تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۳۱۵۷۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
سودآوری فلزات اساسی در ۱۴۰۲ بررسی شد

فنر فولادی بازار رها می‌شود؟

‌می‌متالز - صنعت فولاد، یکی از صنایعی است که گزارش‌های فصلی مناسبی را منتشر و توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، اکنون با توجه به قیمت گاز سوخت مصرفی، سیاست‌های داخلی و تحولات جهانی، این سوال پیش می‌آید که در ادامه سال، سرنوشت شرکت‌های فولادی به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش‌ی متالز، بررسی سناریو‌های مختلف در این صنعت نشان می‌دهد که با وجود آنکه متغیر‌های بنیادی رشد سودآوری خوبی را برای این صنعت در ادامه سال‌جاری پیش‌بینی می‌کنند، هنوز فولادسازان بورسی در زمره پربازده‌ترین صنایع بازار سرمایه از ابتدای سال‌جاری قرار نگرفته اند. یکی از دلایل این موضوع، فروکش‌کردن انتظارات تورمی است که قیمت دلار را در محدوده ثابتی قرار داده است. علاوه بر این، پس از شروع سال‌جاری بازار‌های جهانی با رکود عجیبی همراه شدند و قیمت کامودیتی‌ها کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد. همچنین دخالت دولت در نرخ گاز سوخت در حالی مطرح شد که نرخ‌های محصولات فولادی در بورس‌کالا رکورد‌های عجیبی را به ثبت رساند.

فنر فولادی بازار رها می‌شود؟

همه این موارد سبب شد تا سرمایه بازاری‌ها بر سهام ریالی و با ریسک کم متمرکز شود. به همین دلیل، انتظار می‌رود، تا زمانی که نرخ دلار تحرک به‌خصوصی نشان نداده و تکلیف نرخ گاز سوخت این صنعت مشخص نشود، بازار به فلزات اساسی تمایلی نشان ندهد؛ هرچند تحرک قیمت‌های جهانی نوسانات خوبی را برای فولادی‌ها به همراه خواهد داشت. از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود این صنعت به دلیل محدودیت انرژی، تابستان سردی را پشت سر بگذارد و در پاییز و زمستان با توجه به احتمال تحرک دلار و بهبود شرایط تولید محصولات، چشم انداز مثبتی پیش‌روی این صنعت قرار بگیرد. موضوع دیگر کاهش انگیزه بانک‌های مرکزی دنیا برای ادامه رویکرد انقباضی است که می‌تواند قیمت‌های جهانی را با رشد خوبی همراه کند. هرچند این سناریو در صورتی تحقق می‌یابد که داده‌های اقتصادی آمریکا و به‌خصوص داده‌های چین، امید‌ها را به بهبود وضعیت اقتصاد جهان افزایش دهد.

بازدهی فولادی‌ها در ۱۴۰۲

نگاهی به آمار معاملات فولادی‌ها نشان می‌دهد که فولاد شاهرود با بازدهی ۷۷ درصدی در صدر بازدهی صنعت فولاد در پنج‌ماه اخیر قرار دارد. پس از آن «فسبزوار» با ثبت بازدهی ۳۸ درصدی، «فجهان» با ثبت بازدهی ۲۹ درصدی و «ارفع» با ثبت بازدهی ۲۰ درصدی قرار دارند. همچنین «کویر» با ثبت بازدهی ۱۰ درصدی، «فغدیر» با بازدهی ۷ درصدی و «فولاد» با رشد قیمتی یک‌درصدی، بازدهی مثبتی را در گروه فلزات اساسی به ثبت رسانده اند. همان‌طور که انتظار می‌رفت پتانسیل رشد «فرود» موجب شده است تا در میان پربازده‌ترین سهام شرکت‌های فولادی قرار بگیرد.

گزارش‌های ماهانه

با توجه به افت سطح انرژی در صنایع، به‌خصوص صنایع دلاری و انرژی بر نظیر فولاد و سیمان، انتظار می‌رود گزارش‌های ماهانه مردادماه نیز گزارش‌های چندان مثبتی نباشد. پیش‌بینی می‌شود، اولا صنعت فولاد با افت تولید نسبت به میانگین سال اخیر مواجه شود و به تبع آن فروش محدود شود. همچنین افت نرخ محصولات زنجیره فولاد در بورس‌کالا طی مردادماه و به‌خصوص اواسط مرداد و همچنین ثبات نسبی نرخ بیلت ایران می‌تواند نرخ‌ها را در محدوده ثابتی حفظ کرده یا اندکی با کاهش مواجه کند. بر همین اساس، سرمایه‌گذاران منتظر گزارش‌های ماهانه صنعت فولاد هستند تا بتوانند درک درستی از گزارش تابستان این صنعت داشته باشند. صنعت فولاد و به‌خصوص فولاد ارفع با ارائه گزارش فصلی بسیار امیدوار‌کننده روز‌های سبزی را پشت سرگذاشتند؛ اما در نهایت قیمت‌ها را انتظارات تعیین می‌کنند و قیمت سهام براساس ارزش ذاتی سهام تعیین می‌شود. به همین دلیل، تابستان فولادی‌ها بهتر از بهار نخواهد بود و احتمالا بازار سرمایه به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

ثبات نسبی نرخ بیلت

قیمت بیلت CIS طی چند هفته اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه شد؛ به طوری که قیمت این محصول به ۴۶۰ دلار به ازای هر تن نیز رسید. اما نرخ محصولات فولادی به‌خصوص برای شرکت‌های بورسی به شرایط و داده‌های اقتصادی چین وابستگی زیادی دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به داده‌های ضعیف چین، قیمت‌ها در کوتاه‌مدت تغییر محسوسی را تجربه نکنند. با این حال، برخی از آمار‌ها نشان می‌دهد که تولید فولاد چین در هفته‌های گذشته رونق خوبی را تجربه کرده است. میانگین قیمت بیلت CIS در سال‌های اخیر حدود ۵۰۰ دلار بوده است.

قیمت این محصول از اواخر سال ۹۸ رشد قیمتی خود را شروع کرد و در نیمه دوم سال ۹۹ موفق شد به دلیل شرایط اقتصاد جهانی و حمایت‌های مختلف از اقتصاد‌های بزرگ دنیا، به بالای ۵۰۰ دلار و تا بهار ۱۴۰۱ به دلیل جنگ روسیه و اوکراین از سطح ۸۰۰ دلار فراتر رود. اما پس از رکود در اقتصاد‌های جهانی در پی رشد افسارگسیخته نرخ تورم، نرخ کومو‌ها به‌خصوص بیلت به اواخر ۹۹ بازگشت. بررسی‌ها از بازدهی صنعت فلزات اساسی در بورس ایران طی سال‌های مختلف نشان می‌دهد که بیشترین بازدهی قیمتی در این صنعت مربوط به سال ۹۹ بوده که در پی رشد قیمت‌های جهانی همزمان با رشد شدید میانگین نرخ ارز، شاخص فلزات اساسی بازدهی سالانه بیش از ۲۰۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

با وجود اینکه بورس کامودیتی‌محور تهران، آنقدر در گیرودار حواشی دولت و دخالت‌های آن است که از بازار‌های جهانی که در حالت سکون قرار گرفته اند کمترین تاثیر را می‌پذیرد، در شرکت‌های تک‌محصولی که تنها شمش به فروش می‌رسانند، تغییر قیمت‌های جهانی در تحلیل بنیادی وزن بسیار بالایی دارد. از این‌رو، با توجه به اینکه نرخ شمش بیلت، از ابتدای سال در محدوده‌های فعلی قرار داشته و انتظار رشد عجیب و غریب از نرخ این محصول وجود ندارد، احتمالا در نظرگرفتن نرخ شمش بیلت در محدوده ۴۵۰ دلار به‌عنوان یکی از مفروضات تحلیل این صنعت، منطقی به نظر می‌رسد.

تحولات بورس‌کالا

بورس کالا نیز چند سالی است میزبان شمش فولاد شرکت‌های مختلف است و به محل مناسبی برای قیمت‌گذاری منصفانه محصولات فولادی تبدیل شده است. نرخ محصولات فولادی در بورس‌کالا متاثر از نرخ جهانی و دلار است. اما محصولات فولادی در بورس‌کالا، به دلیل تقاضای بالا و تامین نیاز‌های اساسی کشور، با دلار بالاتری نسبت به دلار نیما معامله می‌شوند. قیمت‌گذاری محصولات فولادی براساس نرخ شمش فولاد خوزستان انجام شده و هر محصول از زنجیره فولادی کشور براساس ضریبی از شمش «فخوز» مورد قیمت‌گذاری قرار می‌گیرد. نرخ این محصول به دلیل رقابت بالا، رشد نرخ‌های جهانی در ابتدای سال و رشد نرخ ارز نسبت به سال گذشته، اعداد بالایی را به ثبت رساند؛ به طوری که نرخ شمش «فخوز» در فروردین‌ماه به ۲۲ میلیون تومان نیز رسید.

پس از کاهش نرخ‌های جهانی و فروکش‌کردن انتظارات تورمی، نرخ این محصول کاهش یافته است؛ به طوری که اکنون در حدود ۱۹ میلیون تومان معامله می‌شود. به همین دلیل، با توجه به احتمال افزایش نرخ به ۲۲ میلیون تومان و بالاتر از این قیمت، میانگین نرخ شمش «فخوز» برای سال‌جاری حدود ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. تمام شرکت‌های فولادی با افزایش نرخ شمش «فخوز»، با رشد سودآوری همراه می‌شوند. قیمت این محصول، هم بر درآمد فروش برخی از شرکت‌ها و هم بر بهای تمام شده تاثیر می‌گذارد. از این‌رو افزایش نرخ شمش «فخوز» تاثیر بسزایی بر سودآوری این صنعت دارد.

حساسیت سود فولادی‌ها به دلار

صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع دلاری‌محور بورس به‌شدت از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد. برای پیش‌بینی نرخ دلار، تحولات نیمه دوم اهمیت ویژه‌ای دارد. هرچند در ماه‌های اخیر با کاهش انتظارات تورمی نرخ دلار نیز در بازار آزاد در محدوده ۴۷ تا ۵۰ هزار تومان نوسان می‌کرد؛ اما تحولات مهم نیمه دوم سال نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. از آنجا که نرخ دلار نیما در نیمه اول سال در محدوده ۳۸ هزار تومان بوده است، پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم شرایط و حفظ رویکرد سیاست خارجی کشور، احتمالا نرخ دلار به‌طور میانگین همان ۴۰ هزار تومان باشد و بازار شاهد نوسان شدیدی در نرخ دلار نیما نباشد. اما اگر جهش قابل‌توجهی پیش روی نرخ ارز باشد، احتمالا دلار نیما نیز به موازات نرخ دلار در بازار آزاد حرکت خواهد کرد. بر همین اساس، دو سناریوی محتمل پیش‌روی نرخ دلار فولادی هاست. در صورت تداوم شرایط فعلی که می‌توان وزن بیشتری به حفظ شرایط داد، نرخ دلار حدود ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود. نرخ ۴۵ هزار تومان برای دلار با احتمال بسیار پایینی می‌تواند محقق شود.

سرنوشت گازی فولادی‌ها

یکی از چالش‌های اصلی صنعت فولاد، تامین گاز این صنعت به‌عنوان یکی از انرژی برترین صنایع بورسی پس از سیمان است. فولادی‌ها که در سه‌ماه تابستان با مشکلات برق و در سه‌ماه زمستان با مشکلات گاز دست و پنجه نرم می‌کنند، یکی از تاثیرگذارترین صنایع بورسی در راستای توسعه اقتصادی کشور هستند که با اجرای طرح‌های توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، نیاز‌های داخلی را تامین کرده و جزو صنایع ارزآور کشور هستند. به نظر می‌رسد تامین نیاز انرژی در صنایع کشور باید از اولویت‌های اصلی دولت باشد. در زمینه تامین برق اقداماتی از جمله احداث نیروگاه در دست کار است؛ اما همچنان تامین انرژی یک‌معضل است. با این حال، دولت نرخ گاز سوخت را برای هر صنعت براساس ضریبی از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌کند. بر همین اساس دو سناریو پیش‌روی بازار است. دولت ممکن است در خصوص نرخ گاز سوخت تخفیف قائل شده و نرخ آن‌ها را به ۲ هزار تومان به ازای هر مترمکعب بازگرداند.

سناریوی دوم نیز تثبیت نرخ گاز روی ۴ هزار تومان است. حساسیت برخی از نماد‌ها به نرخ سوخت از آنجا افزایش می‌یابد که مصرف برخی از نماد‌ها به دلیل شرایط تولید بسیار بالاست. از آنجا که در ایران فرآیند تبدیل گندله به آهن اسفنجی با روش احیای مستقیم صورت می‌گیرد، هزینه انرژی در این صنعت و به‌خصوص در برخی از نماد‌ها اهمیت ویژ ه‌ای دارد. دلیل استفاده از احیای مستقیم نیز وجود منابع گازی فراوان در ایران نسبت به سایر تولیدکنندگان در کشور‌های دیگر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نماد‌هایی نظیر «فغدیر»، «کاوه»، «فجهان»، «فصبا»، «هرمز» و «فخوز» بیشترین حساسیت را نسبت به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ گاز نشان می‌دهند. تولیدات و محصولات اصلی این نماد‌ها عمدتا آهن اسفنجی است یا آهن اسفنجی به‌عنوان محصول میانی در کارخانه‌های تولید شمش و سایر محصولات زنجیره فولاد به کار می‌رود. نماد‌هایی نظیر «فولاد» نیز به دلیل خرید مستقیم آهن اسفنجی حساسیت کمتری به نرخ انرژی نشان می‌دهند.

محتمل‌ترین سناریو برای فولادی‌ها

سودآوری صنعت فولاد با سناریو‌های مختلف نشان می‌دهد که حساسیت هر نماد به متغیر‌های گوناگون تا چه اندازه است، اما به نظر می‌رسد با شرایط موجود، نرخ شمش بیلت که از ابتدای سال زیر ۵۰۰ دلار معامله شده و روند کاهشی به خود گرفته است، اکنون نیز در حوالی ۴۵۰ دلار باقی بماند. قیمت‌ها در بورس‌کالا نیز با توجه به تقاضای داخلی و نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود و احتمالا محصولات در بورس‌کالا طی ادامه سال نیز با دلاری بالاتر از دلار نیما مورد دادوستد قرار بگیرند.

نرخ دلار نیز نمی‌تواند نوسانات شدیدی را تجربه کند و با توجه به اینکه طی بهار سال‌جاری عمدتا شرکت‌های فولادی موفق نشدند فروش صادراتی را با نرخ تسعیر بالای ۴۰ هزار تومان به ثبت برسانند، احتمالا در ادامه سال نیز در صورتی که نرخ دلار موثر بر درآمد فولادی‌ها بالای ۴۰ هزار تومان باشد، به طور میانگین نرخ دلار همان ۴۰ هزار تومان خواهد بود که به احتمال زیاد قابلیت تحقق دارد. نرخ گاز سوخت نیز با توجه به نبود ثبات رویه در تصمیم‌گیری‌های دولت، به طور محافظه کارانه ۴ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در صورتی که مفروضات مورد اشاره محقق شود، سودآوری صنعت فولاد نسبت به سال قبل رشد خوبی را تجربه خواهد کرد؛ به‌طوری که انتظار می‌رود، «فخوز» و «فرود» با رشد سودآوری بالای ۱۰۰ درصد همراه شوند.

«فسبزوار» و «ارفع» نیز رشد سودآوری بالای ۵۰ درصد را تجربه خواهند کرد. «فغدیر» و «کویر» نیز به احتمال زیاد افت سودآوری قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد. بررسی‌ها از نسبت قیمت به سود نیز نشان می‌دهد که این نسبت به طور ttm یا چهار فصل اخیر در محدوده‌های جذابی قرار دارد. «فولاد»، «فسبزوار»، «کویر» و «هرمز» پایین‌ترین نسبت قیمت به سود را دارند. علاوه بر این «فرود» با رقم ۳۷/ ۳ کمترین P/ E آینده‌نگر را دارد و پس از آن «فخوز» با P/ E آینده‌نگر ۳۱/ ۴ قرار گرفته است.

فنر فولادی بازار رها می‌شود؟

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده