تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۷۸۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فرار سرمایه‌ها ازصنعت تایر

‌می‌متالز - وضعیت شرکت‌های گروه صنایع تولید کننده لاستیک و تایردر میان دوره‌ای سه ماهه نشان می‌دهد اعداد و ارقام نسبت به حاشیه سود عملیات، سود ناویژه و سود ویژه شرکت‌ها در این گروه عمدتا نسبت به دوره مشابه و سال مالی قبل رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، در رابطه با بررسی گزارش‌ها از وضعیت شرکت‌های گروه صنایع تولید کننده لاستیک و تایردر میان دوره‌ای سه ماهه نشان می‌دهد اعداد و ارقام نسبت به حاشیه سود عملیات، سود ناویژه و سود ویژه شرکت‌ها در این گروه عمدتا نسبت به دوره مشابه و سال مالی قبل رشد داشته است.

‌با این وجود علی رغم عدم تناسب افزایش نرخ فروش محصولات و افزایش قیمت تمام شده‌ای که متاثر از افزایش نرخ برای تامین مواد اولیه اعم از مواد اولیه داخلی و یا محصولات افزودنی که واردات میشود، روند رو به رشد را شاهد هستیم. چنانچه تطابق افزایش نرخ فروش و قیمت تمام شده تداوم داشته باشد، انگیزه سرمایه گذاری در این صنعت افزایش پیدا خواهد کرد؛ در غیر این صورت شاهد مجوز واردات محصولات مشابه خارجی خواهیم بود که معمولا گوی رقابت را به نفع محصولات خارجی تمام میکند.

اصرار برکنترل قیمت نرخ فروش محصولات از طریق اعمال قیمت گذاری دستوری در نهایت به نام کنترل نرخ تورم و به نوعی در نهایت آرایش کارنامه اقتصادی دولت که هدف آن قیمت گذاری‌های دستوری است میتواند انگیزه سرمایه گذاری به خصوص برای شرکت‌های فعال در حوزه تولید لاستیک و تایر با ترکیب سهامداری بخش خصوصی را از بین ببرد که این امر مغایربا شعار‌هایی است که برای حمایت از تولید داده میشود.

از سوی دیگر اگر تولید کننده نتواندعواید حاصل از سرمایه گذاری خود را در حداقل ممکن بدست آورد به طور یقین شاهد کاهش سرمایه گذاری در این بخش خواهیم بود.

باید به این نکته توجه نمود افزایش سود ناویژه، سود عملیات و سود ویژه شرکت‌ها که تا حدودی روند افزایش نرخ فروش و قیمت تمام شده‌ی محصولات را تحویل داده است که همین روند با وضع موجود در اقتصاد کشور ادامه و تطبیق داده شد است.

اگردر فضای اقتصادی کشور، قیمت اقلام و کالا‌های مصرفی افزایش داشته باشدوهمچنان بر قیمت گذاری دستوری و صرفا در سطح کارخانه‌ها اعمال شود، به جز سرکوب تولید و صادرات هیچ نتیجه‌ی ملموس و معقول در این صنعت لاستیک نخواهیم داشت. امیدوارم اصلاحات لازم در سطح اقتصاد کشور در راس مسایل و تصمیمات اساسی از جمله مشارکت بخش خصوصی، پرهیز از قیمت گذاری دستوری و کوچک سازی دولت در دستور کار مسولیین قرار گیرد.

فردین آقا بزرگی؛ مدیر عامل سبدگردان نیکان

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده