تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۳۰
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۳۱۸۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
بهرام باقرزاده، مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز

کیفیت را باید سرلوحه امر تولید قرار داد

می متالز - صنعت فولاد کشور در ماه‌های اخیر با چالش‌های جدی در بخش فروش و صادرات مواجه بوده است. بخش عمده این مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور است. با این وجود می‌توان تهدید به وجود آمده را به فرصت بدل کرد و هر چه بیشتر در راستای خودکفایی در این صنعت پیش رفت. اگرچه عبور از شرایط فعلی مستلزم تقبل هزینه‌های بیشتری خواهد بود، اما دورنمای کلی صنعت فولاد همچون گذشته آن کاملاً روشن است.
کیفیت را باید سرلوحه امر تولید قرار داد

به گزارش می متالز، صنعت فولاد کشور هنوز جای بسیاری برای کار دارد تا به نقطه مطلوب برسد؛ چرا که همچنان در این صنعت آفتی به‌نام تولید معمولی یا "معمولی‌سازی" مشاهده می‌شود. به این معنی که حتی تولیدکنندگان بزرگ ترجیح می‌دهند تمرکز خود را بر رشد کمّی تولید قرار دهند. در واقع برآیند تلاش‌ها در جهت رسیدن به رکورد‌های تازه برای تولید است و البته این به‌عنوان دستاوردی بزرگ در نظر گرفته می‌شود. در برهه کنونی، این نگرش جای توجیه دارد؛ چرا که هدف کلی صنعت فولاد کشور رسیدن به افق 55 میلیون تن است و هر مجتمع فولادی می‌خواهد سهم خود را از حجم تولید ادا کند. به عنوان مثال شرکتی در نظر دارد تولید خود را به میزان مطلوبی افزایش دهد از این رو ناگزیر به تمرکز بر افزایش کمّی میزان تولید است. این در حالی است که به فرض، این شرکت اگر بخواهد تمرکز را بر کیفیت بگذارد، میزان تولید آن، تا حد زیادی کاهش یابد. در نتیجه در شرایط فعلی، این رویکرد نه‌‌تنها با استراتژی کلی صنعت فولاد کشور در تعارض است، بلکه توجیه اقتصادی نیز ندارد. در واقع این اصل کلی است که هر میزان تلاش برای بالا بردن کیفیت، کاهش تیراژ تولید را در پی خواهد داشت. البته شایان ذکر است که شرکت‌های بزرگ باتوجه به قابلیت‌های خود خواهند توانست در کنار رشد کمی محصولات ، کیفیت آن‌ها را نیز افزایش دهند.بدیهی است در راستای ارتقا فرهنگ کیفیت و نهادینه کردن آن در خطوط تولید ، کمیت تولید نیز افزایش خواهد یافت.

 

مراکز خدماتی در مسیر ارائه خدمات با کیفیت

در این میان، مراکز خدماتی در زنجیره فولاد از این قاعده مستثنی نیستند. این مراکز می‎‌توانند جهت نیل به اهداف اقتصادی، به دنبال بالابردن ارزش افزوده باشند و همزمان برای بالابردن کیفیت نیز تلاش کنند. در واقع پتانسیل ظرفیت کارکرد یک مجموعه خدماتی چندان زیاد نیست که بر کل صنعت فولاد کشور تاثیرگذار باشد؛ بلکه می‌تواند حداکثر در حیطه خودش حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. البته هدف از افزایش کیفیت نیز، ایجاد ارزش افزوده مطلوب‌تر در فعالیت‌های خدماتی است.

 

آینده صنعت فولاد کشور

در صورت تداوم روند کنونی (مشکلات اقتصادی که دامن‌گیر صنعت شده است) در صنعت فولاد کشور انتظار دورنمای مطلوب به نظر دور از دسترس می باشد. این امر با وجود سیر صعودی قیمت‌های محصولات فولادی نیز مطرح است؛ چرا که با توجه به عدم وجود مشتری برای مصرف، انگیزه کافی برای بالابردن تولید به وجود نمی‌آید. ضمن اینکه اکنون راه صادرات فولاد پر چالش شده و مشکلات جدی در این زمینه به وجود آمده است.

رشد کمّی در شرایط فعلی، به پرشدن بیشتر انبارها خواهد انجامید و با حجم انبوهی از محصولات در انبارها به تبع آن بحر‌ان‌های اقتصادی گوناگون را در پی خواهد داشت. در صورتی که فروش به میزان مطلوب اتفاق نیفتد، درآمدی نیز عاید تولیدکننده نخواهد شد و از این رو تولیدکنندگان این بخش ممکن است در تأمین هزینه‌های جاری خود نیز ناتوان بمانند.

روند فعلی صنعت فولاد تا حدودی تحت تاثیر شرایط سیاسی کشور است؛ اگر چه امید می‌رود شرایط کنونی هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند تا شرایط تولیدکنندگان نیز مطلوب‌تر شود. خوشبختانه در شرایط فعلی نیز جای امیدواری وجود دارد، چرا که تجارب گذشته نشان می‌دهد، تولید حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز متوقف نشده و فروش و صادرات محصولات نیز - اگرچه دشوار - ولی انجام شده است.

خوشبختانه کشور موفق شده در بسیاری از عرصه‌های صنعت فولاد به خودکفایی برسد و به این ترتیب نیاز داخلی خود را تأمین کند. این موضوع کمک شایانی به جلوگیری از ایجاد وقفه در امر تولید فولاد در کشور کرده است، به طوری که هم اکنون تنها نیاز به برخی قطعات اساسی در صنعت فولاد وجود دارد. به‌عنوان مثال در صورتی که بتوان قطعاتی نظیر الکترودهای گرافیتی کوره‌های قوس الکتریکی را در کشور تولید کرد خود کفایی بسیار مطلوبی در این صنعت تجلی خواهد یافت. باید دانست که در نهایت عبور از بحران فعلی صنعت فولاد نیز با تقبل برخی هزینه‌های بیشتر امکان‌پذیر است.

در مجموع باید اشاره کرد که صنعت فولاد، همچنان از شرایط تحریمی موجود، متأثر خواهد بود و از این رو برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر باید یک دوره ریاضتی را پشت‌سر گذاشت، اما می‌توان دورنمای روشنی را در درازمدت متصور بود. صنعت فولاد در جهان همواره در حال توسعه بوده، به‌ویژه این صنعت در سال‌های اخیر در ایران روند روبه‌رشدی را طی کرده است. به طور مثال زمانی که در کشور تولید سالانه محصولات تخت فولادی تنها 5 میلیون تن بود و همزمان بیش از 11.5 میلیون تن تقاضا وجود داشت. اما طی سال‌های گذشته، به موازات افزایش تولید در کشور، مصرف فولاد نیز سیر صعودی به خود گرفت. بنابراین، می‌توان امید داشت که رشد تقاضای داخلی و جهانی برای فولاد، زمینه مساعدی برای تولید در کشور ایجاد کند، ضمن اینکه در بخش تولید نیز بازار پتانسیل خوبی برای عرضه محصولات متنوع دارد.

 

اهداف شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز

شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ متیل تلاش کرده تا شعار کیفیت را که در بدو راه‌اندازی آن نیز اعلام شده، سرلوحه کار خویش قرار دهد. هم‌اکنون در مراکز ارائه خدمات در کشور، معمولاً نوع معمولی از برش‌کاری در حال انجام است که حداکثر بخشی از نیاز بازار را برآورده می سازد. هدف شرکت آن است که ضمن رفع نیاز مقاصد تجاری، پا را فراتر گذاشته و در جهت ارتقا جنبه‌های کیفی نیز گام بردارد. به طور کلی در هر حرفه‌ای باید بُعد تخصصی نیز در نظر گرفته شده و در راستای آن اقداماتی صورت گیرد. این جنبه در خصوص شرکت فولاد البرز، موقعیت جغرافیایی آن و استانی است که در حال حاضر در آن مشغول به فعالیت است. چراکه عمده قطعه‌سازان خودرو در حوزه فعالیت این شرکت حضور دارند.

البته بر کسی پوشیده نیست که هم‌اکنون تمامی قطعه‌سازان خودرو دست‌کم با بخشی از مشکلات ناشی از تحریم، رکود بازار، توقف تولید و حتی ورشکستگی دست به گریبان هستند؛ با این وجود نباید فراموش کرد در هر صورت، هدف کلی باید همواره مد نظر بوده و با در نظر گرفتن شرایط، هر زمان ، اهداف مورد نظر را به پیش برد. حتی اگر در شرایط فعلی عملی کردن هدف، منوط به دست‌یابی به سطح کیفی بسیار بالاتری نباشد، از موکول کردن آن به آینده، معقول‌تر به‌نظر می‌رسد. بنابراین نباید به صرف حاکم بودن شرایط بحرانی، هدف را کنار گذاشت.

 

اهداف توسعه‌ای

هم‌اکنون کارخانه پردازش فولاد فرآیند البرز در حال تکمیل و تجهیزکارگاه خود است و اخیراً خط برش طولی ورق‌های سرد راه‌اندازی شده است. از طرفی با مذاکراتی که با خودروسازان صورت گرفته، انتظار می‌رود که با توجه به سفارشاتی که مجموعه دریافت می‌کند، در آینده نزدیک به جنبه تخصصی خدمات، که هدف شرکت است جامه عمل پوشانده شود. مجموعه در نظر دارد در آینده‌ی نزدیک، خط برش‌کاری ورق سرد دیگری را از یک شرکت خدماتی که سابقه ارائه خدمات به برخی شرکت‌های بزرگ را نیز دارد، خریداری کند. به تدریج با توجه به کمبود منابع مالی ، و به فراخور وضعیت فعلی شرکت، توسعه لازم صورت خواهد گرفت.

در زمینه نیروی انسانی نیز، در حال حاضر مجموعه با وجود تعداد کم پرسنل، اما به جرأت می‌توان گفت افراد استخدام شده، نیروهای متخصص و کارآزموده در موقعیت اشتغال خود هستند. شرکت در نظر دارد تا خط مشی کیفی مجموعه را به گونه‌ای تنظیم کند تا بتوان با مجموعه اقداماتی که در دست انجام است، شرکت را توسعه و گسترش داد.

 

چشم‌انداز شرکت در آینده

شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز به عنوان یکی از حلقه‌های پایانی زنجیره در صنعت فولاد، مستقیماً با مصرف‌کننده در ارتباط است. انتظار می‌رود این مجموعه به عنوان یک شرکت نمونه در ارائه خدمات در هلدینگ فولادی متیل معرفی شود و با توجه به توان تخصصی پرسنل و اقداماتی که در در جهت رسیدن به اهداف صورت گرفته، این موفقیت دور از دسترس نخواهد بود. البته این شرکت جدا از صنعت فولاد کشور حرکت نمی‌کند؛ چرا که به هر حال شرکت تقاضای مصرف‌کننده در بازار که تحت تاثیر شرایط خاص اقتصادی کشور قرار گرفته را در نظر می‌گیرد و علاوه بر این، باید مطابق با توانایی و ظرفیت خود فعالیت داشته باشد. امید می‌رود ظرف یکسال آینده، ظرفیت فعلی مجموعه به 3 برابر میزان کنونی ارتقا پیدا کند. ضمن اینکه باید در نظر گرفت اگر در مرحله‌ای توسعه شرکت به کندی پیش برود، می‌توان در سایر مراحل، روند آن را سرعت بخشید. همچنین این شرکت اقدام به راه‌اندازی صفحاتی در فضای مجازی کرده است که مشتریان می‌توانند با مراجعه به آن از آخرین محصولات و خدمات این شرکت مطلع شوند.

عناوین برگزیده