تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۰۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس، بازاری توانمند برای کنترل تورم

‌می‌متالز - نقش بازار سرمایه در کنترل‌تورم و رونق تولید بسیار کلیدی است.

به گزارش می‌متالز، بازار بورس به‌طور کلی با اقتصاد کلان و روند تورم و رشد تولید در ارتباط است. تعادل میان عرضه و تقاضا، سیاست‌های مالی و پولی متعادل، مهار تورم و ترویج رشد تولید، همه این عوامل می‌توانند به ایجاد یک بازار بورس پایدار و پویا کمک کنند. تورم و رشد تولید دو عامل مهمی هستند که تأثیر بسیاری بر بازار بورس دارند. نقش بازار سرمایه در کنترل‌تورم و رونق تولید بسیار کلیدی است. باید توجه داشت برای مهار تورم و رشد تولید مؤثر در بازار بورس، نیازمند هماهنگی و تدابیر سیاستمداران، بانک مرکزی و سایر عوامل اقتصادی است. در پنل نقش بازار سرمایه در مهار تورم و رونق تولید، کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه و اقتصاد بر نقش بازار سرمایه در کنترل‌تورم و رونق تولید تاکید کردند.

آقایی: فرمان اقتصاد در دست بازار سرمایه

آقایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات گفت: نقش بازار سرمایه در کنترل‌تورم و رونق تولید بسیار کلیدی است. یک نوع نظریه تورم، تورم ساختاری است که دولت‌ها از آن کسب درآمد می‌کنند و این موضوع ریشه در ناترازی بودجه دارد. دولت‌ها کسری بودجه خود را از خلق نقدینگی تامین می‌کند.

وی افزود: حال ما باید فرمان اقتصادی دولت را تغییر دهیم و دولت از محل بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم تامین مالی کنند. دولت‌ها می‌توانند به تامین مالی شرکت‌ها از بازار سرمایه کمک کنند. این طرح بسیار مفید و ضدتورمی است و باعث تاب آوری شرکت‌ها در شرایط تحریم می‌شود.

نوری: عدم رغبت بنگاه‌ها به بازار سرمایه

پیمان نوری عضو عالی شورای پول و اعتبار نیز در پنل نقش بازار سرمایه در مهار تورم و رونق تولید، گفت: اگر طرف عرضه تقویت شود، می‌توان مشکل تورم را حل کرد. این مهم در کتاب‌های آکادمیک و علمی در دانشگاه بیان می‌شود، اما تورمی که محصول ناکارایی است در کتاب‌های آکادمیک پیدا نمی‌شود.

وی به تشریح ریشه توم پرداخت وبا تاکید براینکه علت تورم را باید کشف کرد. افزود: باید دید اگر کمبود عرضه وجود ندارد، قیمت بهای تمام شده بالاست یا مسائل دیگری وجود دارد؟

نوری به دو ابزار تامین مالی در ترازنامه اشاره کرد و تصریح کرد: در ترازنامه از دو ابزار مالی بدهی یا از طریق سهام تامین سرمایه می‌شود؛ که مدیریت مالی‌ها معتقدند تامین سرمایه بنگاه از بازار سرمایه بهتر است، اما ابزار‌های مالی نتوانستند نقش تامین منابع از بازار سرمایه را به درستی ایفا کنند.

عضو عالی شورای پول و اعتبار افزود: چرا که بنگاه‌ها می‌توانند با قیمت کمتر و ریسک کمتر از بانک‌ها منابع مالی خود را تامین کنند، به بازار سرمایه تمایل زیادی ندارند. با توجه به چنین شرایطی کدام بنگاه تامین سرمایه از بازار سرمایه را انتخاب می‌کند؟

راعی: دولت باید از تصدی‌گری‌خارج شود

رضا راعی عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در پنل نقش بازار سرمایه در مهار تورم و رونق تولید با اشاره به مشکلات اصلی اقتصاد، راه‌حل‌های خود را برای خروج از وضع موجود ارائه دادو گفت: مشکل اصلی کشور، مشکل دولت‌ها است و ارتباطی به دولت‌های گذشته و دولت اخیر ندارد. چرا که بازار پول در دست دولت است و در آن تصدی دارد.

وی با اشاره به بانک‌محور بودن اقتصاد کشور گفت: سال‌هاست که خروج سرمایه از کشور وجود دارد و ارزیابی دقیقی از سرمایه خروجی نداریم. اگراین سرمایه به کشور و بازار سرمایه بازنگردد نمی‌توان انتظار داشت که این بازار نقش اصلی خود را ایفا کند.

راعی افزود: مهمترین موضوعی که می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند ثبات اقتصادی است که این موضوع با تثبیت قیمت متفاوت است. دولت هم باید از تصدی‌گری‌خارج شود و هم به قیمت‌گذاری ادامه ندهد. دولت نباید صرفا نگاه تامین مالی داشته باشد بلکه باید با رفع موانع بنگاه‌ها، رشد اقتصادی را رقم بزند.

دهنوی: مداخله قیمتی برهم‌زننده بازار

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پنل نقش بازار سرمایه در مهار تورم و رونق تولید از بازار ثانویه گفت و افزود که این بازار باعث افزایش دسترسی تامین مالی می‌شود.

دهقان دهنوی، گفت: برخی می‌گویند بازار ثانویه نقشی در خلق تولید ناخالص داخلی ندارد و صرفا انتقال دارایی است و چیزی در GDP منعکس نمی‌شود. این ادعا درست نیست.

وی در ادامه به محور‌های اصلی بازار ثانویه اشاره کرد و افزود: معامله گران با معامله در حال انعکاس اطلاعات در بازار و در حال تولید معدنی از اطلاعات هستند. این‌ها سیگنال‌های اقتصادی منتشر می‌کنند که کدام صنعت وضعیت بهتری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: فعالان بازار با انعکاس قیمت‌ها عدم تقارن اطلاعات را برطرف می‌کنند که می‌توان به دولت و سازمان بورس انتقاد کرد که این سیگنال‌دهی و انتظار اطلاعات را با مداخلات قیمتی مختل می‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت معامله گران با معامله در بازار ثانویه باعث افزایش نقد شوندگی و افزایش ارزش وثیقه‌ها بنگاه‌های بورسی می‌شوند.

دهنوی افزود: عمق و توسعه بازار باعث گسترش ریسک می‌شود که شرکت‌های تولیدی با گرفتن جایگاه مناسب و مشاوره از شرکت‌های خدماتی می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند. باید موانع پیش‌روی بازار برداشته شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره ببریم.

روحانی:لزوم بازگشت اعتماد به بورس

معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد از سیاست‌های جدید دولت و بازار سرمایه برای تامین مالی بهتر خبر داد و افزود: بانک مرکزی در دو سال اخیر به عنوان یک سیاست پولی ترازنامه بانک‌ها را کنترل می‌کند که در کشور‌های دنیا سیاست‌گذاری پولی‌با نرخ بهره و پل‌های پولی صورت گرفته است.

سید علی روحانی که در پنل نقش بازار سرمایه در مهار تورم و رونق تولیدسخن می‌گوید، افزود: در صورتی که تامین مالی به بانک‌ها محدود شود، دسترسی به منابع نقدینگی برای بنگاه و مردم سخت خواهد شد. به همین دلیل توجه به سمت تامین منابع و نقدینگی افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به راه‌حل‌های بازگشت اعتماد به بازار سرمایه اشاره کردو اظهارداشت: با توجه به توضیحات ارائه شده اعتماد به بازار سرمایه نیازمند الزاماتی است که یکی از این ملزومات عدم قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌گذاری یکی از مسائلی است که باعث از بین رفتن اعتماد و پیش‌بینی پذیر شدن بازار سرمایه است. تعیین نرخ خوراک پتروشیمی یکی از مداخلاتی است که آسیب‌های جدی‌ای به بازار سرمایه و بنگاه‌ها رساند.

نادعلی:تورم؛ آفت بازار سرمایه

مدیرکل عملیات پول و اعتبار بانک مرکزی نیز در پنل نقش بازار سرمایه در رشد تولید و مهار تورم ثبات در بازار سرمایه را لازمه رشد اقتصادی دانست.

نادعلی، گفت: بانک و بازار محوری اقتصاد کشور بر رشد اقتصادی تاثیری ندارد بلکه باید دید کدام یک به رشد اقتصادی کمک بهتری می‌کند و منابع را به سمت بنگاه‌هایی می‌برد که رشد تولید کمک می‌کند.

وی با طرح این سوال که آیا بازار سرمایه به رشد اقصادی کمک می‌کند؟ ادامه داد: زمانی بازار سرمای مب تواند به رشد اقتصادی کمک کند که بازار سرمایه ثبات داشته باشد، اما بازار سرمایه در مدت اخیر نوسانی بوده است. در صورتی که شرایط تورمی است، فعالان بازار سرمایه برای حفط ارزش دارایی شروع به نوسان‌گیری در بازار سرمایه می‌کند و این امر نمی‌تواند به سرمایه‌گذاری و رشد کمک کند.

نادعلی در انتها افزود: تا زمانی که بازار سرمایه فعال، با ثبات و با سودآوری تثبیت شده، نداشته باشد، اثرگذاری آن بر متغیر‌های کلان محدود خواهد بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده