تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۲۰۱۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب‌آهن از افزایش فروش تا افزایش سرمایه

‌می‌متالز - خبر افزایش سرمایه شرکت ذوب‌آهن اصفهان با واکنش مثبت فعالان بازار سرمایه نسبت به سهام این شرکت همراه بود، البته باید در نظر داشت صورت‌های مالی نشان می‌دهد روند فروش ذوب‌آهن در طول ۳ سال گذشته صعودی است و در میان شرکت‌های همگروه شرایط قابل قبولی دارد.

به گزارش می‌متالز، خبر افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها در ذوب‌آهن اصفهان نگاه فعالان بازار سرمایه را به سمت نماد ذوب جذب کرد و به همین دلیل در بازار ریزشی روز یک‌شنبه این هفته نیز نماد ذوب تا صف خرید پیش‌رفت. اکنون حواشی و شایعات بسیاری در مورد افزایش سرمایه ذوب‌آهن اصفهان و ارزندگی آن در فضای مجازی منتشر می‌شود، ولی مسئله اینجاست حتی بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی نیز ذوب‌آهن در آخرین گزارش‌های مالی شرایط خوبی دارد. ذوب‌آهن در شهریور ۱۴۰۲ موفق به فروش ۵ هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان شد، این عدد نسبت به ماه گذشته ۱۱ درصد رشد کرده است.

ذوب‌آهن از افزایش فروش تا افزایش سرمایه

فروش ذوب‌آهن در ۶ ماه اول سال جاری برابر با ۲۹ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان بود و با این عدد ۴۶ درصد از بودجه فروش مورد نظر خود را پوشش می‌دهد. میانگین فروش ماهانه ذوب‌آهن در سال جاری برابر با ۴ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است. فروش این شرکت در سال جاری از نظر حجمی به صورت نمودار زیر است:

فروش ذوب‌آهن در طول تابستان روندی صعودی داشت و در شهریور ماه به رکورد ۲۴۹ هزار و ۹۴۱ تن محصول رسید. این عدد بالاترین فروش ماهانه ذوب‌آهن در سال ۱۴۰۲ است. میزان فروش این شرکت در ماه نخست تابستان کاهش چشم‌گیری داشت، ولی برای شهریورماه خیلی سریع جبران شد.

فروش ذوب‌آهن در نیمه اول سال از نظر ارزش به صورت نمودار زیر است:

ذوب‌آهن از افزایش فروش تا افزایش سرمایه

ذوب‌آهن در دو ماه خرداد و شهریور سال جاری به فروش ماهانه بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسید. در دو ماه اردیبهشت و مرداد نیز فروش به مرز ۵ هزار میلیارد تومان رسید، ولی نتوانست به این رکورد دست پیدا کند. میزان فروش ذوب‌آهن از نظر ارزش در فصل تابستان صعودی بود، ضمن اینکه این شرکت از نظر فروش فصلی نیز روند رو به رشدی دارد. فروش ذوب‌آهن از ابتدای سال ۱۴۰۰ به قرار جدول زیر است:

ذوب‌آهن از افزایش فروش تا افزایش سرمایه

سال ۱۴۰۰ مجموع فروش فصلی ذوب‌آهن به ۱۰ هزار میلیارد نیز نمی‌رسید، ولی در سال ۱۴۰۱ فروش فصلی این شرکت به بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در نهایت سال ۱۴۰۲ فروش فصلی ذوب‌آهن به مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. تابستان ۱۴۰۲ فروش ذوب‌آهن ۳۱ درصد بالاتر از تابستان ۱۴۰۱ و ۷۶ درصد بالاتر از تابستان ۱۴۰۰ بود. با این شرایط ذوب آهن طی ۳ سال گذشته روند فروش صعودی ثبت کرد و با ادامه این روند این در کنار خبر افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی‌ها یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در گروه فلزات اساسی قرار می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده