تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۱۳۲۷۳
سرویس خبر : انرژی

‌بازار نفت در انتظار مذاکرات احیای برجام

‌می‌متالز - قیمت نفت روز دوشنبه پس از این که به رکورد بالای جدیدی صعود کرد با انتظار سرمایه گذاران برای مذاکرات هفته جاری میان ایران و قدرت‌های جهانی با هدف احیای برجام، کاهش پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت ۳۸ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۷۱ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در ابتدای معاملات تا مرز ۷۲ دلار و ۲۷ سنت پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از ماه مه ۲۰۱۹ بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه برای نخستین بار از اکتبر سال ۲۰۱۸ به مرز ۷۰ دلار رسید، اما روند افزایشی این شاخص معکوس شد و با ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۶۹ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید.

آوتار ساندو، مدیر ارشد کالا در شرکت فیلیپس فیوچرز گفت: سرمایه گذاران ممکن است بخشی قراردادهایشان را برای سودگیری از صعود وست تگزاس اینترمدیت به ۷۰ دلار فروخته باشند. نگرانی اصلی درباره بازگشت نفت ایران به بازار است، اما تصور نمی‌کنم پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران توافقی در کار باشد.

آماری که نشان داد واردات نفت چین در ماه مه بر مبنای سالانه ۱۴.۶ درصد کاهش پیدا کرده است در عقب نشینی قیمت‌ها موثر بود.

هر دو شاخص در دو هفته گذشته تحت تاثیر بهبود تقاضا برای سوخت در آمریکا و اروپا که در پی کاهش محدودیت‌های کرونایی در آستانه تعطیلات تابستانی روی داده است، رشد هفتگی داشته اند.

به گفته تحلیلگران، با وجود تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس، انتظار می‌رود تقاضا برای نفت از عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ فراتر رود.

طولانی شدن مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهان برای احیای توافق ۲۰۱۵ برجام و کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرده است.

ایران و قدرت‌های جهانی در دهم ژوئن وارد پنجمین دور مذاکرات در وین می‌شوند که ممکن است شامل رفع تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه صادرات نفت ایران باشد.

در حالی که مقام اروپایی مسئول هماهنگی مذاکرات اظهار کرده که بر این باور است در هفته جاری توافق صورت خواهد گرفت، سایر دیپلمات‌های ارشد اظهار کرده اند دشوارترین تصمیمات پیش رو قرار دارند.

تحلیلگران انتظار دارند ایران به محض رفع تحریم ها، تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، در آمریکا شمار دکله‌ای حفاری نفت و گاز طبیعی هفته گذشته برای نخستین بار در شش هفته اخیر کاهش یافت. کلوین وانگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس در این باره گفت: این آمار نشان می‌دهد شرکت‌های حفاری نفت آمریکایی اشتیاق کمتری برای افزودن به تولید نفت دارند و بنابراین ریسک اشباع عرضه بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کمتر می‌شود.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده