تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۱۸۳۳۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سود بران صنعت تایر

‌می‌متالز - طبق اصول و مبانی نظری علمی اقتصادی دستوری بودن قیمت گذاری ها، در نهایت به ضرر تولید کننده میشود و فقط دلالان از این موضوع سود میبرند.

به گزارش می‌متالز، با توجه به آخرین آمار انجمن صنفی صنایع لاستیک و تایر، تولید این صنعت ۱ میلیون واحد کاهش داشت است، با توجه به اینکه مواد اولیه اصلی تولید این صنعت دوده و کائوچو طبیعی است و در حال حاضر به علت روند کاهشی قیمت‌های جهانی موجب افزایش حاشیه سود این صنعت شده است.

با بررسی گزارش‌های فصل بهار شاهد هستیم حاشیه سود صنعت لاستیک و تایر توانسته بهبود پیدا کند و به همین دلیل میتوان در این صنعت سهم‌های خوبی را پیدا و انتخاب کرد. پیش بینی می‌شود که فعالان و تولید کنندگان صنعت لاستیک و تایر به دنبال افزایش نرخ باشند.

در بحث قیمت گذاری‌های دستوری باید به این نکته توجه داشت همواره باعث ایجاد رانت می‌شود، که اگر تولید کنندگان این صنعت توانایی فروش در بورس کالا را داشته باشند و رانتی که بین دلالان وجود دارد، حذف شود نه تنها به افزایش بهره وری شرکت‌های تولید کننده کمک خواهد کرد بلکه افزایش GDP و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود. طبق اصول و مبانی نظری علمی اقتصادی دستوری بودن قیمت گذاری ها، در نهایت به ضرر تولید کننده میشود و فقط دلالان از این موضوع سود میبرند.

در زمینه اثرات واردات و صادارات صنعت لاستیک و تایر می‌توان به این نکته اشاره کرد تکنولوژی شرکت‌ها باید به روز و مطابق با فناوری‌های روز دنیا شود که متاسفانه اکثر شرکت‌ها به علت تحریم‌ها طرح‌های توسعه آن‌ها اجرایی نشده است؛ و به طور یقین اگر اقتصاد کشور به سمت اقتصاد آزاد و انتقال تکنولوژی حرکت کند، فضای رقابتی ایجاد شده میتواند تاثیرات قابل قبولی را برای این صنعت در حوزه صادرات و واردات به همراه داشته باشد.

نکته دیگری که در صنعت لاستیک و تایر این روز‌ها بسیار لمس می‌شود اختلاف نرخ دولتی با قیمت بازار آزاداست؛ به نظر می‌رسد وجود این موضوع به ناکار آمدی اقتصاد کشور باز می‌گردد چرا که وقتی تعرفه‌ای را مبنای قیمت یک محصول قرارداده می‌شود و خارج از نباید عمل کرد و از سوی دیگر یارانه‌ای هم برای آن در نظر گرفته می‌شود بازهم سود حاصل از آن به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر شده و در این میان تولید کننده است که متضرر می‌شود.

مهسا پوررضا کارشناس بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده