تاریخ: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۳۲۰۱۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون عمران مجلس در کفت و گو با خبرگزاری موج؛

مصالح ساختمانی باید از بورس کالا خارج شود

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: ما معتقد هستیم که باید مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد باید از بورس خارج شوند و در دست دولت باشد؛ زیرا دولت خود می‌تواند تنظیم گر مصالح ساختمانی باشد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، اظهار داشت: یکی از مشکلات بورس این است که کالا در بورس می‌رود تا قیمت مناسبی برای آن در نظر گرفته شود و شاهد تعدیل قیمت باشیم، اما این موضوع در بورس ما برعکس است و اکنون شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی افزود: مخصوصا در مصالح ساختمانی مثلا قیمت فولاد دو سال قبل ۱۲ هزار تومان بود که امروز قیمت به دو برابر افزایش پیدا کرده است و در طی دوسال قیمت دو برابر شود این یعنی یک جای کار ایراد دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اکنون بورس تبدیل شده به عامل افزلیش کالا‌ها مخصوصا مصالح ساختمانی از این رو قبل‌تر معتقد بودند که بورس کالا عامل کاهش قیمت می‌شود، اما امروز به این نتیجه رسیده اند که بورس کالا نمی‌تواند باعث کاهش قیمت کالا شود.

رضایی کوچی تصریح کرد: از این رو ما معتقد هستیم که باید مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد باید از بورس خارج شوند و در دست دولت باشد؛ زیرا دولت خود می‌تواند تنظیم گر مصالح ساختمانی باشد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بورس کالا این است که دلال با قیمت بالا مصالح ساختمانی را خریداری می‌کند و با قیمت بالاتر در بازار به فروش می‌رساند از این رو این اتفاق نه تنها باعث کاهش ساخت مسکن نمی‌شود بلکه باعث افزایش مسکن خواهد شد. همچنین در بورس نظارت قیمتی وجود ندارد، اما اگر بیرون از بورس کالا باشد نظارت بر روی آن زیاد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی موافق خروج مصالح ساختمانی از جمله سیمان و فولاد از بورس کالا است.

منبع: خبرگزاری موج

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده