تاریخ: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۸۷۲۷
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در همایش صنعت دانش بنیان؛

میانجی‌گری دانش‌بنیان‌ها به حل مساله در کشور کمک می‌کند

می متالز - محمدمجید فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت گفت: اندیشکده‌ها به عنوان دانش‌بنیان‌های حل مساله می‌توانند در جایگاه نهادهای واسط تصمیم‌گیری و کارگزاران فناوری به عنوان نهادهای واسط تجاری‌سازی و صادراتی به کشور کمک کنند. امیدواریم این نشست‌ها منجر به پیشبرد امور، انعقاد قرارداد و پیشرفت صنعت دانش‌بنیان کشور شود.

به گزارش می‌متالز، محمدمجید فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در ابتدای رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان پیرامون عوامل موثر بر جهش اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اظهار داشت: از عوامل موثر می‌توان سیاست‌گذاری یکپارچه و هوشمند، ظرفیت نهاد‌ها و منابع انسانی متخصص کشور، نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ در توسعه فناوری، انسجام بین بخشی در نظام حکمرانی، بازار بزرگ کالا و خدمات دانش بنیان و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

وی افزود: تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان، مهاجرت شرکت‌ها و نخبگان، قابلیت‌های انتقال فناوری و تجربه‌های موفق، میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی، دیپلماسی اقتصادی روابط بین‌الملل و توانمندی‌های مدیریتی و بازاریابی از سایر عواملی هستند که می‌توانند بر مقوله جهش اقتصادی تاثیر بگذارند.

فولادگر ضمن تحلیل عوامل، شناسایی پیشران‌ها و تعیین فضای سناریویی، عوامل پیشران این حوزه را سیاست گذاری یکپارچه و انسجام بین بخشی و همچنین نقش آفرینی شرکت‌های بزرگ عنوان کرد و گفت: اکنون در نقطه شروع و در مرحله مقدماتی شکل گیری زیست بوم دانش‌بنیان، ایجاد زیرساخت‌ها و سیاست‌های حمایتی و رشد کمی شرکت‌ها قرار داریم.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت ناحیه انکوباتری پایدار را اولین سناریوی پیش روی صنعت دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: در این ناحیه توسعه کمی شرکت‌های کوچک و کم‌توان، صرف بودجه دولتی با دستاورد‌های اندک و ضعف در ورود به بازار‌های بین‌المللی رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: در سناریو دوم که ناحیه جزیره‌های متوسط است، رشد شرکت‌های متوسط_تخصصی و ناپیوسته، ضعف در حل مسائل چند بخشی اولویت‌دار و خطر دولتی و رانتی شدن دانش بنیان‌ها پیش بینی شده است. اما در ناحیه مطلوب که ناحیه صنعت دانش بنیان بین‌المللی است، شرکت‌های رشد یافته دانش بنیان، ارتقای بهره وری، نقش پذیری در خلق آینده و ورود به بازار‌های بین‌المللی انتظار می‌رود.

محمدمجید فولادگر نسبت به اهمیت تشکیل کارویژه نهاد‌های میانجی‌گر تاکید کرده و گفت: اندیشکده‌ها به عنوان دانش‌بنیان‌های حل مساله می‌توانند در جایگاه نهاد‌های واسط تصمیم گیری و کارگزاران فناوری به عنوان نهاد‌های واسط تجاری‌سازی و صادراتی به کشور کمک کنند. امیدواریم این نشست‌ها منجر به پیشبرد امور، انعقاد قرارداد و پیشرفت صنعت دانش‌بنیان کشور شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده