تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۱۹۱۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو انجمن نوردکاران مطرح کرد:

داستان صادرات مواد خام ارزان ایرانی چیست؟/ صادرات مواد خام ۴ برابر محصولات نهایی فولادی

‌می‌متالز - عضو انجمن نوردکاران گفت: آمار نشان می‌دهد صادرات محصولات نهایی ایران یک چهارم مواد خام است؛ به گونه‌ای که صادرات انواع مقاطع طویل کمتر از ۳ میلیون تن و مواد خام انواع شمش بیلت، اسلب و بلوم بیش از ۱۲ میلیون تن به ثبت رسیده است.

به گزارش می‌متالز، احمد رضوی نیک با اشاره به آخرین وضعیت صادرات فولاد ایران، اظهار کرد: یکی از دلایل اینکه امروز می‌بینیم شرکت‌های تولیدکننده مجبورند کالا‌های نهایی را با قیمت ارزان‌تر به برخی کشور‌ها بفروشند، صادرات مواد خام ارزان ایرانی است که به این کشور‌ها صادر شده و در نهایت این کشور‌ها از جمله عراق برای محصولات نهایی ایران تعرفه‌های سنگینی وضع کرده‌اند.

وی ادامه داد: به طور مثال، عراقی‌ها برای میلگرد ایران تعرفه بسیار بالایی بسته‌اند؛ لذا میلگرد ایران با وجود قیمت کم، قابل رقابت با میلگرد ترکیه نیست. بر همین اساس، می‌توان گفت راهکار بهبود وضعیت فعلی، این است که از صادرات مواد خام به لحاظ ریالی جلوگیری شود؛ یعنی حجم قیمت مواد خام با میلگرد در داخل بورس کالا همخوانی داشته باشد.

به گفته عضو انجمن نوردکاران، باید عوارض بر روی مواد خام مانند شمش، بیلت و اسلب بسته باشد که عوارض قیمت صادراتی این گونه محصولات با قیمت محصولات داخلی که به دست تولیدکننده داخلی می‌رسد، برابر باشد.

رضوی نیک با اشاره به عواقب این وضعیت گفت: چنین روند فروش و صادرات در کشور، باعث می‌شود جایگاه ایران به تدریج در منطقه از دست برود و چند سال آینده شاهد این هستیم که شرکت‌های نوردی ایرانی از تولید باز مانده‌اند و عملا صنعت فولاد ما یک صنعت پیشران در تولید و صادرات مواد اولیه و خام فروشی خواهد شد.

وی اظهار کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات محصولات نهایی ایران یک چهارم مواد خام است به گونه‌ای که صادرات انواع مقاطع طویل کمتر از ۳ میلیون تن و مواد خام انواع شمش بیلت اسلب بلوم بیش از ۱۲ میلیون تن به ثبت رسیده است، بنابراین می‌توان گفت خام فروشی با سرعت بالا در حال رونق گرفتن بوده و با این روند به نظر می‌رسد هدف تنها خام فروشی است.

عضو انجمن نوردکاران در پایان خاطرنشان کرد: در واقع هر کس در این کشور در حال صادرات مواد خام است، به شدت حمایت می‌شود و از رانت خوبی نیز برخوردار است. از سوی دیگر، در بورس کالا روز‌های عرضه شمش، اگر مازاد محصول بماند، مچینگ می‌شود و حتی بازرگان می‌تواند شمش بخرد، اما در روز‌های عرضه میلگرد این وضعیت به وجود نمی‌آید و بالاترین قیمت‌ها حذف می‌شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده