تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۰
بازدید: ۴۷۲
کد خبر: ۳۱۹۷۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
دعوت مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از صنعت زغال‌ سنگ کشور:

برای تامین زغال‌ سنگ ذوب آهن، قرارداد ۳۰ ساله خواهیم بست

‌می‌متالز - «مهدی کوهی» مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: ورود به تولید فولاد‌های آلیاژی و تولید آرک معدن ۲۹ TH بر اساس استاندارد‌های اروپایی نخستین دستاورد ذوب آهن در سال‌جاری است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی کوهی» مدیرعامل ذوب آهن اصفهان روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ در یک نشست خبری در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس ۲۰۲۳) که از ۱۲ مهرماه تا ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره)، سالن شبستان برگزار شد، به دستاورد‌های این شرکت در سال‌جاری و مسائل و مشکلات پیرامون این شرکت پرداخت.

دستاورد‌های ذوب آهن در نیمه نخست سال‌جاری

مهدی کوهی دستاورد‌های جدید ذوب آهن در سال‌جاری را ورود به تولید فولاد‌های آلیاژی برشمرد. کوهی در ادامه خاطرنشان کرد: ما بر اساس استاندارد‌های اروپایی آرک معدن ۲۹ TH تولید می‌کنیم. این نخستین دستاورد ذوب آهن در سال‌جاری است. اقدام بعدی ما تولید ریل است که تولید ریل خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کردیم و تا امروز ۱۴۵ هزار تن ریل به عنوان محصول جدید تولید کرده‌ایم که به عنوان پیشران در حوزه راه آهن محسوب می‌شود. هم‌اکنون نیز با همکاری وزارت راه و شهرسازی برای تولید ریل کریدور شرق آماده‌ایم که از چابهار تا زاهدان و از زاهدان تا مشهد ادامه دارد. اقدام دیگر ما در زمینه مترو شهری در کلانشهرهایی، چون مشهد، اصفهان و تهران است که در این راستا قرارداد بسته‌ایم. اقدام دیگر ما در حوزه صنعت ساختمان است، شرکت ذوب آهن اصفهان از ۵۲ سال پیش تاکنون فولاد‌های طویل مانند تیرآهن و... برای صنعت ساختمان تولید می‌کرده است.

یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن زغال‌ سنگ مورد نیاز ذوب آهن

وی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» درباره وضعیت تامین زغال‌سنگ و شرکت پویش بازرگان، عنوان کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان بزرگ‌ترین خریدار زغال سنگ در کشور است، چراکه در این شرکت فولادسازی، تولید به روش کوره بلند است. با آمدن میدکو در کرمان، دو بهره‌بردار در زمینه زغال سنگ پیدا شده است. شرکت ذوب آهن یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن زغال سنگ مورد نیاز دارد و شرکت ما هم‌اکنون ۸۵۰ هزار تن نیز با کمبود روبروست، از این‌رو ما صنعت زغال کشور را دعوت می‌کنیم کار‌های توسعه‌ای را زودتر اجرا کنند برای اینکه زغال مورد نیاز ذوب آهن را تامین کنند تا سقف یک میلیون و ۸۵۰ تن با شرکت‌هایی که تامین‌کننده زغال بر اساس عیار و استاندارد‌های ما باشند قرارداد ۱۰، ۲۰ و ۳۰ ساله خواهیم بست که نگرانی بازاریابی و فروش نداشته باشند.

کوهی ادامه داد: هم‌اکنون دو شرکت در راستای زغال سنگ داریم یکی شرکت سامان سوادکوه و شرکت البرز شرقی که متعلق به ذوب‌آهن هستند، هم اکنون نیز در حال سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه زغال سنگ هستیم. در شرکت پویش بازرگان نیز سهام مدیریتی نداریم بلکه سهام بنگاهی به میزان ۴۰ درصد داریم.

مدیرعامل ذوب آهن در پاسخ به این پرسش که آیا در معدن طزره سرمایه‌گذاری کرده‌اید، گفت: طرزه یکی از معادن البرز شرقی است.

کوهی در ادامه افزود: در زمینه ایمنی معادن، وزارت صمت برنامه‌هایی دارد که معادن زغال سنگ در اولویت است. ما نیز به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال سنگ پیشنهاد‌های خود را برای ایمنی این معادن به وزارت صمت داده‌ایم.

وی همچنین درباره سرمایه‌گذاری کردستان خاطرنشان کرد: در کردستان اقدامات خاصی انجام نگرفته است و امیدواریم برای سال آینده اقداماتی انجام بگیرد.

تولید تیرآهن‌های بال‌پهن در راستای نهضت ملی مسکن

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه با اشاره عملکرد ذوب آهن در راستای نهضت ملی مسکن و ساختمان‌سازی تصریح کرد: برای ایمن‌تر شدن انبوه‌سازی‌هایی که صورت می‌گیرد تیرآهن‌های بال پهن را در حال تولید هستیم که این تیرآهن‌ها به صورت پیچ و مهره‌ای است و زودتر برافراشته می‌شود و از سوی دیگر ایمنی را بین ۷ تا ۱۱ ریشتر در برابر زلزله افزایش می‌دهد.

کوهی در پاسخ به این پرسش که در زمینه نهضت مسکن چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: با وزارت راه و شهرسازی در حال مذاکره هستیم و این محصول خود را به آن‌ها معرفی کرده‌ایم و تا پایان ماه همایشی را با همکاری نظام مهندسی ساختمان برگزار می‌کنیم و محصولات خود را معرفی می‌کنیم. تیرآهن‌های بال‌پهن سایز ۲۴ را تولید کرده‌ایم و همچنین سایز‌های ۲۶، ۲۸ و ۳۰ آن را تا پایان سال تولید خواهیم کرد. این محصولات، محصولات عام نیست که همه بتوانند استفاده کنند، در واقع مورد نیاز انبوه‌سازان، شرکت شهرک‌های جدید و شهرداری و ... است.

برای تامین زغال‌ سنگ ذوب آهن، قرارداد ۳۰ ساله خواهیم بست

دغدغه تامین انرژی، دغدغه فولادسازان

وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه چالش انرژی چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: سال گذشته در پیک مصرف، شرکت ملی گاز ایران ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کرده است که مصرف خانگی کشور در پیک مصرف به میزان ۶۸۰ میلیون مترمکعب بوده و ۲۰۰ میلیون مترمکعب نیز برای منابع ذخیره خطوط خط انتقال مورد استفاده قرار گرفته است که سرجمع ۸۸۰ میلیون متر مکعب می‌شود و در چنین شرایطی با این حجم چگونه گاز به صنعت رسانده است، در حقیقت جای تشکر دارد. منتها به قول وزیر صمت راهکار این نیست که تا گرما یا سرمایی پیش می‌آید برق و گاز صنایع را قطع کنند. اگر قرار است این انرژی‌ها را صنعت برای خود تامین کند قیمت تمام‌شده محصولات افزایش پیدا می‌کند و تاب‌آوری صنعت فولاد را بسیار کم خواهد کرد. خواهش ما از وزارت نیرو و وزارت صمت آین است که توجه لازم را به این امر داشته باشند.

مادر صنعت کشور از خوراک پایدار بهره‌مند نیست

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای تامین مواد اولیه ذوب آهن چه اقداماتی انجام داده‌اید، گفت: ذوب آهن از زمانی که از طریق سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به یک شرکت خصوصی شد، از معدن دولتی و ذخایر سازمان ایمیدرو بی‌بهره شد، بنابراین تهیه خوراک برای این واحد سخت شده است. در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان این موضوع را خدمت وی عنوان کردیم که مادر صنعت کشور از خوراک پایدار بهره‌مند نیست. تصمیماتی در آن جلسه گرفته شد تا فرماندار و شورای‌عالی معادن در این راستا رسیدگی کنند، امیدواریم و منتظریم که از این سفر و دستور بهره‌مند شویم.

پروژه پلنت اکسیژن، پروژه آماده بهره‌برداری

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان درباره پروژه‌های این شرکت عنوان کرد: پروژه پلنت اکسیژن ما آماده بهره‌برداری است و در مرحله آزمایشی و تست سرد است.

تعامل با عربستان

کوهی درباره صادرات به عربستان نیز عنوان کرد: عربستان فعال شده است ما نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و این هفته هیاتی از عربستان در اصفهان حضور پیدا خواهد کرد و با اتاق بازرگانی و صنایع بزرگ پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها جلساتی خواهند داشت که امیدواریم شروع مذاکرات جدی باشد.

وی افزود: صادرات ۶ ماهه ما مطابق بودجه‌ای است که اعلام کرده بودیم که مطابق آیین نامه بورس بعد از آنکه در کدال اعلام کردیم، آن را منتشر خواهیم کرد.

حمایت از تولیدات داخل

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای حمایت داخلی، تهیه مواد اولیه داخلی در اولویت ماست امیدواریم تولیدکنندگان داخلی، محصولات با کیفیت تولید کنند تا ما نیز بتوانیم از آن‌ها حمایت کنیم؛ بنابراین امیدواریم شاهد واردات زغال و مواد اولیه مورد نیاز ذوب آهن از جارج از کشور نباشیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که بزرگ‌ترین دغدغه ذوب آهن چیست، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ذوب آهن تامین خوراک پایدار است و با تمهیداتی که با وزیر صمت و معاون معدنی اندیشیدیم، امیدواریم مادر صنعت فولاد از این تمهیدات بی‌بهره نباشد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده