تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۱۶۹۲۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

معدن قربانی بخشنامه‌های هزارتایی دولت/ می‌توانیم با سنگ معادن عروسک بسازیم

‌می‌متالز - قاضی‌پور گفت: در خوی معادن سنگ مرمری وجود دارد که لاشه‌های این معدن محیط زیست را تخریب کرده در صورتی که با آن لاشه‌ها می‌توان اسباب بازی، عروسک، میز، صندلی و مواردی از این قبیل تولید کرد.

به گزارش می‌متالز، همزمان با انتشار اخبار مربوط به آزاد شدن واردات خودرو که رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن وزیر صمت از برداشته شدن محدودیت‌های واردات ماشین‌آلات سنگین خبر داد. این اظهارات معاون وزیر صمت گمانه‌ها پیرامون نقش مستقیم تحریم‌ها بر بهره‌برداری از معادن را افزایش داد، نکته‌ای که واکنش سایر کارشناسان را به همراه داشت. کما اینکه نادر قاضی‌پور یکی از صاحب‌نظران حوزه معادن که پیش از این سابقه حضور در کمیسیون تخصصی معدن مجلس را در کارنامه خود دارد، معتقد است هر چند تحریم‌ها به نوبه خود در بهره‌برداری از معادن نقش موثری داشتند، اما عقب‌ماندگی در اکتشاف و استخراج از معادن بیش از هر عاملی متأثر از خودتحریمی‌ها است که با مدیریت صحیح دولت این مورد قابل حل شدن است.

برخی دستورالعمل‌های معادن تناقض صد در صد با یکدیگر دارند

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در حال حاضر بسیاری بر این باور هستند که بیش از تحریم‌ها در بهره‌برداری از معادن، به ویژه معادن مس، خودتحریمی مانع از بهره‌برداری از معادن شده، گفت: در ۱۰ سال گذشته هزار دستورالعمل و بخشنامه در رابطه با معادن صادر شده که بسیاری از این دستورالعمل‌ها تناقض صد در صد با یکدیگر داشتند؛ لذا از دولت این انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر کارگروهی با حضور چهره‌های متخصص، خُبره و صاحب‌نظر در معادن تشکیل دهد و از طریق این گروه تنقیح قوانین کنند به این معنی که از این هزار بخشنامه بیش از ۹۰۰ مورد مازاد هستند، لذا از این طریق در حوزه معادن دچار خود تحریمی هستیم.

او افزود: اگر خود تحریمی‌ها حذف شوند، معادن رونق پیدا می‌کنند. علاوه بر این مواردی نظیر حذف عوارض برای مصرف داخل، جلوگیری از خام فروشی و افزایش اشتغال از جمله مزیت‌های حذف خود تحریمی‌ها است. یکی از موارد خود تحریمی که معدن در یک استان است، اما حساب بانکی مربوط به آن در یکی از بانک‌های تهران است. در حالی که حساب بانکی مربوطه باید در همان استان باشد که از این دارایی برای آبادانی منطقه استفاده شود.

دولت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مازاد را حذف کند

قاضی‌پور خطاب به دولت تصریح کرد: اگر دولت می‌خواهد منویات مقام معظم رهبری را اجرایی کند باید از خام‌فروشی جلوگیری کند. منظور از جلوگیری خام‌فروشی این است که برای تبدیل مواد خام به مواد مصرفی در محل معدن کارخانه‌هایی احداث کنند که از این طریق در منطقه مورد نظر اشتغال افزایش پیدا می‌کند. مورد دیگر اینکه دولت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مازاد را حذف کند که خود تحریمی از بین برود.

به جای واردات کالا از چین، خودمان تولید کنیم

او در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال در خوی معادن سنگ مرمری وجود دارد که لاشه‌های این معدن محیط زیست را تخریب کرده در صورتی که با آن لاشه‌ها می‌توان اسباب بازی، عروسک، میز، صندلی و مواردی از این قبیل تولید کرد. به عبارت دیگر می‌توان همه کالا‌هایی که از چین وارد می‌شوند و بابت آن دلار پرداخت می‌شود را در منطقه مذکور تولید کرد؛ لذا خواهشمند است مسوولان مربوطه به فریاد معادن برسند که اشتغال پایدار صورت بگیرد.

قاضی‌پور با اشاره به عملکرد دولت در معدن خاطرنشان کرد: بنده رئیس کارگروه ویژه تحقیق و تفحص از معادن در مجلس دهم بودم که در این اقدام متوجه شدیم هزاران هزار معدن ثبت شده، اما بلااستفاده ماندند که در نتیجه تحقیق و تفحص همه این معادن به دولت برگشت که به صاحبان فن سپرده شود.

صنایع پایین دست معادن اشتغال‌زا هستند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در پایان یادآور شد: پیش از این رسم بود هر کارمند معدنی که اطلاعات معدنی داشت؛ معدن مورد نظر را به نام خاله، عمه، عموزاده، دایی‌زاده و در مجموع نزدیکان خود ثبت می‌کرد و در نهایت به دیگران می‌فروخت. در حال حاضر این روند از بین رفته است. در مجموع باید معادن را به اهلیت‌ها واگذار کنیم که جذب سرمایه در این حوزه صورت بگیرد. نکته دیگر اینکه صنایع پایین دست معادن اشتغال‌زا هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده