تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۰۸۴۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید مطرح کرد؛

ایفای نقش بازار سرمایه در توسعه کشور با سفر‌های استانی سازمان بورس

‌می‌متالز - سید محسن موسوی گفت: یکی از اقدامات مهمی که در سفر‌های استانی رئیس سازمان بورس به همراه ارکان بازار سرمایه انجام شد و انتظار می‌رود در سفر‌های بعدی بصورت جدی‌تری به آن پرداخته شود، موضوع شرکت پروژه هاست.

به گزارش می‌متالز، سید محسن موسوی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید با اشاره به تاثیر مثبت سفر‌های استانی رئیس سازمان بورس و مدیران بورس‌ها در ارتقای سطح سواد مالی، بیان کرد: واقعیت این است که سطح سواد مالی در کشور ما هنوز پایین است و اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات مثبتی در خصوص آشنایی مردم با بازار سرمایه و ارتقای سواد مالی در کشور صورت گرفته؛ اما هنوز تا رسیدن به جایگاه ایده‌آل، فاصله بسیار داریم.

وی اضافه کرد: آشنایی بنگاه‌های اقتصادی که می‌توانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند نیز پایین است. البته بخشی از این چالش به این دلیل است که بعضی شرکت‌ها، تمایلی به شفافیت صورت‌های مالی و ارائه گزارش عملکرد خود ندارند؛ حال آنکه بازار سرمایه، بازاری کاملاً شفاف است و شرکت‌هایی که در این بازار پذیرش می‌شوند باید گزارش عملکرد دوره‌ای شفاف ارائه کنند. به همین دلیل بعضی شرکت‌ها رغبتی به حضور در بازار سرمایه و تامین مالی از طریق عرضه بخشی از سهام خود به مردم ندارند؛ اما وضعیت آشنایی بنگاه‌های اقتصادی با بازار بدهی نسبتاً خوب است.

موسوی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای سطح سواد مالی در کشور و برقراری تعاملی بهتر بین مردم (سرمایه‌گذاران) و بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه، گفت: سفر‌های استانی و برگزاری همایش‌هایی برای عموم؛ پخش آنلاین همایش‌های در حال برگزاری در استان‌ها، و نیز تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند به آشنایی بیشتر مردم با بازار سرمایه کمک کند. البته که در این زمینه باید رسانه ملی هم کمک کند. فرهنگ سازی در خصوص آشنایی مردم با بازار سرمایه باید از طریق رسانه ملی صورت بگیرد که متاسفانه عملکرد رسانه ملی در این زمینه ضعیف است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید در ادامه اظهار کرد: به هر حال سفر‌های استانی رئیس سازمان بورس و مدیران بورس‌ها به استان‌های مختلف در جهت فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر هم مردم و هم بنگاه‌های اقتصادی با بازار سرمایه موثر است. "سهام عدالت" موجب نفوذ بازار سرمایه در بین عامه مردم شد و امیدواریم شاهد ارتباط هر چه بهتر بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه باشیم تا بتوان سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کرد.

موسوی افزود: یکی از اقدامات مهمی که در سفر‌های استانی انجام شد و انتظار می‌رود در سفر‌های بعدی بصورت جدی‌تری به آن پرداخته شود، موضوع شرکت پروژه هاست. در سفر رئیس سازمان بورس به استان کرمانشاه، در خصوص اولین شرکت پروژه بازار سرمایه با نام شرکت سوخت سبز زاگرس، اقداماتی انجام شد و پذیره‌نویسی این شرکت همین ماه انجام خواهد شد. معتقدم اجرای شرکت پروژه‌ها در هر استان و معرفی این طرح‌ها در سفر‌های استانی به مردم همان استان، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و حتما با توجه به تعصب مردم به شهر خودشان، این اقدام منجر به افزایش استقبال از سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها و در نهایت توسعه استان‌ها خواهد شد.

مدیرعامل تامین سرمایه امید در رابطه با راهکار‌های افزایش اثربخشی سفر‌های استانی عنوان کرد: اعلام برنامه مدون مربوط به سفر‌های استانی؛ بازدید از برخی شرکت‌های بزرگ تولیدی مستقر در آن استان و بررسی مشکلات آن‌ها و...؛ شناسایی شرکت‌های بزرگ مستعد رشد در هر استان جهت پذیرش در بازار سرمایه و معرفی این فرصت‌ها به مردم همان استان؛ برگزاری همایش‌های آموزشی رایگان برای عموم و نیز برگزاری همایش‌هایی برای آشنایی بنگاه‌های اقتصادی با ابزار‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه از اقداماتی است که می‌تواند به پربارتر شدن این سفر‌ها کمک کند. البته بازدید از مدارس هم اقدام مثبتی است؛ اما این بازدید‌ها در شرایطی مثمرثمر خواهد بود که همراه با آموزش دانش آموزان باشد.

وی تصریح کرد: ارائه پکیج‌های آموزشی یا برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین به معلمان مدارس به منظور آموزش دانش آموزان برای آشنایی با بازار سرمایه، حتماً در بلندمدت به ارتقای سواد مالی کشور کمک خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده