تاریخ: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۳۲۰۱۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم بیجار در گفتگو با «می متالز»:

افزایش سرانه درآمد با تکمیل زنجیره ارزش فولاد در کردستان

‌می‌متالز - «علیرضا زندیان» نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان می‌تواند درآمد سرانه را بالا برده و اشتغال را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا زندیان» نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «می متالز»، اظهار کرد: اجرای پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه در یک زمان بسیار کوتاه قابل قیاس با پروژه‌های دیگر نیست. در واقع شاهد هستیم در زمان کوتاهی تجهیزات تامین و حدود ۶ هزار ۵۰۰ تن سازه فلزی و بتنی نصب می‌شود. این عدد نشانه فعالیت‌های بسیار در این مجموعه هاست.

وی ضمن تشکر از دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و مهندس «مهدی زارع» مدیرعامل پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه، ادامه داد: در زنجیره فولاد کردستان که بخش عمده‌ای از آن در شهرستان بیجار شکل گرفته، بایستی این تلاش‌ها به جایی برسد که از خام‌فروشی جلوگیری کرده و بتوانیم محصولات نهایی تولید کرده و ارزش افزوده ایجاد کنیم. این اتفاق می‌تواند درآمد سرانه را بالا برده و اشتغال را افزایش دهد.

افزایش سرانه درآمد با تکمیل زنجیره ارزش فولاد در کردستان

زندیان تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در منطقه، ظرفیت بخش معادن است که بخش عمده آن در منطقه کرانی قرار گرفته است. معدن استراتژیک سنگ آهن نه تنها برای منطقه و بیجار، بلکه در سطح ملی در آینده حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند جایگاه خود در اقتصاد ملی و بورس را پیدا کند. تکمیل این زنجیره در استان کردستان آغاز شده به طوری که کنسانتره آن تکمیل و پروژه گندله نیز در دست انجام است.

به گفته وی، امیدوار هستیم تجهیزات سریع‌تر از بندر به محل کارخانه ارسال شده و ما به دنبال تکمیل فوری این زنجیره هستیم. سال گذشته شاهد اجرای راه آهن زنجان – بیجار بودیم که بخشی از کریدور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور بوده و به عنوان زیرساخت منطقه در حال شکل‌گیری است. همچنین جاده دو بانده زنجان – بیجار یکی دیگر از این زیرساخت هاست. پیش‌بینی بر آن است که با تامین اعتبار بتوانیم این پروژه را تا سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.

زندیان در ادامه اضافه کرد: نیرو‌های کار تحصیل کرده و توانمند بسیاری در منطقه داریم که با شکل‌گیری این پروژه‌ها در منطقهف اشتغال زیادی در منطقه ایجاد خواهد شد. به ویژه واحد گندله‌سازی که بر اساس پیش‌بینی ما به میزان ۱۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد و این تحولی بزرگ برای روستا‌هایی است که بیشتر افراد آن در حال مهاجرت هستند. ما بیش از ۶۰ درصد صنایع پایین‌دستی را در استان داریم و به دنبال آن هستیم این صنایع پایین‌دستی حول محور زنجیره فولاد شکل بگیرد.

افزایش سرانه درآمد با تکمیل زنجیره ارزش فولاد در کردستان

وی درباره زیرساخت‌ها نیز اظهار کرد: متاسفانه یکی از عوامل اصلی عقب‌ماندگی منطقه آن است که سرمایه‌گذار نتوانسته در منطقه حضور داشته باشد و این به نبود زیرساخت‌ها باز می‌گردد. امیدوار هستیم بر اساس پیگیری‌های انجام شده این زیرساخت‌ها تکمیل شود. در حال حاضر، باند دوم پروژه جاده زنجان - بیجار و ایستگاه راه‌آهن در حال اجرا است.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده