تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۶
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۲۱۳۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل تامین سرمایه امید مطرح کرد؛

تسریع فرآیند انتشار اوراق با اصلاح دستورالعمل و تکیه بر رتبه اعتباری

‌می‌متالز - محسن موسوی گفت: اصلاح دستورالعمل انتشار اوراق با تکیه بر رتبه اعتباری و امکان افزایش حجم تأمین مالی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی به واسطه تسهیل ضمانت اوراق در سرعت بخشیدن به فرآیند انتشار اوراق کمک شایانی کرده است.

به گزارش می‌متالز، سیدمحسن موسوی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید در خصوص تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، اظهار کرد: سرمایه در گردش همواره برای بنگاه‌های اقتصادی نیازی حیاتی بوده و دسترسی به آن از شروط اصلی تداوم فعالیت بنگاه‌ها به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر، بانک‌ها به عنوان منابع تأمین مالی سنتی دچار تنگنا شده‌اند؛ به همین سبب بازار سرمایه به عنوان مکمل بازار پول، مورد توجه شرکت‌ها برای رفع نیاز‌های تأمین مالی و بویژه سرمایه در گردش قرار گرفته است.

او در رابطه با ماهیت اوراق صکوک مرابحه، گفت: اوراق (صکوک) مرابحه به عنوان یکی از انواع اوراق بدهی در بازار سرمایه ایران، برای تأمین سرمایه در گردش دولت و شرکت‌ها طراحی شده که در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال دولت و بخش خصوصی قرار گرفته است.

مدیر عامل تامین سرمایه امید افزود: در اوراق مرابحه، متقاضی تأمین مالی برای خرید دارایی (مواد اولیه یا دارایی ثابت) مورد نیازخود، نسبت به انتشار اوراق و خرید دارایی به‌صورت اقساطی از طریق نهاد واسط اقدام می‌کند.

موسوی گفت: سال ۱۳۹۱ اولین اوراق (مرابحه) در کشور به مبلغ ۳۰۱ میلیارد ریال منتشر شد. از همان سال تا انتهای مردادماه امسال، بیش از ۱۸۵ همت اوراق صکوک شرکتی در بازار سرمایه عرضه شده که از این میزان حدود ۵۱ همت آن در قالب (صکوک) مرابحه بوده است.

مدیر عامل تامین سرمایه امید تصریح کرد: با توجه به حجم بالای تقاضای انتشار اوراق مرابحه توسط بخش‌های مختلف اقتصادی، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مدیریت دارایی مرکزی در جایگاه ناشر، اقداماتی در راستای تسهیل فرآیند انتشار اوراق (مرابحه) اقداماتی را انجام دادند. به طور مثال خرید دارایی مبنای انتشار به طور مستقیم به بانی به وکالت از نهاد واسط در بازه زمانی ۶ ماهه پس از انتشار اوراق واگذار شده است.

او افزود: اصلاح دستورالعمل انتشار اوراق با تکیه بر رتبه اعتباری و امکان افزایش حجم تأمین مالی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی به واسطه تسهیل ضمانت اوراق در سرعت بخشیدن به فرآیند انتشار اوراق از جمله (مرابحه)، کمک شایانی کرده است.

موسوی در پایان گفت: برای جلوگیری از ترافیک بالای درخواست‌های انتشار و به دنبال آن پیشگیری از طولانی شدن فرآیند انتشار اوراق مرابحه شرکتی، مساعدت و تسهیل بیشتر فرآیند از سوی مراجع ذی‌ربط بازار سرمایه مورد نیاز است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده