تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۲۰۹۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی چشم‌انداز صعودی قیمت آلومینیوم تا آغاز سال ۲۰۲۴

‌می‌متالز - در حال حاضر بازار آلومینیوم در وضعیت صعودی قرار گرفته و شیب افزایش قیمت این فلز استراتژیک همچنان ادامه دارد. با نزدیک شدن به پایان سال مالی ۲۰۲۳، این سوال ذهن مصرف‌کنندگان آلومینیوم را مشغول کرده است که روند صعودی قیمت تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، به نظر می‌رسد قیمت فلز آلومینیوم تا پایان سال ۲۰۲۳ به روند افزایشی خود ادامه دهد. با توجه به افزایش تمرکز تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر محصولات زیست‌پایشی، آلومینیوم به عنوان یک فلز حیاتی در کانون توجه آن‌ها قرار گرفته است. گفتنی است از این فلز در صنایع مختلف همچون خودروسازی، بسته‌بندی و کالا‌های مصرفی استفاده می‌شود.

در این گزارش عوامل موثر بر قیمت آلومینیوم و ادامه یا توقف چشم‌انداز صعودی برای خریداران مورد تجریه و تحلیل قرار می‌گیرد. در این تجزیه و تحلیل، عوامل مختلفی که بر روند پیش‌بینی کوتاه‌مدت قیمت آلومینیوم تاثیر می‌گذارد، با در نظر گرفتن تاثیرات مثبت و منفی بر قیمت آلومینیوم و پیامد‌های آن‌ها برای این صنعت بررسی خواهد شد.

پیش‌بینی ادامه روند افزایش قیمت آلومینیوم

با نزدیک شدن به پایان سال مالی ۲۰۲۳، افزایش تقاضا برای خرید و فروش پایان فصل و آغاز فعالیت‌های مرتبط با ذخیره‌سازی مجدد در انبار‌های این فلز در بازار پیش‌بینی می‌شود.

بررسی چشم‌انداز صعودی قیمت آلومینیوم تا آغاز سال ۲۰۲۴

افزایش حجم ذخایر انبار آلومینیوم در پایان سال ۲۰۲۳

از آنجایی که منشا تولید حدود ۸۰ درصد از موجودی‌های انبار آلومینیوم بروس فلزات لندن مربوط به کشور روسیه است، می‌توان شاهد کاهش دسترسی به آلومینیوم با منشا تولید غیر از روسیه برای دریافت وام بود. در نتیجه، انتظار می‌رود اختلاف قیمت‌ها محدودتر و موجودی انبار‌ها تحت فشار قرار بگیرد. این عوامل با دیدگاه صعودی کوتاه‌مدت ارائه شده توسط موسسه «Fastmarkets» مطابقت دارند؛ چراکه مصرف‌کنندگان در بحبوحه افزایش فعالیت‌های مرتبط با ذخیره‌سازی مجدد در انبار‌ها تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کنند.

کاهش ریسک‌پذیری در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و تاثیر آن بر روی قیمت آلومینیوم

در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۳، بازار‌های سهام در ایالات متحده آمریکا کاهش قابل‌توجهی را تجربه کردند و بدترین عملکرد ماهانه خود در سال ۲۰۲۳ را نشان دادند. این روند نزولی را می‌توان به نگرانی در مورد تعطیلی احتمالی دولت فدرال آمریکا مرتبط دانست. با این حال، با توجه به توافقی که در آخرین روز‌های ابتدای هفته دوم اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، از چهارمین تعطیلی دولت فدرال آمریکا در دهه گذشته جلوگیری به عمل آمد. طبق این توافق انجام شده تا روز ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، بودجه موقت در دسترس قرار می‌گیرد، اما تهدید رسیدن به سقف بدهی همچنان موجب کاهش ریسک‌پذیری در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ویژه با فشار برای کاهش شدید هزینه‌ها از سوی جمهوری خواهان راست‌گرا می‌شود.

همچنین سرمایه‌گذاران در بورس، به منظور تحلیل پیامد‌های بالقوه تعطیلی دولت فدرال بر اقتصاد ایالات متحده آمریکا، نظرات مقامات فدرال رزرو از جمله رئیس بانک مرکزی آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بررسی چشم‌انداز صعودی قیمت آلومینیوم تا آغاز سال ۲۰۲۴

پیش‌بینی نوسان افزایشی قیمت آلومینیوم در محدوده خاص

طبق پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت انجام شده، قیمت آلومینیوم بورس فلزت لندن در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ روند صعودی را تجربه کرد و میانگین قیمت ماهانه آن به حدود دو هزار و ۱۷۷ دلار در هر تن رسید که نسبت به قیمت دو هزار و ۱۳۴ دلار تعیین شده در ماه آگوست ۲۰۲۳ افزایش داشت. با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال جاری، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینیوم تحت تاثیر تغییر پویایی وضعیت اقتصادی در سطح کلان و خرد در یک محدوده خاص، روند نوسانی افزایشی را تجربه کند.

در سطح کلان بازار، به نظر می‌رسد به دلیل اینکه اقتصاد ایالات متحده آمریکا چندان تحت تاثیر دوران کرونا و پساکرونا قرار نگرفته است، روند بازار چهره مثبت‌تری به خود بگیرد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود نرخ بهره تا قبل از پایان سال تجاری یک روند افزایشی دیگر را تجربه کند، فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا احتمالا موضع کمتر تهاجمی‌تری را اتخاذ خواهد کرد که ممکن است موجب کاهش ارزش شاخص دلار این کشور شود.

بررسی چشم‌انداز صعودی قیمت آلومینیوم تا آغاز سال ۲۰۲۴

پریمیوم منطقه‌ای بازار فیزیکی آلومینیوم

 

تاثیر ارائه سیاست گذاری محرک بازار بر قیمت آلومینیوم بورس آتی شانگ‌های

ارائه سیاست گذاری‌های محرک بازار با هدف حمایت از اقتصاد چین، بر قیمت آلومینیوم بورس آتی شانگ‌های تاثیر خواهد گذاشت و موجب افزایش قیمت‌های آن می‌شود. علاوه‌براین، افزایش حجم تقاضا در ماه اکتبر ۲۰۲۳، موجب افزایش قیمت آلومینیوم شده است. به علاوه رویداد‌ها و عواملی، چون وضعیت بلاتکلیف قیمت نفت، رکود بازار‌های مالی و تشدید بحران جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند بر قیمت این فلز تاثیر بگذارد.

علاوه‌‎براین، میزان ذخایر موجودی آلومینیوم در انبار‌های چین کاهش یافته است. بر همین اساس حجم موجودی ذخایر انبار‌های آلومینیوم بورس آتی شانگ‌های تا روز ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳، به حدود ۷۹ هزار و ۱۹۴ تن رسید که در مقایسه با حجم ۹۸ هزار و ۱۱۴ تن در پایان ماه آگوست سال جاری میلادی کاهش یافته است.

حجم ذخایر انبار‌های آلومینیوم بورس فلزات لندن

حجم موجودی انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن در حال حاضر به ۵۰۴ هزار و ۸۵۰ تن رسیده است که نسبت به حجم ۴۸۲ هزار و ۳۰۰ تن در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به دلیل تحویل دوره‌ای محموله‌ها به انبار‌های این بورس در آسیا افزایش یافته است.

با توجه با آمار ابطال حواله‌های خرید، در حال حاضر حدود ۶۲ درصد از حجم ذخایر فعلی آلومینیوم این بورس رزرو شده‌اند و آماده بارگیری هستند که نسبت به سهم ۵۶ درصدی ابطال حواله‌های این فلز در پایان آگوست ۲۰۲۳، روند صعودی را نشان می‌دهد.

به همین دلیل هم‌اکنون بازار آلومینیوم روند صعودی را تجربه می‌کند و قیمت آن در حال افزایش است. با این حال ادامه روند صعودی در بازار این فلز همچنان نامشخص است؛ چراکه بازار غیرقابل پیش‌بینی بوده و و در حالت نوسانی قرار دارد.

بر همین اساس برای افراد فعال در تجارت آلومینیوم از جمله خریداران محصولات آلومینیومی، ضروری است که تغییرات بازار این فلز را زیر نظر داشته باشند و برای هر گونه نوسانات قیمت احتمالی که ممکن است ایجاد شود، خود را آماده کنند. همچنین اگرچه هر گونه رشد صعودی در بازار آلومینیوم ممکن است با محدودیت همراه باشد، اما شرکت‌ها می‌توانند از روند صعودی فعلی برای پوشش ریسک دارایی‌های خود و آماده شدن برای هر گونه رکود احتمالی در آینده استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل از آن، به دو هزار و ۱۶۱ دلار رسید. موجودی آلومینیوم در انبار‌های بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۱۶ اکتبر سال جاری میلادی با کاهش دو هزار و ۲۵ تنی، از ۴۸۸ هزار و ۶۲۵ تن به ۴۸۶ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده