تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۲۰۳۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغازی برای صعود

‌می‌متالز - بازار‌های سرمایه، ارز و طلا در هفته سوم مهرماه با تلاطم عجیبی روبه‌رو بودند. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی اشاره کرد. به نظر می‌رسد اوایل هفته گذشته به دلیل افزایش نااطمینانی‌ها، سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بازار سرمایه به بازار طلا و ارز روانه کردند و شاهد افزایش تقاضا و قیمت‌ها در این دو بازار بودیم که شوک بالایی را به بازار سرمایه تحمیل کرد.

به گزارش می‌متالز، بررسی و واکاوی آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۵، در جریان جنگ میان لبنان و رژیم صهیونیستی، در بازار بورس اوراق بهادار تهران که در یک مسیر صعودی قرار داشت، در مدت ۳۳ روز شاخص کل بورس ۵درصد افت کرد و سپس با رشد شارپی به روند نزولی خود پایان داد. به طور معمول عوامل غیرمنتظره سیاسی تاثیر کوتاه‌مدتی در بازار‌های مالی ایجاد می‌کنند و شوک‌های غیر‌منتظره می‌توانند شوک مثبتی را در فضای بازار غالب کنند.

این اتفاق در ارتباط با بازار سرمایه نیز صادق است و پس از یک روز سراسر قرمزپوشی، در اواسط هفته گذشته معاملاتی، مجددا شاهد بازگشت آرامش به بازار‌های مالی بودیم. اواسط هفته هم‌زمان با انتشار اخبار مثبت، بازار‌ها شرایط متعادل‌تری به خود گرفتند. با این وجود باید اظهار کرد که بازار سرمایه قبل از وقوع جنگ در کرانه دریای مدیترانه، در مسیر تثبیت زمانی قرار داشت و ارزش روزانه و حجم معاملات نسبتا پایین و ناامیدکننده‌ای از خود ثبت می‌کرد.

دو هفته قبل نیز انتشار اخبار خروج سیمان و فولاد از بورس کالا وضعیت ناخوشایندی در این دو گروه از بازار سرمایه ایجاد کرد. با این وجود اواخر هفته گذشته، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، از پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی پرده‌برداری کرد. طبق اظهارات خاندوزی، مصوبه جدیدی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته مبنی بر ایجاد صندوق‌های کالایی برای مصالحی از جمله سیمان و فولاد و امثال آن که در قالب کالا بود که تا حدی آرامش نسبی را به گروه سیمانی‌ها و فولادی‌ها حاکم کرد. در شرایط کنونی، بخشی از بازار به سخنرانی‌ها و صحبت‌های سیاستگذاران واکنش‌های سریع‌السیری نشان می‌دهد که نشان از سردرگمی عجیب‌و‌غریبی است که روح بازار را آزرده کرده است؛ بنابراین می‌توان گفت بازار سرمایه از لحاظ بنیادی در محدوده‌های بسیار جذاب و ارزنده‌ای قرار دارد و از لحاظ تکنیکال در مرحله نخست باید سطح ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی را برای شروع صعود به تثبیت برساند. از طرفی امید می‌رود همگام با ورود نقدینگی جذاب به بازار، اخبار سیاسی و اقتصادی مطلوبی پیرامون بازار انتشار یابد و میزان ارزش معاملات روزانه سیر صعودی به خود بگیرد و به بالای ۱۰هزار میلیارد تومان برسد.

نیلوفرسادات اقوامی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده