کابل‌کشی کابل (MV) از پست برق به طرف کوره (EAF) از ۱۲ رشته کابل به ۱۸ رشته به طول ۱۴ هزار متر، آغاز پروژه ارتقای (SVC) پست برق و طراحی و اجرای شبکه هوایی ۲۰ KV به صورت سه مداره با دو فیدر مجزا اشاره کرد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده