تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۷
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۱۷۲۸۲
سرویس خبر : انرژی
محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای:

ایران روزانه بیش از ۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و می‌فروشد/ جهان به نفت ایران نیاز دارد

‌می‌متالز - طبق گزارشی که اوپک منتشر کرده ایران روزانه با تولید سه میلیون بشکه نفت در جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان قرار گرفته است. حال محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، می‌گوید که ایران هر روز بیش از این رقم نفت تولید می‌کند و معادل آن را می‌فروشد.

به گزارش می‌متالز، «ایران در جایگاه سومین تولیدکننده نفت اوپک»؛ این خبری است که امروز منتشر شد و از تولید سه میلیون بشکه نفت ایران در روز حکایت داشت. به‌رغم چنین گزارشی، آمار‌های دولتی حاکی از آن است که صادرات روزانه نفت ایران بین یک میلیون و ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است. با این حال سیدمحمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، می‌گوید که آمار تولید نفت ایران بیش از این ارقام است و تمام آن هم به فروش می‌رسد.

طبق گزارشی که اخیراً سازمان اوپک منتشر کرده، ایران روزی ۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. سرنوشت این میزان نفت تولیدی چه می‌شود؟ آیا ایران برای تمام آن مشتری دارد؟

این میزان نفت ایران به فروش می‌رسد و تحریم‌ها نتوانسته مانع از فروش نفت ایران شود.

در شرایطی تحریمی به ازای فروش این میزان نفت ارزی هم به ایران بازمی‌‎گردد؟ آیا صرفاً تهاتر صورت می‌گیرد یا روش‌های دیگری هم برای دور زدن تحریم وجود دارد؟

نفت ایران کامل به فروش می‌رسد و مدتی است تحریم‌ها دیگر نتوانسته مانع از فروش نفت ایران شود. پول نفت تمام و کمال به ایران بازمی‌گردد و روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد.

با این اوصاف به‌رغم تحریم‌ها، ایران هیچ محدودیتی در فروش نفت ندارد؟

نه‌تن‌ها محدودیتی ندارد، بلکه آمار‌های اوپک هم دقیق نیست و باید گفت که ایران روزانه حتی بیش از سه میلیون نفت تولید می‌کند و می‌فروشد.

یعنی حضور در فهرست سیاه FATF هم محدودیتی برای ایران ایجاد نکرده و به‌رغم سخت‌گیری‌های این سازمان، ایران به‌راحتی ارز وارد کشور می‌کند؟

بله ایران به‌راحتی پول نفت را دریافت می‌کند. یعنی به موازاتی که نفت صادر می‌کند پول را می‌گیرد. البته در این زمینه ما روش‌های خاص خود را داریم.

با توجه به اظهارات شما به نظر می‌رسد که توافق نانوشته‌ای میان ایران و آمریکا شکل گرفته است. چنین اتفاقی را تائید می‌کنید؟

فروش نفت ایران به شکل کامل پدیده جدیدی نیست و ایران تا قبل از تبادل زندانیان هم نفت می‌فروخت، حتی در آمار بین‌المللی هم اعداد و ارقام مربوط به فروش نفت ایران وجود دارد. اکنون کشور‌های غربی با چالش جنگ شکل‌گرفته میان روسیه و اوکراین مواجه هستند و لجاجت‌ها با ایران به شدت قبل نیست و جهان به نفت ایران نیاز دارد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده