تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۳
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۷۱۸۸
سرویس خبر : انرژی

مشتری چگونه به بازار نفت برگشت؟

‌می‌متالز - قیمت نفت چه زمانی به بالای صد دلار می‌رسد و چه عواملی مقوم این ادعا است و چه عواملی مانع از رشد قیمت‌های نفت در چند ماه پیش رو خواهد شد؟

به گزارش می‌متالز، پس از اینکه نفت خام برنت برای اولین بار در حدود ده ماه گذشته به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید، خوش بینی در بازار نفت نسبت به چشم انداز قیمت در حال افزایش است. اکنون حدود یک هفته است که قیمت هر بشکه نفت برنت در بالای محدوده خط مقاومت ۹۰ دلار قرار دارد و حالا خوش بینی به بازار تزریق شده و انتظارات نفت ۱۰۰ دلاری را در فصل پاییز (ماه‌های اخر سال میلادی) را بیشتر کرده است.

قیمت نفت اخیراً از اقدامات کاهش عرضه اوپک پلاس سود برده است که به عنوان پاتکی در مقابل ترس از تقاضای ضعیف، بازار به خوبی در بازار نفت عمل کرده است.

سود‌های پر قدرت برای نفت خام

قیمت نفت در دوره یک ماه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته و رشدی شارپی را تجربه کرده است به نحوی که به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۳ رسیده است، در واقع قیمت نفت از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۴۱ درصد افزایش یافته و بازار دیروز با ۹۰.۲۵ سنت بسته شد.

نفت خام برنت استاندارد برای تحویل در نوامبر موفق شد در پایان معاملات روز جمعه گذشته از سطح ۹۰ دلار در هر بشکه فراتر رود و بالاترین سطح از اواسط نوامبر ۲۰۲۲ را ثبت کند.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه اکتبر نیز در پایان هفته گذشته به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه رسید که به این ترتیب این قیمت‌ها بیانگر ان است که قرارداد تحویل ماه آینده نفت خام برنت و نایمکس در هفته گذشته بیش از ۲ درصد افزایش یافته است.

از زمان پایین‌ترین سطح ثبت شده در ژوئن گذشته (خردادماه) قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضای جهانی و تلاش برای کاهش بیش از ۲۵درصد عرضه رکورد‌های ممتد در امسال زده است.

تحولات عرضه ضعیف

بارزترین خبر بازار نفت در هفته گذشته، اعلام عربستان و روسیه برای تمدید کاهش داوطلبانه تولید و صادرات نفت خام تا پایان سال جاری بود. عربستان از تمدید کاهش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز - که از ژوئیه اجرایی شد - تا پایان سال جاری میلادی خبر داده بود.

روسیه همچنین اعلام کرد که کاهش صادرات نفت به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد. تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای ناظران بازار نفت تعجب آور بود که انتظار داشتند برای کاهش عرضه تنها یک ماه تمدید شود و نه تا پایان سال!

تصمیم برای تمدید کاهش عرضه به افزایش انتظارات برای افزایش کسری در بازار نفت در سه ماهه آخر سال جاری کمک کرد.

تحلیلگران سرونت ریپورت ریسرچ «Sevens Report Research» گفتند که بازار نفت در حال حاضربر کاهش عرضه و نه ریسک‌های مربوط به تقاضا و ترس از رکود متمرکز هستند. کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا در هفته‌های اخیر نیز ترس از کاهش عرضه را بیشتر کرده است. طبق آمار‌های رسمی ذخایر نفت خام در ایالات متحده در ۴ هفته گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بین ۵.۹ تا ۱۰.۵ میلیون بشکه بوده است.

از سوی دیگر، انتظارات مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی بزرگ به زودی به سیاست انقباض پولی خود پایان دهند نیز با احتمال اجتناب از رکود اقتصادی و حفظ سطوح قوی تقاضا برای نفت تاکید دارد که پالس مثبتی در بازار نفت به شمار می‌رود.

انتظارات بازار حاکی از آن است که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را برای باقیمانده سال جاری متوقف خواهد کرد و بانک مرکزی اروپا به سمت افزایش هزینه‌های استقراض بیشتر می‌رود. به این ترتیب انتظارات بسیاری از تحلیلگران به ادامه رشد قیمت نفت در دوره آتی اشاره می‌کند که مهمترین دلیل آن برگشتن ورق کمبود تقاضا و نمایان شدن کمبود عرضه نفت خام است.

پیش بینی‌های خوش بینانه قیمت

با این اوصاف انتظارات بسیاری از تحلیلگران به ادامه رشد قیمت نفت در دوره آتی اشاره می‌کند که مهمترین دلیل آن برگشتن ورق کمبود تقاضا و نمایان شدن کمبود عرضه نفت خام است.

تحلیلگران سرونت ریپورت ریسرچ «Sevens Report Research» به غیر از تحلیل تکنیکال مثبت افزایش قیمت بعد از عبور قیمت‌ها از سقف‌های جدید در سال جار میلادی معتقدند که محتمل‌ترین مسیر افزایش قیمت نفت بر اساس عوامل بنیادی بازار یعنی عرضه ضعیف است.

وارن پترسون و اوا مانتی، کارشناسان‌ای ان جی «ING» گفتند که کاهش‌های اخیر باعث کسری عمیق‌تر از حد انتظار در بازار نفت در سه ماهه چهارم سال جاری شده است که مولفه قیمت را حمایت می‌کند و این حمایت ادامه دار خواهد بود.

با این حال، بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی قیمت نفت خود را در سه ماهه چهارم سال جاری ۹۲ دلار در هر بشکه حفظ کرد، زیرا نگرانی‌ها در مورد سمت تقاضا همچنان ادامه دارد.

باربارا لامبرشت، تحلیلگر کالا دربانک کامرز «Commerzbank» معتقد است که کسری در بازار نفت ممکن است به دو میلیون بشکه در روز برسد که باید از روند افزایشی قیمت نفت خام حمایت کند.

ادوارد مویل، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت داده OANDA نیز معتقد است که ادامه افزایش قیمت نفت تحت تأثیر عواملی در سمت عرضه است. مویل توضیح داد که تردیدی وجود ندارد که اتحاد اوپک پلاس در بازار نفت و در طول زمستان باعث انباشت تقاضا و کمبود عرضه خواهد شد.

نادیا مارتین ویگن، مدیراسویلند کپتال «Sveland Capital» نیز در مورد پیش بینی قیمت‌ها در این بازار گفت: «با فرض تداوم کاهش عرضه، نفت خام برنت ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه هم برسد».

گلدمن ساکس نیز معتقد است که در صورت ادامه کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه، قیمت نفت ممکن است تا سال آینده به سطوح سه رقمی افزایش یابد. همچنین سناریوی خوشبینانه گلدمن ساکس این است که قیمت نفت خام برنت تا دسامبر ۲۰۲۴ به ۱۰۷ دلار خواهد رسید.

روند افزایش قیمت‌ها متزلزل است

با وجود لحن خوش بینانه حاکم بر بازار نفت در حال حاضر، ریسک‌های بالقوه‌ای وجود دارد که ممکن است قیمت‌ها را به سناریو‌های مختلف سوق دهد.

سایت ارقام در این باره می‌نویسد: وضعیت اقتصادی در چین یکی از برجسته‌ترین ریسک‌هایی است که بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند، زیرا ادامه تزلزل دومین اقتصاد بزرگ جهان ممکن است به معنای تقاضای ضعیف برای نفت باشد که فشار نزولی بر قیمت‌ها وارد می‌کند.

مقامات چینی در تلاش هستند تا علاوه بر کاهش صادرات به دلیل کاهش تقاضای جهانی برای کالا، از اقتصاد که از کاهش تقاضای مصرف‌کننده و نگرانی‌های مربوط به بدهی‌های شرکت‌های املاک رنج می‌برد، حمایت لازم را انجام دهند.

خورخه لئون، اقتصاددان در ریستاد انرژی نیز معتقد است که تولیدکنندگان بزرگ نفت نمی‌خواهند شاهد افزایش قیمت نفت خام به سطوحی باشند که به اقتصاد جهانی آسیب برساند.

افزایش سریع و شدید قیمت نفت می‌تواند اثرات منفی بر اقتصاد جهانی داشته باشد که به نوبه خود ممکن است در کاهش تقاضا برای نفت خام و در نهایت کاهش قیمت‌ها منجرشود.

نظرسنجی منتشر شده توسط پلاتس، وابسته به اس اند پی گلوبال، نشان داد که تولید نفت اوپک پلاس در ماه اوت ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۴۰.۵۲ میلیون بشکه در روز رسید.

در عین حال برخی تحلیل گران بر این باورند که افزایش تولید از سوی دیگر کشور‌های صادرکننده نفت مانند ایران، عراق و نیجریه با سرعتی بیشتر از کاهش تولید خود خواسته عربستان سعودی و روسیه صورت گرفته است.

تولید نفت در ایالات متحده نیز در هفته منتهی به اول سپتامبر به ۱۲.۸ میلیون بشکه در روز تثبیت شد و در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ باقی ماند.

طبق آمار‌های رسمی اعلام شده صادرات نفت ایران در تابستان امسال شاهد افزایش محسوسی بود و گزارش‌هایی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا با هدف کاهش تحریم‌ها و افزایش عرضه نفت خام از تهران منتشر شد.

ونزوئلا همچنین به تلاش‌های خود برای افزایش تولید نفت ادامه می‌دهد و گزارش‌ها حاکی از آن است که از چین برای افزایش تولید و عرضه نفت درخواست کمک کرده است.

از سوی دیگر، شرکت‌های آمریکایی هفته گذشته یک دکل برای اکتشاف نفت اضافه کردند که در اولین افزایش هفتگی دکل‌ها از خرداد ماه امسال بوده است. طبق آمار‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۸ دکل حفاری نفت در آمریکا کم شده است.

 با این اوصاف می‌توان پیش بینی کرد که پاییز امسال احتمالا در بازار نفت روند افزایش قیمتی کند، اما صعودی خواهد بود و باید دید در زمستان امسال و در ماه‌های ابتدایی سال جدید میلادی نفت بالای صد دلار محتمل خواهد بود، ولی شاید بهتر باشد پایان را به جمله اولا هانسن، تحلیلگر ارشد در بانک ساکسو اختصاص داد که درباره بازار نفت معتقد است: داده‌های کلان اقتصادی و چشم انداز تقاضا تعیین می‌کند که آیا عرضه ضعیف در بازار نفت منجر به ثبات یا افزایش قیمت‌ها می‌شود!

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده