تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۱۷۶۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
فولادسازان بزرگ کشور امروز در همایشی تاکید کردند:

تاب آوری صنعت فولاد ایران در مرز بحران

‌می‌متالز - تصمیمات خلق الساعه، اقتصاد دستوری، افزایش نرخ انرژی و بی ثباتی قوانین و کوتاه بودن عمر مدیریت در صنعت فولاد از جمله عواملی بودند که مدیران حاضر در همایش تاب آوری در صنعت فولاد ایران آن را عامل بازدارنده توسعه و مخل روند تولید صنعت فولاد دانستند.

به گزارش می‌متالز، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آغاز این همایش تصریح کرد: در سال ۱۳۸۵ طبق ابلاغیه مقام معطم رهبری زمینه فعالیت بخش خصوصی تقویت شد و این امر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی انجامید و چرخ فولاد به حرکت درآمد؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید آیا دولت می‌تواند هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بگیرد؟ در سال‌های گذشته صنعت فولاد با بخشنامه‌های خلق الساعه رو به رو بود.

بهرام سبحانی تصریح کرد: تابلوی بورس مهم‌ترین دماسنج صنعت فولاد است. با اینکه کل زنجیره فولاد کمتر از پنج درصد گاز کشور را مصرف می‌کند، اما این صنعت سه ماه در تابستان کمبود برق و سه ماه در زمستان کمبود گاز را متحمل می‌شود.

در این همایش که به همت انجمن تولید کنندگان فولاد ایران و با همکاری سازمان بورس برگزار شد، همچنین پنلی موضوع “چالش‌های سیاست‌گذاری صنعت فولاد؛ با تمرکز بر توسعه سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه، زیرساخت و اشتغال” با حضور محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، طهمورث جوانبخت مدیرعامل فولاد خراسان، عبدالمجید شریفی رییس هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش، رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولادی برگزار شد.

اگر تنش‌ها نبود در رتبه هشتم جهانی تولید فولاد قرار داشتیم

در این پنل مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مهم‌ترین نکته در مقوله تاب‌آوری شناخت ابعاد مختلف آن است نقطه مخالف تاب‌آوری خستگی و شکست ناشی از تنش‌هاست. به گفته وی صنعت فولاد از صنایع موفق این کشور است.

وی اظهار داشت: اگر تنش‌ها نبود امروز در رتبه هشتم جهانی تولید فولاد قرار داشتیم، اما امروز بیم آن را داریم که ایتالیا جایگاه دهم را از ایران برباید.

دولت هند دومین فولادساز دنیا برای صنعت فولاد خود وزارتخانه تعیین کرده است و تلاش کرده رشد تولید را تسهیل کند. انگلستان مصوبه‌ای تعیین کرده که بر حسب آن اگر برای فولادسازان انرژی تامین نشود باید به آن‌ها غرامت داده شود.

طیب نیا تاکید کرد: در چین صنعت فولاد از کمک‌های بلاعوض چند صد میلیارد دلاری دولتی بهره‌مند است. در ترکیه به عنوان یکی از رقبای ما انجمن صادرکنندگان فولاد دارد و بزرگترین صادرکننده میلگرد جهان است و از سال ۲۰۱۴ مشوق‌های زیادی برای تولید از سوی دولت دریافت کرده است. امروز هزینه انرژی در ترکیه به هشت درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ایران باید با این کشور‌ها رقابت کند. قصه پرغصه فولاد یک دهه چالشی رو پیش رو دارد. امیدوارم بتوانیم با حمایت و سیاستگذاری‌های درست و هماهنگ با توسعه صنعت فولاد ایران را با فولاد ایران بسازیم.

مدیرعامل فولاد خوزستان سخنرانی خود را با طرح این پرسش که چالش عمده در حوزه تاب‌آوری صنعت فولاد چیست؟ آغاز کرد و گفت: فناوری‌های جدید یک شاخص تاب‌آوری در صنعت فولاد به شمار می‌آید.

رشد قیمت موادلیه چالش اصلی فولادسازان

امین ابراهیمی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه و چالش‌های بازار جهانی جنگ روسیه و اوکراین و کمبود گاز ارزان قیمت اصلی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است. همچنین افزایش هزینه‌های مالیاتی دیگر چالش فولادسازان است.

وی افزود: هزینه‌های تولید فولاد افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها کاهش چشمگیر پیدا کرده است و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کاهش چشمگیر داشته است.

وی تاکیدکرد: صنایع فولادی در سال‌های گذشته حجم زیادی از تولید را به دلیل کمبود گاز و برق از دست داد.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: تنها راهکار توجه نهاد‌های دولتی به پیشنهادات انجمن‌ها و نهاد‌های غیردولتی فولادی است.

عاقبت فولاد سازی نظیر صنایع ورشکسته می شود

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در این پنل گفت: عدم توجه به تاب‌آوری صنعت فولاد، این صنعت را به عاقبت صنایع نساجی، خودروسازی و لوازم خانگی مبتلا می‌کند.

مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اظهارداشت: در برنامه سوم توسعه دولت موظف شد مواد مورد نیاز صنایع را در اختیار آن‌ها قرار دهد امروز این رویه تغییر کرده است و شرکت‌های فولادی در تامین مواد مورد نیاز خودتامین شده‌اند.

وی افزود: عوارض دولتی، موضوعی است که هزینه‌های تولید را بالا برده است این‌ها مازاد بر عوارض صادراتی است.

وی تاکید کرد: سود بسیاری از شرکت‌های فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. کاهش درآمد شرکت‌های بزرگ به کاهش درآمد‌های مالیاتی دولت می‌انجامد.

سیاست‌های متناقض دولت در صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد خراسان در این پنل سیاست‌های دولت را متناقض عنوان کرد و گفت: از یک طرف بر تولید صادرات محور تاکید می‌شود از طرف دیگر بر صادرات عوارض وضع می‌شود.

طهمورث جوانبخت گفت: نرخ سرمایه گذاری مجدد سهامداران نهادی در شرکت‌های فولادی کاهش یافته است. سرمایه گذاری بر تولید انرژی وظیفه ذاتی صنعت فولاد نیست. نیروی انسانی ماهر از بخش دولتی به بخش خصوصی سوق پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: تنها یک درصد از ذخایر معدنی ایران بهره برداری شده و چالش کمبود مواد اولیه را برای صنعت فولاد رقم زده است.

وی افزود: صادرات باید به شرکت‌های صنعتی تکلیف و از ایجاد موانع صادراتی توسط قانونگذار جلوگیری شود. ادغام شرکت‌های کوچک تاب آوری در صنعت فولاد را ارتقا می‌دهد.

انتظار می‌رود دولت و مجلس امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را تامین کند

عبدالمجید شریفی رییس هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش نیز در همایش تاب آوری صنعت فولاد ایران اظهار داشت: صنعت فولاد در سال‌های گذشته تا امروز از ظرفیت مطلوب تولید و فناوری‌های بومی‌سازی بهره گرفته و از ذخایر غنی گاز و زغال سنگ برخوردار است. این صنعت سال‌ها با وجود تحریم‌ها تولید را پیش برده است.

وی ادامه داد: بخش عمده کاهش تولید در سال‌های گذشته برآمده از محدودیت‌های پیش آمده در تامین انرژی است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که دولت و مجلس امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت فولاد را تامین کنند.

شریفی یادآور شد: ایران سالانه ده میلیون تن فولاد صادر می‌کند و امروز چین و روسیه در حال ورود به بازار‌های صادراتی ایران هستند. شرایط صادرات فولاد در حال سخت‌تر شدن است و برای تسهیل شرایط نیاز به لغو عوارض صادراتی است.

وی تصریح کرد: بازار فولاد نیاز به ثبات و پیش بینی‌پذیری بازار سرمایه دارد. در صنعت فولاد کشور باید بر ارتقای کیفیت تولید توجه بیشتری شود. در شرایط کنونی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت تولید در واحد‌های کوچک مقیاس فولادی داشت.

بورس کالا باعث پیشرفت صنعت فولاد شد

مجید عشقی ریاست سازمان بورس نیز برگزاری چنین همایشی برای صنعت فولاد را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: یکی از دشمنی‌هایی که در حال اتفاق افتادن است بحث نا امید کردن فعالان صنعت و مردم از پیشرفت و توسعه است که میتواند بزرگترین افت برای اقتصاد جامعه باشد.

وی تصریح کرد: پیش از این نیز جلسه‌ای با اعضای انجمن داشتیم که موضوع گفتمان در خصوص چالش‌های صنعت بود و باید آن را حفظ کنیم.

عشقی اظهار داشت:چالشی که در صنعت فولاد وجود دارد این است که تصمیمی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت شرکت‌ها و گازو انرژی گرفته شود که تمام تصیمات برعکس بوده و نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی خاطر نشان کرد: دهه‌ی ۸۰ را نمی‌توان با دهه ۹۰ صنعت فولاد مقایسه کرد، بورس کالا یک برنامه‌ای بود که باعث پیشرفت صنعت فولاد شد.

وی تصریح کرد: صنعت فولاد جایگاه ویژه‌ای دارد که یک چهارم بازار سرمایه و بالای ۳۰ درصد سود بازار سرمایه از صنایع فولاد است، بنابراین از جهاتی برای بازار سهام مهم است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: میزان تقسیم سودی که در سال‌های اخیر در این صنعت بوده، بیشترین سود در میان سایر صنایع محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: ما در بازار سرمایه از جهت تامین مالی صنعت فولاد زنجیره و اولویت‌هایی داریم. حفظ سرمایه گذاری‌ها در ادامه بازار از اولویت‌هاست.

وی افرود: یک بحثی که بین سیاستگذاران با فعالان صنعت مطرح می‌شود درمورد معضل جدی در بحث سودآوری فولاد است که بخش زیادی از بهای تمام شده، برداشت اشتباهی به استفاده‌کننده می‌دهد که به نکته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت توجه نمی‌کند.

حساب کنید باید برای بزرگترین شرکت فولادی بایدحدود ۷۰۰ همت سرمایه‌گذاری شود و اگر با هزینه اصطلاک در نظر بگیریم می‌توان در بازه‌ی ۲۰ ساله آن‌ها را رفع کرد.

وی تاکید کرد: ما هر سال داریم بخشی از شرکت را جدا می‌کنیم و تقدیم سهامدار می‌کنیم که قابل بازگشت نیست. توجه کنید که اگر بخواهیم این شرکت‌ها به تولیدات خود در بلندمدت ادامه بدهند ما حتما باید بخش عظیم سود‌ها را سرمایه گذاری کنیم.

تضاد منافع، مدیریت را در زنجیره فولاد مشکل کرده

در ادامه این همایش، مدیرعامل بورس کالا به توئیت‌های ناصواب در خصوص صنعت اشاره کرد و گفت: در دو دهه گذشته آموختیم که برای مدیریت بازار چه باید انجام دهیم از سال ۱۳۹۷ تلاش کردیم استقلال بورس کالا را حفظ کنیم.

سیدجواد جهرمی تاکید کرد: در تلاش هستیم در تامین مالی شرکت‌ها موثری باشیم.

وی یادآور شد: گاه ثبات قوانین با تغییر دستورالعمل‌ها اشتباه گرفته می‌شود از آنجایی که بازار یک موجود زنده و دایم در حال تغییر است بنابراین نیاز به تغییرات مستمر قوانین دارد.

جهرمی خاطر نسان کرد:فولاد صنعت مظلومی است. تضاد منافع مدیریت را در زنجیره فولاد مشکل کرده و رسالت بورس کالا تقسیم سود در سراسر زنجیره است.

مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد: رونق قرارداد‌های بلندمدت برای تسهیل تامین مواد اولیه تولید، راه اندازی اوراق سلف ارزی با همکاری صندوق توسعه ملی برای تامین مالی صنایع و راه اندازی قرارداد‌های آتی فولاد همچون بورس‌های کالایی دنیا از جمله اقدامات توسعه‌ای بورس کالا به شمار می‌رود.

صنعت فولاد امروز بیش از همه از حوزه سیاستگذاری آسیب می‌بیند

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد گفت: تکانه و اختلال در صنعت فولاد را احساس می‌کنیم و به همین سبب هم این همایش برگزار شده است.

سیدابوتراب فاضل تاکید کرد: فناوری، انرژی، عدم توازن زنجیره و چالش‌های اقتصاد سیاسی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور است.

وی افزود: امروز پویایی صنایع مشروط به آسیب ناپذیر بودن آن است و در این خصوص تلاش می‌کنیم باب گفتگو با این نهاد‌ها باز شود.

فاضل خاطر نشان کرد: صنعت فولاد امروز بیش از همه از حوزه سیاستگذاری آسیب می‌بیند و توان تولید در تمام زنجیره کاسته شده است.

وی افزود: هر قدر صنعت فولاد پویاتر شود نیاز به تولید محصولات آلیاژی و کیفی بیشتر می‌شود. در اقتصاد فولاد تنها چیزی که دستور نمی‌پذیرد قیمت است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر گفت: تحریم هزینه صادرات و واردات و فناوری را در صنعت فولاد افزایش داده است. تحریم باعث شده مشتریان ایران به کشور‌هایی مانند عمان و قطر سوق پیدا کنند. کاهش عمر مدیریت مدیران و انتصابات سیاسی از دیگر چالش‌های صنعت فولاد است.

ساختار نامناسب حکمرانی، صنعت فولاد را به شرایط کنونی مبتلا کرده

علی محمدی مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در همایش تاب آوری صنعت فولاد گفت: لازم است فولادسازان صدای خود را به گوش حکمران برسانند.

ساختار نامناسب حکمرانی، صنعت فولاد را به شرایط کنونی مبتلا کرده است. حکمرانی امروز در اختیار کسانی است که دغدغه جدی برای توسعه صنعتی کشور ندارند.

ده سال است که رهبر انقلاب بر تقویت تولید تاکید دارند، اما آنچه رفتار می‌شود به موازات این شعار نیست.

وی ادامه داد: طبق کتاب سال فولاد ایران کل صنعت نورد با ۳۸ درصد ظرفیت کار می‌کند.

محمدی خاطر نشان کرد: سیاست هر چند اشتباه باید باثبات و مدت دار باشد نه اینکه هر روز سیاست جدید بر تولید و تجارت فولاد وضع شود. این بی‌ثباتی آزاردهنده است.

امروزحال فولادسازان بد است

جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون عضو هیات مدیره انجمن فولاد در همایش تاب آوری صنعت فولاد گفت:امروزحال فولادسازان بد است وچالش‌های تولیدکنندگان وارد فاز بحرانی شده است.

وی تاکید کرد: امروز هزینه آب در شرکت‌های فولادی چند ده برابر شده است. این مازاد بر افزایش هزینه گاز و برق است. متاسفانه سیستم دولتی به دنبال این است که چگونه از صنعت فولاد رقمی بگیرد و کسری بودجه خود را جبران کند.

وی افزود:در حال حاضر مازاد تولید فولاد داریم پس چرا دولت عرصه را بر صادرات و تولید تنگ می‌کند؟ در حالی که تقاضایی هم برای آن وجود ندارد. امروز بورس کالا محل کشف قیمت نیست. وقتی در تامین انرژی شرکت‌های فولادی محدودیت ایجاد می‌شود خوب است در بازپرداخت تسهیلات گشایش‌هایی منظور شود.

وی گفت: امیدواریم امروز با هزینه کمتر و تصمیمات ساده‌تر بحران‌هایی که صنعت فولاد به آن مبتلا است برطرف شوند.

اگر مشکلات صنعت فولاد نادیده گرفته شود به افول صنعت می‌انجامد

بهادر احرامیان مدیرعامل فولاد یزد و عضو هیات مدیره انجمن فولاد نیز در همایش تاب آوری صنعت فولاد گفت: موفقیت‌های امروز صنعت فولاد را پایان داستان فولاد ندانید. مشکلات این صنعت اگر نادیده گرفته شود به افول صنعت می‌انجامد.

منبع: فردای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده