تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۲۰۹۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم توسعه ابزار‌های بازار سرمایه در حوزه مسکن

‌می‌متالز - مدیر اندیشکده کسب و کار شریف در نشست حکمرانی تامین مالی از بازار سرمایه گفت: ما پروزه‌های زیاد و حیاتی برای کشور داریم که باید راه اندازی شود و تقویت ارتباط بین صندوق توسعه و بازار سرمایه بصورت سیستماتیک می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

به گزارش می‌متالز، علی مروی، مدیر اندیشکده کسب و کار شریف در نشست حکمرانی تامین مالی از بازار سرمایه بیان کرد: از سویی، بازیگر اقتصاد ما دولت است و مستقیم یا غیرمستقیم در امور تولیدکنندگان، بنگاه‌ها و عرضه‌کنندگان مداخله دارد. از سوی دیگر، سیاست‌های اقتصادی به گونه‌ای است که خیلی اشخاص انگیزه‌ای برای فعالیت در بازار‌ها ندارند؛ مگر اینکه مثلا از رانت تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

وی افزود: البته با توجه به عمق زیاد برخی بازار‌ها مانند بازار زمین، دولت‌ها نمیتوانند در آن اثر بگذارند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد ابزار‌هایی که بتواند دارندگان سرمایه را به این فرصت‌های سرمایه. گذاری وصل کند وجود ندارد.

مروی گفت: نظام تامین مالی عملا در دست بانک‌هاست؛ چراکه بخش قابل توجهی از بازار سرمایه ما به سهام اختصاص دارد و شکاف از حالت مطلوب بسیار زیاد است. دلایل این شکاف زیاد؛ هزینه بالای تامین مالی از طریق ابزار‌های بازار بدهی برای بنگاه‌ها و نیز دشواری‌های عرضه اولیه و ورود به بازار سرمایه است.

وی تصریح کرد: در مجموع نظام تامین مالی ما اعم از نظام بانکی و بازار سرمایه نتوانسته‌اند به خوبی پروژه‌ها را به سرمایه‌گذاران وصل کند و به همین دلیل هنوز رشد اقتصادی ما وابسته به نفت است و بخش خصوصی واقعی شکل نگرفته است. ما پروزه‌های زیاد و حیاتی برای کشور داریم که باید راه اندازی شود و تقویت ارتباط بین صندوق توسعه و بازار سرمایه بصورت سیستماتیک می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده