تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۳۱۹۴۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل و بررسی نماد‌های "کطبس"، "کپرور" و "کشرق"

‌می‌متالز - در این گزارش بنیادی، نگاهی به ۳ شرکت زغال‌سنگی بورسی انداخته شده و مورد بررسی‌های بیشتر قرار گرفته اند.

کطبس

به گزارش می‌متالز، شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین واحد معدنی در منطقه و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ در کشور به عنوان یک شرکت سهامی خاص تأسیس شد. این شرکت با ظرفیت اسمی سالانه ۷۵۰،۰۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ و ۱،۳۶۰،۰۰۰ تن استخراج زغال سنگ خام از زمین‌های معدنی با شناسه ملی ۱۰۸۴۰۰۵۳۰۶۴ آغاز به بهره‌برداری کرد. پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها در تاریخ ۲۲/۰۸/۱۳۸۶، از سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری و تولید در این صنعت مهم پرداخته است.

شرکت در ۳ سال گذشته تولیدی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود داشته است. در سال ۱۴۰۰ شاهد کمترین میزان تولید به میزان ۳۸۹،۱۸۱ تن به دلیل اورهال دستگاه‌ها و مشکلات آماس کف معدن اصلی و مکانیزه در دوره زمانی مورد بررسی بوده‌ایم.

هرچند در سال ۱۴۰۰ کاهش ۳۷% در میزان تولید نسبت به ۱۳۹۹ داشته‌ایم، اما افزایش نرخ فروش زغال سنگ باعث ثابت ماندن مبلغ فروش ریالی شده است. رشد بهای تمام شده و ثابت ماندن میزان فروش ریالی در سال ۱۴۰۰ باعث کاهش حاشیه سود‌های شرکت شده است.

تحلیل و بررسی نماد‌های
حاشیه سود بالای شرکت در سال ۹۹ ناشی از رشد بیش از ۱۰۰% در قیمت فروش کنسانتره زغال سنگ بوده است. اما پس از آن، با کاهش تولید در سال ۱۴۰۰ که ناشی از فعالیت‌های تعمیر و نگهداری و اورهال بوده، حاشیه سود‌ها کاهش یافته‌اند. این تغییرات، با وجود کمترین رشد در مبلغ فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، نشان‌دهنده تأثیر منفی رشد سریع‌تر بهای تمام شده بر حاشیه سود‌ها هستند.

پیش بینی می‌شود با مفروضات درنظر گرفته شده، شرکت در سال ۱۴۰۲، ۵۳۴ میلیارد تومان فروش داشته باشد همچنین بهای تمام شده شرکت معادل با ۲۹۵ میلیارد تومان خواهد بود.

برای سال ۱۴۰۲ EPS پیش بینی شده برابر با ۲،۲۹۵ ریال به ازای هر سهم می‌باشد؛ و با قیمت بازاری سهم نسبت P/E فوروارد ۵/۷ واحدی را رقم می‌زند و برای سال ۱۴۰۳ P/E Forward ۷/۴ واحدی را گزارش می‌دهد. لازم به ذکر است شرکت در گزارش ۳ ماه بهار ۱۴۰۲، ۵۱۶ ریال سود به ازای هر سهم ساخته است؛ بنابراین ۲۲% از سود مورد انتظار محقق شده است.

کپرور

شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس در سال ۱۳۷۹ بصورت شرکت سهامی خاص تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسیده است. بهرهبرداری از کارخانه در سال ۱۳۸۳ آغاز و پروانه بهرهبرداری آن در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت تولید سالیانه ۱۵۰.۰۰۰ تن کنسانتره زغال سنگ از سوی اداره صنایع و معادن استان یزد صادر شده است.

در سال ۱۳۹۶ ظرفیت تولید کارخانه به ۲۲۰،۰۰۰ تن ارتقا یافته است. سهامداران اصلی فرآوری زغال سنگ پروده طبس، شرکت تکادو با، ٪ ۵۶ شرکت معدنجو با ٪ ۲۰ و شرکت معدن منگنز ایران با ٪ ۴ سهم، مالکیت شرکت را برعهده دارند.

میزان تولید کنسانتره زغال سنگ کپرور در چهار سال گذشته همواره از ظرفیت اسمی بالاتر بوده است، مقدار تولید شرکت به طور میانگین ٪ ۶ سالانه در طی ۴ سال اخیر رشد داشته و در سال ۱۴۰۱ میزان تولید معادل ۲۶۸،۱۳۷ بوده است. همچنین میزان فروش شرکت در طی ۴ سال به طور متوسط ٪ ۶ رشد داشته و شرکت در سال ۱۴۰۱ توانسته میزان ۲۶۵،۸۰۴ تن کنسانتره زغال سنگ به فروش برساند.

تحلیل و بررسی نماد‌های
رشد قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱ باعث افزایش نرخ کنسانتره به دلیل نحوه قیمت گذاری فرمولی بر اساس نرخ شمش فخوز شده است بنابراین حاشیه سود شرکت‌ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است. کپرور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد افزایش حاشیه سود‌ها در سال ۱۳۹۹ بوده ایم و در ادامه با رشد سریعتر بهای تمام شده نسبت به نرخ فروش شاهد کاهش حاشیه سود‌ها بوده ایم.

پیش بینی می‌شود با مفروضات درنظر گرفته شده، شرکت در سال ۱۴۰۲، ۱/۷ همت فروش داشته باشد همچنین بهای تمام شده شرکت معادل با ۱/۴ همت خواهد بود. برای سال ۱۴۰۲ EPS پیش بینی شده برابر با ۲،۱۷۵ ریال به ازای هر سهم می‌باشد؛ و با قیمت بازاری، نسبت E/P فوروارد ۵/۸ واحدی را رقم میزند و برای سال ۱۴۰۳ Forward E/P ۳/۴ واحدی را گزارش می‌دهد.

لازم به ذکر است شرکت در گزارش ۳ ماه بهار، ۱۴۰۲، ۴۵۳ ریال سود به ازای هر سهم ساخته است؛ بنابراین ٪ ۲۰ از سود مورد انتظار محقق شده است.

کشرق

شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود، در سال ۱۳۷۴ با شناسه ملی ۱۰۸۰۰۴۱۹۶۹ در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان شاهرود تأسیس شد. این شرکت، بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ، ۱۳۸۳/۱۰/۲۳ نوع شرکت خود را به سهامی عام تغییر داد و در تاریخ ۱۳۹۰/۱۱/۱۱ توانست طی شماره ۱۱۰۰۱ در بازار دوم فرابورس نیز فعالیت خود را آغاز کند. سرمایه این شرکت در حال حاضر به مبلغ ۸۴ میلیارد ریال ثبت شده است.

تولید در ۴ سال گذشته به جز سال ۱۳۹۹ به میزان ثابتی بوده است، در سال ۹۹ محصول زغال سنگ دانه بندی شده که در سال‌های پسین و پیشین تولید نمیشده در تولید شرکت آمده است. رشد مقداری فروش در سال ۱۴۰۱ ناشی از فروش زغال سنگ کک شو کیفی بوده است.

برخی از محصولات شرکت براساس نیاز به نقدینگی در دوره‌های خاصی تولید می‌شوند. در حال حاضر محصولات اصلی شرکت شامل زغال سنگ کک شو کیفی درجه ۱ و زغال سنگ کک شو کیفی می‌باشد. سایر محصولات براساس نیاز تولید می‌شوند بر همین اساس در میزان تولید و فروش دارای نوسانان هستیم.

تحلیل و بررسی نماد‌های
هرچند زغال سنگ شاهرود به عنوان تولیدکننده زغال سنگ کک شو شناخته می‌شود، اما کیفیت زغال سنگ‌های استخراجی از معادن تحت بهره برداری به میزان سایر رقبا نمی‌باشد این امر باعث نرخ پایین‌تر در فروش محصولات و به طبع آن کاهش حاشیه سود در سال‌های اخیر شده است.

کشرق نیز همانند سایر تولیدکنندگان این صنعت در سال ۹۹ از افزایش نرخ شمش فولاد بی بهره نمانده و توانست حاشیه سود خود را به میزان مناسبی رشد دهد، اما با توجه به دلایل گفته شده در سال‌های اخیر شاهد کاهش حاشیه سود بوده ایم.

پیش بینی می‌شود با مفروضات درنظر گرفته شده، شرکت در سال، ۱۴۰۲، ۲۸۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد همچنین بهای تمام شده شرکت معادل با ۲۱۳ میلیارد تومان خواهد بود. برای سال ۱۴۰۲ EPS پیش بینی شده برابر با ۵،۰۶۷ ریال به ازای هر سهم می‌باشد؛ و با قیمت بازاری، نسبت E/P فوروارد ۲۸ واحدی را رقم می‌زند.

برای سال ۱۴۰۳ Forward E/P ۱۶ واحدی را شامل می‌شود. لازم به ذکر است شرکت در گزارش ۳ ماه بهار، ۱۴۰۲، ۱،۶۹۶ ریال سود به ازای هر سهم ساخته است؛ بنابراین ٪ ۳۳ از سود مورد انتظار محقق شده است.

محمدرضا بیک‌وردی، علیرضا مبصر و متین خزائی، تحلیگران کارگزاری

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده