تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۱۷۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رعایت ایمنی اولویت نخست فعالیت در معادن خراسان جنوبی است

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: رعایت ایمنی اولویت نخست فعالیت در معادن استان به خصوص معادن زغال سنگ است.

به گزارش می‌متالز، احمد آریافر روز دوشنبه در نشست کمیته HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) و مدیریت بحران معادن زغال سنگ خراسان جنوبی که در محل شرکت زغال سنگ پروده طبس برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به ماهیت کار معادن و ریسک‌پذیر بودن آن برخی از حوادث اجتناب ناپذیر است که با تشکیل این جلسات می‌توان احتمال وقوع این حوادث را کاهش داد.

وی با بیان اینکه نگاه به بخش معدن با توجه به جایگاه و اهمیت معادن در اقتصاد کشور، متفاوت است و حوادث کوچک نیز از نگاه بیرونی اهمیت دارد افزود: رعایت ایمنی و حفظ جان افراد باید در اولویت معدن‌کاری قرار گیرد تا شاهد حوادث تلخ در این حوزه نباشیم.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عملکرد کمیته HSE را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در ادامه مسیر نیز باید با همراهی تمامی اعضا، برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد کمیته تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه ایمنی حین انجام معدن‌کاری اهمیت ویژه‌ای دارد ادامه داد: دانش و تجربه این کمیته در حوزه ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی باید با سایر معادن استان به اشتراک گذاشته شود و گسترش و استمرار یابد.

آریافر به پیگیری‌های صورت گرفته برای برقراری ارتباطات مخابراتی و رادیویی در مجموعه معادن زغال سنگ طبس اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، راه‌اندازی سامانه ماهواره‌ای و مخابراتی معادن زغال سنگ با کمک شرکت‌های معدنی و معادن بزرگ استان تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.

رعایت ایمنی اولویت نخست فعالیت در معادن خراسان جنوبی است

وی عنوان کرد: راه‌اندازی پایگاه امداد و نجات معادن زغال سنگ طبس نیز بنا به ضرورتی که وجود دارد از سوی کمیته پیگیری شود و در صورت نیاز، کمک و رایزنی‌های لازم از سوی این اداره کل انجام خواهد شد.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به درخواست وزارت متبوع برای معرفی پروژه‌های بزرگ استان تصریح کرد: راه‌اندازی سِت دوم لانگ‌وال معدن زغال سنگ طبس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که برای تامین منابع به وزارت صمت معرفی و پیگیری می‌شود تا تامین ارزی آن نیز سریعتر محقق شود.

حوزه زغالدار طبس با وسعت معادل ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال سنگ کک‌شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود که حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده است.

ناحیه پروده با وسعت هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین‌شناسی ۱.۱ میلیارد تن زغال سنگ کک‌شو یکی از چهار ناحیه حوضه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک‌شو ایران محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده