تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۲۰۷۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی روند معاملات آلومینیوم در بازار‌های جهانی و داخلی

آرامش پیش از توفان در رینگ فلز نقره‏‏‌ای

‌می‌متالز - تالار صنعتی بورس‌کالا در هفته جاری میزبان عرضه ۵‌هزار و ۵۰تن انواع شمش آلومینیومی بود که همه این میزان مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، بررسی‌های معاملات هفته جاری نشان می‌دهد که میزان عرضه شمش آلومینیومی حدود ۱۱‌درصد افزایش داشته است. تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران روز یکشنبه ۲۳مهرماه میزبان عرضه ۵‌هزار و ۵۰ تن انواع شمش آلومینیومی بود که این میزان در مقایسه با عرضه ۴‌هزار و ۵۵۰تنی نسبت به هفته گذشته ۱۱درصد افزایش داشته است.

آرامش پیش از توفان در رینگ فلز نقره‏‏‌ای

آمار‌های منتشرشده توسط بورس‌کالا نشان می‌دهد که رینگ صنعتی روز یکشنبه ۲۳ مهرماه با تقاضای ۹‌هزار و ۲۰۰ تنی برای شمش آلومینیومی مواجه بود که از این میزان ۵ هزار و ۵۰ تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر همه محصول عرضه‌شده به صورت نقدی به فروش رسید. میزان معاملات هفته گذشته شمش آلومینیومی ۴‌هزار و ۵۵۰ تن بود که میزان خرید‌های تالار صنعتی ۲۳ مهرماه نسبت به هفته گذشته با رشد ۱۱ درصدی همراه بوده است. شمش‌های آلومینیومی با قیمت پایه‌ای در بازه ۸۹‌هزار و ۹۰۰ تومان تا ۹۰‌هزار و ۷۰۵ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شدند. رقابت متقاضیان برای کسب سهم از این عرضه‌ها باعث شد تا معاملات در رینگ صنعتی بورس‌کالای ۲۳ مهرماه با قیمت میانگین موزون ۱۰۱‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به پایان برسد.

افزایش رقابت در پی کاهش عرضه

بررسی روند معاملات انواع شمش آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس‌ کالا ظرف نیمه ابتدایی سال‌جاری نشان می‌دهد که انواع شمش آلومینیوم توسط سه کارخانه با سه قیمت متفاوت در بورس‌کالا عرضه می‌شود که در این میان مبنا و اصول نحوه عرضه و قیمت‌گذاری در بورس‌کالا مبهم است. بررسی‌های معاملات در بورس‌کالا گویای آن است که میزان عرضه‌ها در رینگ صنعتی ظرف هفته‌های اخیر نسبت به میزان عرضه در ۶ ماه ابتدایی سال کاهش یافته است. کاهش عرضه، صنایع تکمیلی آلومینیوم را با مشکل تامین مواد اولیه مواجه کرده و این موضوع موجب افزایش رقابت در بورس‌کالا برای کسب سهم از عرضه شمش آلومینیوم شده که ماحصل آن افزایش قیمت آلومینیوم در بورس‌کالاست.

با توجه به این مسائل حوزه صادرات محصولات نهایی آلومینیومی نیز با چالش‌های متعددی مواجه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید شمش آلومینیوم در ۶ماه ابتدایی سال‌جاری مطلوب بوده، اما حدود ۳۰ تا ۵۰‌درصد آن صادر شده است. به عبارت بهتر از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۳۰۰‌هزار تن آلومینیوم تولید شده که بیش از ۱۰۰‌هزار تن از آن صادر شده است. صادرات شمش آلومینیوم در شرایطی که صنایع تکمیلی برای استمرار تولید به مواد اولیه نیاز داشتند، با هدف تامین ارز صنایع مادر انجام شده است.

میزان معاملات در بورس‌کالا نشان می‌دهد که فقط نیمی از تولیدات و با قیمت بالا در رینگ صنعتی عرضه می‌شوند که محصول با رقابت ساختگی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و مابقی صادر می‌شود. در صورت اصلاح نحوه عرضه، رقابت ساختگی نیز حذف می‌شود و احتمال می‌رود که همین عرضه اندک نیز پاسخگوی بازار و واحد‌های تولیدی باشد. نکته مهم عرضه محصولات در بورس‌کالا قیمت‌گذاری آن است که همه واحد‌های بزرگ تولیدی مدافع آن هستند و بورس‌کالا نیز به این موضوع دامن می‌زند. آمار‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته ۶۳‌درصد از میزان تولید، صادر شد و پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات در سال‌جاری بیشتر از سال گذشته باشد.

افت قیمت فلز نقره‌ای تحت‌تاثیر جنگ

معاملات آتی آلومینیوم پس از رسیدن به بالاترین رقم پنج‌ماه اخیر معادل ۲‌هزار و ۳۴۷ دلاری در ۲۹ سپتامبر، به سمت ۲‌هزار و ۱۹۲ دلار در هر تن حرکت کرد و کاهش یافت؛ چراکه چشم انداز جنگ طلبانه فدرال رزرو باعث افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا و مختل شدن وضعیت در بخش صنعت شد. با این حال، نگرانی از کاهش عرضه، بروز رکود در بازار فلزات را تا حدودی محدود کرده است. چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مسوول تولید بیش از نیمی از کامودیتی‌های جهان، با تلاش خود برای جلوگیری از عرضه بیش از حد و کاهش مصرف انرژی، محدودیت‌هایی در بخشی از ظرفیت آلومینیوم این کشور پدید آورد که به توقف ظرفیت سالانه ۴۵ میلیون تنی در این کشور انجامید. همزمان با این موضوع، ممنوعیت صادرات بوکسیت اندونزی نیز شرایط تولید را به خطر انداخته است.

وضعیت آلومینیوم روسی در بازار‌های جهانی

در ماه سپتامبر صندوق تامینی Squarepoint Capital LLP بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آلومینیوم روسی را از بورس فلزات لندن خریداری کرد که آخرین نمونه از خرید فلزات توسط شرکت‌های مالی به حساب می‌آید؛ چراکه تقاضای ضعیف باعث افزایش ارزش سهام شده است. این صندوق که بیشتر به دلیل رویکرد کمّی در تجارت شناخته می‌شود، درخواست تحویل حدود ۵۰‌هزار تن آلومینیوم ذخیره‌شده در انبار‌های LME در کره‌جنوبی را داشت. آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت آلومینیوم در LME طی سال‌جاری حدود ۷.۶‌درصد کاهش یافته است؛ چراکه رکود گسترده در بخش‌های ساختمانی و صنعتی به میزان تقاضا ضربه وارد کرده و در عین حال عرضه نیز افزایش یافته است. از این رو میزان عرضه و تقاضا در بازار‌های جهانی در حالت تعادل قرار ندارند. اما بازیگران مالی با این دیدگاه که امکان دارد قیمت آلومینیوم روند افزایشی به خود بگیرد، تمایل به خرید دارند. به عبارت بهتر در صورت ضعیف ماندن بازار، موجودی انبار‌ها افزایش می‌یابد و معاملات مالی و انبارداری جذاب‌تر می‌شود.

به گزارش بلومبرگ، سیتی گروپ در رقابت تامین مالی فلزی، حجم زیادی آلومینیوم و روی را در LME خریداری کرده است که در این معامله معامله گران مازاد عرضه را با قیمت‌های پایین خریداری کرده و به دنبال کسب سود با افزایش قیمت در آینده هستند. معاملات Squarepoint و Citi نشان می‌دهد که بازیگران مالی برای رسیدن به حجم زیادی از مواد روسی تمایل زیادی از خود نشان می‌دهند که این موضوع از زمان تهاجم روسیه به اوکراین شدت گرفته و موجودی به انبار‌های LME سرازیر شده است. آخرین آمار‌های LME نشان می‌دهد که سهم عرضه روسیه در کل موجودی‌های آلومینیوم در بورس از ۸۱‌درصد در ماه قبل به ۷۶‌درصد در سپتامبر کاهش یافته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده