تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۴
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۲۱۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چالش بزرگی به نام نقدینگی

‌می‌متالز - در طی سال‌های اخیر، یکی از شرایط سازمان بورس، برای شرکت‌ها و بالاخص شرکت‌های تازه پذیرفته شده در بازار سرمایه، وجود بازارگردان بوده است.

به گزارش می‌متالز، دراین میان؛ مهمترین وظیفه‌ای که از سوی نهاد ناظر برای بازارگردان تعیین شده، ایجاد نقدشوندگی برای سایر سرمایه‌گذاران است؛ هر چند می‌توان به مدل‌های مختلفی بازارگردانی را نیز انجام داد.

اما با این وجود، بازارگردان با چالش‌هایی مواجه هستند که در این خصوص بزرگترین چالش پیش رو تامین نقدینگی برای انجام فرآیند بازارگردانی است که معمولا ناشران و سهامداران منابع محدودی را در اختیار بازارگردان می‌گذارند که مطابق دستورالعمل بازارگردانی در هر شرایط ملزم به ایفای تعهدات خود هستند. با توجه به یک طرفه بودن بازار سرمایه در عمده مواقع بعد از سال ۱۳۹۹، ایفای تعهدات به یکی از چالش‌های جدی بازارگردانی بدل شده است.

البته ناگفته نماند که بسیاری از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که بازارگردان در شرایط منفی بازار تعهدی به فروش ندارد، اما این درحالی است که براساس ماده ۱۲ دستورالعمل بازارگردانی که به وظایف آن‌ها اشاره داشته است، بازارگردان باید در هر جلسه معاملاتی نسبت به ثبت سفارش بصورت سفارش روز، با رعایت پارامتر‌های بازارگردانی اقدام کند و مورد فوق در بازار مثبت و منفی باید رعایت شود. با توجه به کمبود نقدینگی و عمق کم سفارشات دربازار در حمایت‌های مهم شاخص با ابلاغیه‌های صادر شده توسط ناظر شرکت بورس، فروش‌های بازارگردانی محدود می‌شود که همین امر موجب ایجاد مشکل برای ایفای تعهدات بازارگردان در روز‌های آتی و ایجاد بدبینی در بازارسرمایه در خصوص فعالیت بازارگردانی می‌شود.

موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که فعالیت بازارگردانی همواره با سود همراه نیست و در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که بازارگردانی، فعالیتی است که با هدف کاهش دامنه نوسانات قیمت اوراق بهادار و تامین نقدشوندگی آن انجام می‌شود. در این میان عمل به تعهدات بازارگردانی مقدم بر کسب بازدهی در صندوق است.

درفعالیت بازارگردانی همواره در ابتدای رشد سهام و با ایجاد صف‌های خرید، ملزم به فروش سهام و به عکس در سقف قیمت سهام و با ایجاد صف‌های فروش بازارگردان ملزم به خرید سهام است بنابراین همواره کسب سود در صندوق‌های بازارگردانی کمتر از شاخص است.

البته ایراداتی نیز به دستورالعمل فوق الذکر، در خصوص دامنه مظنه هر نماد وارد است که برای رفع این ایراد، پیشنهاد می‌شود دامنه مظنه با توجه به شرایط بازارگردان در تامین نقدینگی، در سقف و کف قیمت‌های سهام مورد بازارگردانی، شناوری هر سهم، حجم معاملات سه ماهه معین شود.

در بسیاری از موارد در کف قیمت و پایین‌ترین دامنه نوسان روز بازارگردان ملزم به ثبت سفارش خرید و فروش در دامنه مظنه است که همین امر موجب ایجاد اردر ترس و فشار فروش در بازار می‌شود.

مورد فوق در مورد سهام مختلف متفاوت است. به عنوان نمونه؛ در مورد نماد‌هایی که عمق سفارشات خرید و فروش کم است فاصله سرخط خرید و فروش زیاد است و دامنه مظنه کوچکتر باعث روان‌تر شدن معاملات سهم نماد مورد نظر می‌شود؛ بنابراین با این توضیحات به نظر می‌رسد دامنه مظنه باید با درنظرگرفتن تمامی شرایط معین شود./ شماره ۵۱۴ هفته نامه اطلاعات بورس

نفیسه تیموری - کارشناس بازارگردانی بازار سرمایه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده