تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۳۱۷۱۲۲
سرویس خبر : انرژی
مدیر کالایی کارگزاری بورسیران تشریح کرد:

اثر ناچیز تغییر قیمت پایه محصولات پتروشیمی

‌می‌متالز - مدیر کالایی کارگزاری بورسیران از تاثیر ناچیز تغییر قیمت پایه روی محصولات صنایع پایین‌دستی گفت و تاکید کرد که اثر تورمی تغییر نرخ تقریبا ناچیز است.

به گزارش می‌متالز، محمد نعمت زاده، محسن بشردوست گفت: اثر تغییر نرخ پایه محصولات پتروشیمی روی صنایع پایین‌دستی برخلاف آنچه که گفته می‌شود باعث افزایش نرخ محصولات نهایی نمی‌شود.

مدیر کالایی کارگزاری بورسیران ادامه داد: زمانی که کالا با نرخ ۴۲۰۰ در بورس کالا معامله می‌شد، نرخ محصولات نهایی با دلار بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسید درصورتی که با تغییر نرخ پایه بجز برخی از گرید‌های خاص شاهد افزایش قیمت محصولات نهایی نخواهیم بود.

وی افزود: درست است که تا پیش از این قیمت‌گذاری با دلار ۲۸ هزار ۵۰۰ تومانی انجام می‌گرفت، اما عمده محصولات پلیمری و پروپیلن‌ها با قیمت دلار آزاد و حتی بیشتر در بورس کالا معامله می‌شدند، بنابراین افزایش نرخ روی این محصولات تاثیرگذار نیست. برخی نیز تغییر نرخ را در گرید بطری تاثیرگذار می‌دانند، اما زمانی که قیمت پایه معاملات ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، با نرخ بالاتر معامله می‌شد که این مهم نشان‌دهنده عدم تاثیرگذاری نرخ پایه روی نرخ محصولات نهایی است چرا که نرخ بازار رقابتی از نرخ دلار بازار آزاد تبعیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر نرخ مرکز مبادله‌ای ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان بجز گرید‌های خاص در پلی‌اتیلن‌ها بر محصولات دیگر تاثیری ندارد، تاکید کرد: پلی‌اتیلن‌ها، بخصوص نایلون و نایلکت به دلیل عرضه بالا رقابت‌پذیر نیستند و تغییر نرخ روی قیمت محصولات نهایی تاثیرگذارخواهد بود. در همین راستا به دلیل وجود پدیده قاچاق در این محصولات این شکاف قیمتی قابل جبران است.

بشردوست در ادامه اشاره کرد: افزایش نرخ محصولات پتروشیمی به طور یکسان روی محصولات نهایی در بورس کالا تاثیر ندارد و در هر صنعت متفاوت است، ممکن است روی برخی محصولات اثر منفی داشته باشد. به عنوان مثال نرخ خوراک محصولات پلی‌پروپیلن‌ها با افزایش نرخ تغییر کرده، اما نرخ فروش محصولاتشان در بورس کالا تغییری نخواهد کرد.

مدیر کالایی کارگزاری بورسیران در پایان اضافه کرد: طبق اعلام دفتر صنایع پایین‌دستی افزایش نرخ برای برخی از محصولات مثل گرید بطری و روغن‌ها مستثنی شده است، که بنظر می‌رسد روی این محصولات نیز تاثیرگذار نخواهد بود یا تاثیر ناچیزی خواهد داشت، چرا که تاریخچه معاملات گرید بطری در بورس کالا نشان می‌دهد که این محصولات عمدتا همراه با نرخ دلار بازار آزاد معامله شده است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده