تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۲۸
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۱۷۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی:

کمیته وصول سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر تشکیل می‌شود

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی سهام عدالت از تشکیل کمیته‌ای برای جذب سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و واریز به حساب مردم پس از تجمیع خبر داد.

به گزارش می‌متالز، عسگر توکلی در خصوص نقش شرکت‌های تعاونی در مدیریت سهام عدالت گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از دهک‌های اول تا ششم کم‌درآمد عضو شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت هستند. ۳۶۰ شرکت تعاونی بیش از ۴۹ میلیون نفر عضو دارند و بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصاد بشمار می‌روند.

وی افزود: در مرحله اول شرکت‌های تعاونی شهرستانی بر اساس آگهی مجمع دعوت می‌شوند. مجامع باید از مرحله بخش و یا روستا به عنوان خط اول و پایین‌ترین سطح تشکیلات شرکت‌های تعاونی آغاز شود و نمایندگان بخش تعاون توسط مردم انتخاب شوند. به عنوان مثال در یک بخش و یا روستا برای هر ۳۵۰ نفر و در برخی جا‌ها برای هر هزار نفر یک نماینده به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شوند و این اعضا سپس در مجامع شرکت‌های تعاونی شهرستانی مشارکت می‌کنند و منتخبان آن‌ها در مجامع و یا همان کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی حضور پیدا خواهند کرد. وقتی مجامع شرکت‌ها برگزار شود بازرس و هیات مدیره انتخاب و بر صورت‌های مالی شرکت‌ها نظارت می‌شود.

این رئیس اتحادیه ادامه داد: کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مرتبط هستند که نمایندگان عضو هیات مدیره را در آن شرکت‌ها معرفی می‌کنند. اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کار نظارت بر اتحادیه‌های استانی و شرکت‌های تعاونی شهرستانی و تأیید صلاحیت منتخبین بازرسی و هیات مدیره انتخابات را برعهده دارند و عملکرد سالانه شرکت‌ها را هم نظارت می‌کنند.

به گفته توکلی، برای برگزاری هر یک از مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر عدالت دعوت‌نامه ارسال می‌شود و نمایندگان سهام عدالت برای این مجامع معرفی می‌شوند. ۳۶ شرکت سرمایه پذیر بورسی بعد از برگزاری مجمع، ۸ ماه فرصت دارند، سود سهامداران از جمله سهامداران عدالت را بپردازند. سود ۱۳ شرکت غیربورسی را سازمان خصوصی‌سازی جمع‌آوری و سود شرکت‌های بورسی به حساب سپرده‌گذاری مرکزی واریز می‌شود تا به حساب مشمولان واریز شود. برای وصول سود‌های سهام عدالت کمیته‌ای تشکیل شده که سود‌ها به موقع از شرکت‌های سرمایه پذیر جذب و بعد از تجمیع به حساب مردم پرداخت شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده