تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۱۷۰۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند صعودی شمش فولاد ۵۰ روزه شد

‌می‌متالز - قیمت شمش فولاد در بورس کالا و شمش فولاد صادراتی ایران در طول ۵۰ روز گذشته بیش از ۷ درصد افزایش یافته است. قیمت شمش فولاد از اواسط امسال به شدت ریزشی است و حتی در بازار‌های جهانی به پایین‌ترین قیمت سال ۲۰۲۳ رسید، ولی با آغاز مردادماه تقاضا افزایش پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، مرداد، ماه خوبی برای بازار شمش فولاد در بورس کالا و بازار‌های جهانی بود، زیرا با آغاز مردادماه روند ریزشی قیمت شمش فولاد متوقف شد، قیمت‌ها گارد صعودی گرفت و امروز در میانه شهریورماه روند صعودی قیمت شمش فولادی پس از حدود ۵۰ روز همچنان ادامه دارد. قیمت شمش فولادی در معاملات هفته گذشته بازار‌های جهانی و این هفته بورس کالا نیز افزایش پیدا کرد.

قیمت شمش فولاد در بورس کالا حدود ۱ درصد نسبت به هفته قبل رشد کرد و از کیلویی ۲۰ هزار و ۳۱۶ تومان به کیلویی ۲۰ هزار و ۵۴۲ تومان رسید. در معاملات این هفته بورس کالا حدود ۱۴۴ هزار تن شمش فولاد عرضه شد و با افزایش چشمگیر تقاضا نسبت به هفته قبل، بیش از ۹۰ درصد شمش فولاد عرضه شده مورد معامله قرار گرفت.

متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

روند صعودی شمش فولاد ۵۰ روزه شد

روند صعودی شمش فولاد در بورس کالا از اوایل مردادآغاز شد و در این مدت قیمت شمش با افزایش ۷.۳ درصدی از کیلویی ۱۹ هزار و ۱۴۵ تومان به کیلویی ۲۰ هزار و ۵۴۲ تومان رسید و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. قیمت شمش فولاد صادراتی ایران نیز در همین بازه زمانی با افزایش ۷.۳ درصدی مواجه شد.

شمش فولاد صادراتی ایران اواخر تیرماه به قیمت هر تن ۴۴۰ دلار سقوط کرد. این عدد پایین‌ترین قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در بازار‌های جهانی طی سال ۲۰۲۳ بود، ولی با افزایش تقاضا امروز پس از ۵۰ روز قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به ۴۷۲ دلار رسید.

متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

روند صعودی شمش فولاد ۵۰ روزه شد

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در طول ۴ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ با شدت زیادی ریزشی شد و با وجود افزایش قیمت در طول هفته‌های گذشته همچنان فاصله زیادی با قیمت اول فروردین‌ماه دارد. البته قیمت فعلی آن نسبت به محصول سایر کشور‌های جهان قابل قبول است. هفته گذشته شمش صادراتی دریای سیاه با قیمت ۴۸۰ دلار معامله شد و قیمت شمش وارداتی چین نیز نسبت به شمش صادراتی ایران ۵ تا ۱۱ دلار به ازای هر تن کمتر است.

با وجود افزایش قیمت شمش فولاد در طول ۵۰ روز گذشته، ولی همچنان چشم‌انداز مثبتی به خصوص در کوتاه مدت به قیمت شمش فولاد وجود ندارد. در بورس کالا با اتمام محدودیت‌های ناشی از قطع برق انتظار می‌رود عرضه شمش فولاد افزایش داشته باشد در هفته جاری نیز ۵۰ هزار تن شمش فولاد بیشتری عرضه شد. در بازار‌های جهانی نیز ممکن است افزایش قیمت شمش فولاد به دنبال سیاست‌های فعلی دولت چین باشد. باید منتظر ماند و دید دولت چین چه برنامه‌ای برای کنترل بازار محصولات فولادی در ماه‌های آتی دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده