تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۱
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۷۳۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش ۹ درصدی قیمت تیرآهن در ۲۱ روز

می متالز - افزایش قیمت پروفیل در مقابل ریزش قیمت تیرآهن و میلگرد مهمترین اخبار بازار داخلی آهن آلات در طول ۲۱ روز ابتدایی از شهریورماه است. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در شهریور بیش از ۹درصد کاهش پیدا کرد و در صورت ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار تیرآهن کف جدیدی در سال ۱۴۰۲ به ثبت می‌رساند.

به گزارش می متالز، بازار داخلی آهن آلات تابستان کم نوسانی را سپری می‌کند. قیمت‌ها به دلیل ضعف تقاضا در محدوده مشخصی ثابت مانده‌اند و مانند ۳ ماه ابتدایی سال روند قیمتی بزرگی شکل نمی‌گیرد. با این حال در طول روزهای گذشته قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار کاهشی بود و قیمت پروفیل افزایش پیدا کرد. قیمت‌ها در بازار تیرآهن با آغاز شهریورماه نزولی شد ولی در بازار میلگرد قیمت‌ها با شروع شهریورماه ثابت ماند و سپس در طول هفته جاری ریزشی بود.

گفت‌وگو با بازاریان نشان می‌دهد سطح تقاضا پایین‌ است و تعطیلات نیمه دوم ماه صفر نیز باعث شده تا بازار نیمه‌ تعطیل باشد. در نیمه‌ دوم سال نیز به صورت سنتی تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد.

بازار میلگرد

قیمت‌ها در بازار میلگرد با شروع شریورماه ابتدا ثابت و سپس ریزشی شد. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و میلگرد ۱۴ از اول مرداد تا اول شهریور ماه به ترتیب ۲.۷ درصد و ۴.۶ درصد افزیش پیدا کرد ولی هفته‌ گذشته هر دو نزولی شد. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ در این هفته ۱.۷ درصد ریخت و متوسط قیمت میلگرد ۱۴ نیز با ریزش ۲ درصدی مواجه شد. روند قیمتی میلگرد به قرار نمودار زیر است:

ریزش ۹ درصدی قیمت تیرآهن در ۲۱ روز

بازاریان مدعی‌اند تقاضا در بازار میلگرد پایین‌است، البته این مساله تنها مربوط به بازارهای داخلی نیست زیرا امروز در بازار آتی بندر شانگهای و بورس فلزات لندن نیز کاهش شدید تقاضا برای میلگرد منجر به ریزش قیمت‌ها شده‌ است.

بازار تیرآهن

قیمت تیرآهن در طول مردادماه افزایش پیدا کرد ولی با آغاز شهریور قیمت‌ها یک دست ریزشی شد. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در طول شهریورماه بیش از ۹ درصد کاهش داشت و اگر این روند ادامه‌دار باشد قیمت تیرآهن ۱۴ کف ۲۵ هزار تومان را از دست خواهد داد. روند قیمتی تیرآهن ۱۴ به قرار نمودار زیر است:

ریزش ۹ درصدی قیمت تیرآهن در ۲۱ روز

آیا متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ به کمتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان سقوط می‌کند؟ پاسخ بسیاری از بازاریان به این سوال مثبت است. یکی از آهن‌فروشان اصفهانی در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: باید منتظر تیرآهن کیلویی ۲۳ هزار تومان تا انتهای شهریورماه باشیم.

بازار پروفیل

پروفیل برخلاف میلگرد و تیرآهن تابستان شهریور پرتقاضایی داشت و قیمت انواع آن افزایش یافت. متوسط قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در طول شهریورماه ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرد. البته روند صعودی قیمت پروفیل از انتهای مرداد شروع شد تا در این مدت متوسط قیمت پروفیل ۲ از کیلویی ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا کیلویی ۳۷ هزار تومان افزایش پیدا کند. روند قیمتی پروفیل به قرار نمودار زیر است:

ریزش ۹ درصدی قیمت تیرآهن در ۲۱ روز

آیا روند صعودی قیمت پروفیل ادامه دارد؟ بسیاری از فعالان بازار به این سوال هم پاسخ منفی می دهند و انتظار دارند قیمت پروفیل دست کم تا پایان شهریورماه به روند نزولی بازگردد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده