تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۱۸۹۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
وزیر صمت در آئین افتتاح نیروگاه شهید کاظمی مطرح کرد؛

طرح‌های تولید فولاد‌های پیشرفته و سبز در فولاد مبارکه دنبال می‌شود

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که طرح‌های تولید فولاد‌های پیشرفته و دستیابی به تولید «فولاد سبز» در مجتمع فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشتاز در عرصه جهانی دنبال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز جمعه در آئین افتتاح «نیروگاه شهید کاظمی» مجتمع فولاد مبارکه اصفهان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: صنعت فولاد، یک صنعت مادر است و بدون این فلز هیچ صنعتی امکان شکل‌گیری ندارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر تحولات بزرگی در زمینه تولید فولاد در جهان بوجود آمده که کشورمان در برخی از حوزه‌ها همگام این تحولات بوده است و در بخش‌های دیگر هم باید بصورت پیشتار وارد شویم.

وزیر صمت ادامه داد: استفاده از «کوره بلند» و «احیای مستقیم»، ۲ روش عمده و اصلی تولید آهن است که در هر ۲ روش انرژی و آب اهمیت زیادی دارد، البته در کشور ما بدلیل وجود مزیت گاز، بیشتر از روش احیای مستقیم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه گاز در حُکم خوراک و آب در حکم مواد لازم برای تولید فولاد است و اگر این صنعت با محدودیت گاز و آب مواجه شود، دیگر فولادی تولید نمی‌شود، تصریح کرد: گام مهمتر از تولیدِ فولادِ صِرف که در فولاد مبارکه دنبال می‌شود، حرکت به سمت تولید فولاد‌های پیشرفته و با ارزش افزوده بیشتر همچون فولاد‌های رنگی و ورق‌های ضدِ زنگ است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه باید به سمت تولید فولاد‌های پیشرفته همچون «ورق هسته» و نظایر این محصول حرکت کند تا در آینده شاهد استفاده از «فولاد هسته» تولید داخل در ژنراتور‌های کشور باشیم، زیرا تولید این گونه فولاد‌ها نیاز‌های صنعتی کشور در بخش خودروسازی و نیروگاه‌ها را تأمین می‌کند و در زنجیره ارزش صنعت کارآیی فراوانی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: برنامه دیگری که در مجتمع مبارکه به عنوان صنعت پیشتاز در عرصه جهانی دنبال می‌شود، حرکت به سمت تولید فولاد سبز است که استفاده از انرژی‌های خورشیدی در آن نقش بسزایی دارد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت همچنین گفت: هم‌اکنون از روش احیای مستقیم برای تولید در مجتمع مبارکه استفاده می‌شود که این واحد به‌دنبال آن است که با استفاده از انرژی‌های خورشیدی، هیدروژن تولید کند و با تزریق آن به خطوط گاز، در نهایت محصولات مجتمع با مصرف گاز کمتر و بهره‌وری بیشتر تولید شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده