تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۳۱۷۶۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

در همایش تاب آوری در صنعت فولاد چه گذشت؟

‌می‌متالز - همایش «تاب‌آوری در صنعت فولاد» امروز دوشنبه ۲۷ شهریور در هتل همای تهران با حضور مدیران شرکت‌های فولادی، معدنی و صنایع معدنی کشور و همراهی فعالان بازار سرمایه و مقامات دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر صنعت فولاد و بازار سرمایه، ارزیابی تسهیل‌گری دولت و مجلس در معدن و فولاد، اثرگذاری مقررات صادراتی بر توان ارزآوری فولاد ایران، راهکار‌های افزایش مزیت رقابتی صنعت فولاد ایران در قیاس با رقبای جهانی و منطقه‌ای، ارائه مدل حکمرانی مطلوب در فولاد و صنایع معدنی و ارائه مدل حکمرانی مطلوب در فولاد و صنایع معدنی، از محور‌های سخنرانی در این همایش بود.

تاب آوری صنعت فولاد ایران در مرز بحران

در ابتدای این همایش دکتر «بهرام سبحانی» رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در یک سال گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد کشور رخ داده که به لزوم گردهمایی فولادسازان انجامیده است، صنعت فولاد امروز با تولید ۳۳ میلیون تن در سال توانسته خود را در جایگاه دهم جهانی تولیدکنندگان قرار دهد.

در سال ۱۳۸۵ طبق ابلاغیه مقام معطم رهبری زمینه فعالیت بخش خصوصی تقویت شد و این امر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی انجامید و چرخ فولاد به حرکت درآمد؛ بنابراین این سوال پیش می‌آید آیا دولت می‌تواند هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بگیرد؟ در سال‌های گذشته صنعت فولاد با بخشنامه‌های خلق الساعه رو به رو بود.

بهرام سبحانی تصریح کرد: تابلوی بورس مهم‌ترین دماسنج صنعت فولاد است. با اینکه کل زنجیره فولاد کمتر از پنج درصد گاز کشور را مصرف می‌کند، اما این صنعت سه ماه در تابستان کمبود برق و سه ماه در زمستان کمبود گاز را متحمل می‌شود.

در همایش تاب آوری در صنعت فولاد چه گذشت؟

در صنعت فولاد دنیا چه می‌گذرد؟ ایران را با فولاد بسازیم

در ادامه مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مهم‌ترین نکته در مقوله تاب‌آوری شناخت ابعاد مختلف آن است نقطه مخالف تاب‌آوری خستگی و شکست ناشی از تنش‌هاست. به گفته وی صنعت فولاد از صنایع موفق این کشور است.

وی اظهار داشت: اگر تنش‌ها نبود امروز در رتبه هشتم جهانی تولید فولاد قرار داشتیم، اما امروز بیم آن را داریم که ایتالیا جایگاه دهم را از ایران برباید.

دولت هند دومین فولادساز دنیا برای صنعت فولاد خود وزارتخانه تعیین کرده است و تلاش کرده رشد تولید را تسهیل کند. انگلستان مصوبه‌ای تعیین کرده که بر حسب آن اگر برای فولادسازان انرژی تامین نشود باید به آن‌ها غرامت داده شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ایران باید با این کشور‌ها رقابت کند. قصه پرغصه فولاد یک دهه چالشی را پیش رو دارد. امیدوارم بتوانیم با حمایت و سیاستگذاری‌های درست و هماهنگ با توسعه صنعت فولاد ایران را با فولاد ایران بسازیم.

در همایش تاب آوری در صنعت فولاد چه گذشت؟

چالش عمده در حوزه تاب‌آوری صنعت فولاد چیست؟

امین ابراهیمی در ادامه این همایش تصریح کرد: قیمت مواد اولیه و چالش‌های بازار جهانی جنگ روسیه و اوکراین و کمبود گاز ارزان قیمت اصلی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است. همچنین افزایش هزینه‌های مالیاتی دیگر چالش فولادسازان است.

وی افزود: هزینه‌های تولید فولاد افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها کاهش چشمگیر پیدا کرده است و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کاهش چشمگیر داشته است.

وی تاکیدکرد: صنایع فولادی در سال‌های گذشته حجم زیادی از تولید را به دلیل کمبود گاز و برق از دست داد.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: تنها راهکار توجه نهاد‌های دولتی به پیشنهادات انجمن‌ها و نهاد‌های غیردولتی فولادی است.

لزوم توجه به تاب‌آوری در صنعت فولاد

مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اظهارداشت: در برنامه سوم توسعه دولت موظف شد مواد مورد نیاز صنایع را در اختیار آن‌ها قرار دهد امروز این رویه تغییر کرده است و شرکت‌های فولادی در تامین مواد مورد نیاز خودتامین شده‌اند.

وی افزود: عوارض دولتی، موضوعی است که هزینه‌های تولید را بالا برده است این‌ها مازاد بر عوارض صادراتی است.

وی تاکید کرد: سود بسیاری از شرکت‌های فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. کاهش درآمد شرکت‌های بزرگ به کاهش درآمد‌های مالیاتی دولت می‌انجامد.

کوهی گفت: نبود راهکاری جهت تهاتر مطالبات و بدهی‌ها به سازمان‌های دولتی از جمله دیگر مشکلات واحد‌های فولادی است.

در همایش تاب آوری در صنعت فولاد چه گذشت؟

لزوم رفع موانع صادراتی در صنعت فولاد

مدیرعامل فولاد خراسان در این همایش سیاست‌های دولت را متناقض عنوان کرد و گفت: از یک طرف بر تولید صادرات محور تاکید می‌شود از طرف دیگر بر صادرات عوارض وضع می‌شود.

طهمورث جوانبخت گفت: نرخ سرمایه گذاری مجدد سهامداران نهادی در شرکت‌های فولادی کاهش یافته است. سرمایه گذاری بر تولید انرژی وظیفه ذاتی صنعت فولاد نیست. نیروی انسانی ماهر از بخش دولتی به بخش خصوصی سوق پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: تنها یک درصد از ذخایر معدنی ایران بهره برداری شده و چالش کمبود مواد اولیه را برای صنعت فولاد رقم زده است.

مدیریت با افکار پوسیده دولتی پاسخگوی حل مشکلات نیست

عزت الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: ما همواره مدافع بخش خصوصی بوده ام و باور دارم با حضور بخش خصوصی در عرصه‌ها مشکلات برطرف می‌شود.

عزت الله اکبری تالارپشتی تاکید کرد: مدیریت با افکار پوسیده دولتی پاسخگوی حل مشکلات نیست.

وی گفت: مجلس برای حل مشکل فولادسازان همواره آماده بوده است.

وی ادامه داد: صنعت فولاد گاه بیش از ارز به عقل و مدیریت عقلانی در شرایط جنگ اقتصادی نیاز دارد.

دولت و مجلس امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت فولاد را تامین کنند

عبدالمجید شریفی رییس هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش نیز در همایش تاب آوری صنعت فولاد ایران اظهار داشت: صنعت فولاد در سال‌های گذشته تا امروز از ظرفیت مطلوب تولید و فناوری‌های بومی‌سازی بهره گرفته و از ذخایر غنی گاز و زغال سنگ برخوردار است. این صنعت سال‌ها با وجود تحریم‌ها تولید را پیش برده است.

وی ادامه داد: بخش عمده کاهش تولید در سال‌های گذشته برآمده از محدودیت‌های پیش آمده در تامین انرژی است.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که دولت و مجلس امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت فولاد را تامین کنند.

شریفی یادآور شد: ایران سالانه ده میلیون تن فولاد صادر می‌کند و امروز چین و روسیه در حال ورود به بازار‌های صادراتی ایران هستند. شرایط صادرات فولاد در حال سخت‌تر شدن است و برای تسهیل شرایط نیاز به لغو عوارض صادراتی است.

در همایش تاب آوری در صنعت فولاد چه گذشت؟

صنعت فولاد در بازار سرمایه جایگاه ویژه‌ای دارد

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد در بازار سرمایه جایگاه ویژه‌ای دارد و سهمی بیش از ۳۰ درصد از کل سودآوری در این بازار دارد.

وی بیان کرد: در سازمان بورس تلاش بر این است که مصرف انرژی تمام شرکت‌ها بررسی شود، چه شرکت‌های انرژی بر و چه غیر از آنها، با این حال توفیق در کاهش مصرف انرژی نیاز به یک برنامه ریزی بلندمدت دارد.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری از محل سود شرکت‌ها از اولویت‌های سازمان بورس است و همواره در بورس کالا تامین نیاز داخل در اولویت بوده است.

فولاد، صنعت مظلومی است

مدیر عامل بورس کالا به توئیت‌های ناصواب در خصوص صنعت اشاره کرد و گفت: در دو دهه گذشته آموختیم که برای مدیریت بازار چه باید انجام دهیم از سال ۱۳۹۷ تلاش کردیم استقلال بورس کالا را حفظ کنیم.

سیدجواد جهرمی تاکید کرد: در تلاش هستیم در تامین مالی شرکت‌ها موثری باشیم.

وی یادآور شد: گاه ثبات قوانین با تغییر دستورالعمل‌ها اشتباه گرفته می‌شود از آنجایی که بازار یک موجود زنده و دایم در حال تغییر است بنابراین نیاز به تغییرات مستمر قوانین دارد.

سیدجواد جهرمی گفت: فولاد صنعت مظلومی است، تضاد منافع مدیریت را در زنجیره فولاد مشکل کرده است.

کوتاه بودن عمر مفید مدیریت در صنعت فولاد یک آفت است

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد گفت: تکانه و اختلال در صنعت فولاد را احساس می‌کنیم و به همین سبب هم این همایش برگزار شده است.

سیدابوتراب فاضل تاکید کرد: فناوری، انرژی، عدم توازن زنجیره و چالش‌های اقتصاد سیاسی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور است.

وی افزود: امروز پویایی صنایع مشروط به آسیب ناپذیر بودن آن است و در این خصوص تلاش می‌کنیم باب گفتگو با این نهاد‌ها باز شود.

فاضل خاطر نشان کرد: صنعت فولاد امروز بیش از همه از حوزه سیاستگذاری آسیب می‌بیند و توان تولید در تمام زنجیره کاسته شده است.

وی تاکید کرد: کاهش عمر مدیریت مدیران و انتصابات سیاسی از دیگر چالش‌های صنعت فولاد است.

پیگیر رفع چالش‌های فولادسازان باشید

علی محمدی مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران در همایش تاب آوری صنعت فولاد گفت: لازم است فولادسازان صدای خود را به گوش حکمران برسانند.

ساختار نامناسب حکمرانی، صنعت فولاد را به شرایط کنونی مبتلا کرده است. حکمرانی امروز در اختیار کسانی است که دغدغه جدی برای توسعه صنعتی کشور ندارند.

ده سال است که رهبر انقلاب بر تقویت تولید تاکید دارند، اما آنچه رفتار می‌شود به موازات این شعار نیست.

وی ادامه داد: طبق کتاب سال فولاد ایران کل صنعت نورد با ۳۸ درصد ظرفیت کار می‌کند.

موفقیت‌های امروز صنعت فولاد را پایان داستان فولاد ندانید

جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون عضو هیات مدیره انجمن فولاد در همایش تاب آوری صنعت فولاد گفت:امروزحال فولادسازان بد است وچالش‌های تولیدکنندگان وارد فاز بحرانی شده است.

وی تاکید کرد: امروز هزینه آب در شرکت‌های فولادی چند ده برابر شده است. این مازاد بر افزایش هزینه گاز و برق است. متاسفانه سیستم دولتی به دنبال این است که چگونه از صنعت فولاد رقمی بگیرد و کسری بودجه خود را جبران کند.

وی افزود: در حال حاضر مازاد تولید فولاد داریم پس چرا دولت عرصه را بر صادرات و تولید تنگ می‌کند؟ در حالی که تقاضایی هم برای آن وجود ندارد. امروز بورس کالا محل کشف قیمت نیست. وقتی در تامین انرژی شرکت‌های فولادی محدودیت ایجاد می‌شود خوب است در بازپرداخت تسهیلات گشایش‌هایی منظور شود.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده