تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۷۵۵۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

زیان ۶۵۰ هزار تومانی از تولید هر تن میلگرد

‌می‌متالز - به گزارش متال‌بولتن کاهش شدید قیمت محصولات فولادی باعث شد در ماه آگوست فولادسازان چینی بابت تولید هر تن میلگرد حدود ۹۴ یوان ضرر کنند این عدد برابر با ۶۵۰ هزار تومان است. همچنین سود تولید ورق گرم برای چینی‌ها در هر تن کمتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

به گزارش می‌متالز، متال‌بولتن در گزارشی مدعی شود فولادسازان چینی در ماه آگوست بابت تولید هر تن میلگرد حدود ۹۴ یوان زیان بردند. در گزارش ماه جولای تولیدکنندگان چینی از تولید هر تن میلگرد ۱.۶۲ یوان سود کسب کردند، ولی در ماه آگوست افزایش هزینه‌ها منجر به کاهش ۹۵.۴۹ یوانی حاشیه سود هر تن میلگرد شد؛ بنابراین با توجه به نرخ یوان در بازار آزاد تولید هر تن میلگرد برای چینی‌ها ۶۵۰ هزار تومان زیان به همراه داشت.

ریزش قیمت میلگرد در طول ماه‌های گذشته به کابوس چینی‌ها مبدل شده‌است. طی ۲ سال گذشته قیمت هر تن میلگرد در بازار آتی بندر شانگ‌های از قیمت بالای ۵ هزار و ۸۰۰ یوان تا کمتر از ۳ هزار و ۳۰۰ یوان ریزش کرد و در ماه آگوست نیز قیمت هر تن میلگرد از ۳ هزار و ۸۷۶ یوان تا ۳ هزار و ۶۳۰ یوان افت داشت.

زیان ۶۵۰ هزار تومانی از تولید هر تن میلگرد


فولادسازان چینی امسال سود چندانی از تولید میلگرد نبردند و در بسیاری از ماه‌های سال تولید میلگرد برای آن‌ها زیان داشت.

زیان ۶۵۰ هزار تومانی از تولید هر تن میلگرد


حاشیه سود تولید میلگرد برای فولادسازان چینی نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری یافته است. کاهش شدید قیمت میلگرد به عنوان اصلی‌ترین دلیل این اتفاق مطرح می‌شود ضمن اینکه این مساله منجر به کاهش قیمت میلگرد صادراتی ایران در بازار‌های جهانی شد. بنابر گزارش متال اکسپرت هر تن میلگرد صادراتی ایران در ماه آگوست حتی با قیمت ۴۹۰ دلار نیز معامله شد.

حال ورق گرم بهتر است

گزارش متال بولتن نشان می‌دهد فولادسازان چینی در ماه آگوست از تولید هر تن ورق گرم ۲۱۶.۳۶ یوان سود کردند البته باید در نظر داشت حاشیه سود ورق گرم نیز نسبت به ماه قبل حدود ۵۸ یوان کاهش یافته است. استیل میت دو ماه قبل در گزارشی از کاهش حدود ۲۰۰ دلاری قیمت هر تن ورق گرم در مدت ۱ سال خبر داد. با این حساب کاهش قیمت ورق گرم در بازار‌های جهانی دلیل اصلی کاهش حاشیه سود در تولید آن است.

زیان ۶۵۰ هزار تومانی از تولید هر تن میلگرد

با این حال حاشیه سود ورق گرم در سال جاری با حاشیه سود آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا برابر است و حتی در ماه جولای سال ۲۰۲۳ تولید ورق گرم سود بالاتری برای فولادسا-زان چینی به دنبال داشت.

حاشیه سود افزایش می‌یابد

متال بولتن در انتهای گزارش نوشت احتمالا با افزایش قیمت محصولات فولادی در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ حاشیه سود آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. شواهد نشان می‌دهد دولت چین در تلاش برای کنترل تولیدات در فولادسازان این کشور است و همین مساله باعث شده تا پیش‌بینی‌های صعودی بسیاری از آینده بازار محصولات فولادی تا پایان سال ۲۰۲۳ مطرح شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده