تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۲۰۸۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی خبر داد؛

افزایش ۴۱ درصدی صادرات از گمرکات استان در ۶ ماهه نخست امسال

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی از افزایش ۴۱ درصدی از لحاظ وزنی و ۶۳ درصدی از لحاظ ارزشی، صادرات از گمرکات استان در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی، ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۶۷ میلیون و ۷۳۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد دلار از گمرکات کشور به بازار‌های هدف صادر شده است که بیش از ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تن به ارزش بیش از یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از گمرکات استان آذربایجان غربی صورت گرفته است.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه امسال، ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تن انواع کالا‌های داخلی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از گمرکات استان به کشور‌های هدف صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مدت زمان یاد شده بیش از ۲۶۶ هزار تن انواع کالا‌های مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۵۰۵ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است.

وی با بیان اینکه عمده کالا‌های صادراتی استان در حوزه‌های پتروشیمی و پایه نفتی، صنعتی، مواد معدنی و صنایع معدنی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی بوده، اضافه کرد: عمده کشور‌های مقصد صادراتی آلمان، کانادا، ترکیه، عراق، روسیه، امارات، چین، بلاروس، قرقیزستان، قطر، آذربایجان، صربستان، افغانستان، هند و ... هستند.

سرتیپی با اشاره به اینکه عمده کالا‌های وارداتی از گمرکات استان قطعات مورد نیاز صنعتی، معادن و صنایع معدنی، ماشین آلات ریسندگی، پودرجاذب، پلیمر‌های اکریلیک جامد، ماشین آلات بافندگی، انواع تایر، پارچه‌هایی که تولید داخل ندارند، محصولات کشاورزی، اکسید‌های تیتان و ... بوده، گفت: عمده کشور‌های مبداء وارداتی ترکیه، کره، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، مالزی، بلغارستان، انگلستان، رومانی، اکوادر، سوئیس، سوئد، جمهوری چک، عراق و ... بودند.

نشست دانشجویی تحول (پرسش و پاسخ دانشجویی) با مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی

از سوی دیگر، مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی در نشست دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی کشور علم و دانش است و بایستی این مهم جدی گرفته شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: تولید ثروت که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، بر پایه علم است و جایگاه‌ها بر مبنای تولید ثروت رتبه بندی می‌شوند.

سرتیپی در ادامه خاطرنشان کرد: نزدیک ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور و بیش از ۳۵ درصد اشتغال کشور متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و این وزارتخانه یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها با طیف وسیعی از کارهاست که برای مدیریت و پیشبرد این امور نیازمند حجم عظیمی از دانش و تخصص‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سامانه رصد اشتغال از ۵۰ هزار اشتغال استان در سال گذشته، ۱۵۷۰۰ اشتغال مربوط به صمت استان است، یادآور شد: ۷۱۰۰ نفر اشتغال در شش ماهه اول سال‌جاری در حوزه صمت استان در سامانه رصد ثبت شده است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی با اشاره به آمار حوزه صنعتی استان عنوان کرد: در دوسال اخیر ۲۶۱۰ جواز صنعتی با سرمایه گذاری ۱۱۴ هزار میلیارد تومان در استان صادر که رشد ۶۰ درصدی را شاهد بودیم. همچنین در این مدت ۱۷۱ پروانه بهره‌برداری و ۲۴۴ جواز توسعه برای واحد‌های صنعتی صادر شده است.

وی با بیان اینکه اکنون در استان آذربایجان‌غربی یک‌هزار و ۸۰۹ واحد تولیدی صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: برای بهره‌برداری از این واحد‌ها ۱۲۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و با فعالیت این واحد‌ها زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۴ هزار و ۳۲۸ نفر مهیا شده است.

سرتیپی با قدردانی از طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان طرح اشتغال همزمان با تحصیل گفت: این طرح زمینه‌ساز ارتقای آمادگی شغلی دانشجویان از طریق توأم‌کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است.

این نشست با پرسش و پاسخ از سوی دانشجویان و مدیرکل صمت آذربایجان غربی ادامه یافت. گفتنی است این نشست به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در محل سالن اجلاس این دانشگاه برگزار شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده