تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۲
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۱۷۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار‌های جهانی چه میزان رشد نرخ خواهد داشت؟

حمایت محدود بازار از فولاد سبز

‌می‌متالز - آرامش قیمتی در بازار جهانی فولاد با محوریت چین موجب شده تا ادبیات فولاد سبز با تردید بازار همراه شود، زیرا رشد قیمت‌ها آن‌گونه که باید و شاید از این رویکرد تولیدی حمایت نمی‌کند. گسترش فولاد سبز به حمایت بازار نیاز دارد، ولی در شرایط فعلی، روند عمومی بازار چندان هم به این رویکرد‌ها خوش‌بین نیست، زیرا تقاضای گسترده‌ای در جهان حس نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت‌های جهانی فولاد ممکن است با امید به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش املاک چین اندکی افزایش یابد. تقاضای جهانی همچنان به دلیل فعالیت‌های ضعیف ساخت‌و‌ساز و تولید در چین حتی اقصی‌نقاط جهان هنوز کم است. قیمت‌های جهانی فولاد احتمالاً از سطوح فعلی تا دسامبر افزایش خواهد داشت، به این امید که بخش املاک چین شاهد بهبود باشد و پکن احتمالاً محرک‌هایی را اعلام کند. دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا (AOCE) در بررسی سه ماهه خود اعلام کرد که تقاضای جهانی فولاد به دلیل ضعف مداوم بخش املاک چین و همچنین کاهش تقاضای تولید و ساخت‌و‌ساز اروپایی به کندی ادامه داده است. انتظار می‌رود تولیدکنندگان جهانی فولاد با کاهش تقاضا و تعدیل قیمت‌ها در بقیه سال ۲۰۲۳ مواجه شوند.

قیمت‌ها ممکن است بهبود یابد

آژانس تحقیقاتی BMI که یکی از واحد‌های فیچ سولوشنز است، گفت: علیرغم بهبود اقتصاد چین، تقاضای فیزیکی برای فلزات از جمله فولاد در نیمه اول در بهترین حالت ضعیف بوده است، زیرا رشد عمدتاً توسط بخش خدمات رهبری می‌شد. اگرچه بخش املاک چین هنوز در حال انقباض است، ما شاهد نشانه‌هایی از چرخش در رشد مصرف فولاد چین هستیم.

وب سایت تریدینگ اکونومیکز اعلام کرد که در حالی که بازار‌ها به ارزیابی تقاضای منابع چین در بحبوحه چشم‌انداز نامطمئن آن ادامه می‌دهند، قیمت آتی میلگرد فولادی به زیر ۳۶۰۰ یوان چین در هر تن در اکتبر (پایین‌ترین سطح در ۲ ماه گذشته) در هفته‌های گذشته رسید.

در این بیانیه آمده است: نگرانی از بی نتیجه بودن تلاش‌ها برای بازسازی بدهی برای بار دوم، ترس از سرایت مالی را برای سازندگان بدهکار چین ایجاد کرده است.

همچنین BMI می‌گوید: ما به پیش‌بینی میانگین جهانی قیمت فولاد در سال ۲۰۲۳ خود ۷۳۰ دلار در هر تن ادامه می‌دهیم و انتظار داریم قیمت‌ها در ماه‌های آینده تا سال ۲۰۲۴ اندکی نسبت به سطوح فعلی بهبود یابد.

در نایمکس، قرارداد آتی فولاد HRC در حال حاضر ۶۹۷ دلار در هر تن اعلام شد. دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا گفت: ساخت‌و‌ساز‌های مسکونی ضعیف و کاهش تولید صنعتی در کشور‌های پیشرفته احتمالاً تا حدودی با رشد زیرساخت‌ها و فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز غیرمسکونی جبران می‌شود.

تولید فولاد کم‌رونق است

بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در حال حاضر تولید خود را کاهش داده‌اند و انتظار می‌رود تولید جهانی از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۴ نسبتاً کاهش یابد. با این حال، انتظار می‌رود رشد تولید در کشور‌ها و مناطقی مانند هند، جنوب شرق آسیا و غرب آسیا قوی‌ترین باشد. اما تریدینگ اکونومیکز می‌گوید نگرانی‌های مالی سرمایه‌گذاران کلیدی را به توقف ساخت‌و‌ساز در یک سری از پروژه‌های ناتمام و هنوز شروع نشده در چین سوق داده است و مانع خرید فولاد از یکی از منابع اصلی آن می‌شود.

شاخه تحلیل اقتصادی و مالی شرکت خدمات مالی هلندی ING گفت: داده‌های اخیر انجمن آهن و فولاد چین نشان می‌دهد که موجودی فولاد در کارخانه‌های بزرگ فولاد چین در اواخر سپتامبر به ۱۵.۲ میلیون تن کاهش یافته است که نشان‌دهنده ۳.۲۴ کاهش در هر واحد (میلیون تن) است.

از سوی دیگر، تولید فولاد خام در کارخانه‌های بزرگ به دلیل حاشیه‌های سود ضعیف، قیمت‌های پایین‌تر فولاد و افزایش موجودی‌ها، از اواسط سپتامبر ۳.۲ درصد کاهش یافت و به ۲.۰۷ میلیون تن در روز در اواخر سپتامبر رسید.

ING می‌گوید: تولید فولاد خام اکنون به پایین‌ترین سطح خود از فوریه رسیده است، زیرا تقاضا از سوی چین همچنان ضعیف است. دفتر اقتصاددان ارشد استرالیا اعلام کرد: به‌رغم برخی نشانه‌های امیدوارکننده در مارس ۲۰۲۳، بهبود محسوسی در بخش املاک چین رخ نداده است. در نتیجه، تقاضا برای فولاد در چی ن ضعیف بوده و حاشیه سود کارخانه‌های فولاد چین را کاهش داده است. همچنین با کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی، انتظار می‌رود رشد تولید صنعتی جهانی (عامل اصلی مصرف فولاد) تا پایان سال ۲۰۲۳ ضعیف باقی بماند. تعدیل تقاضای جهانی به دلیل کندی رشد اقتصادی، و همچنین هزینه‌های انرژی و نهاده بالاتر، همچنان بر فعالیت‌های تولیدی در بسیاری از اقتصاد‌های بزرگ تأثیر می‌گذارد.

شایان ذکر است تولید صنعتی به ویژه در اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی در طول سال ۲۰۲۳ ضعیف بوده است. تضعیف تقاضا باعث شده است که بخش ساخت‌و‌ساز منطقه یورو در شش ماه گذشته به شدت کاهش یابد.

رشد مصرف چین در حال رانده‌شدن به حاشیه است که برای حمایت از قیمت‌ها همراه با افزایش تقاضای مداوم هند کار می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد هند در سال ۲۰۲۳ با ۶.۸ درصد رشد به ۱۳۴ میلیون تن برسد. اما چشم انداز تقاضای فولاد ایالات‌متحده در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ حاوی ریسک‌های نزولی است.

ساخت‌و‌ساز‌های مسکونی با افزایش نرخ بهره و افزایش هزینه‌های زمین و مصالح مواجه است. عدم قطعیت در مورد نرخ رشد تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۳ این است که آیا دولت چین سطح تولید فولاد را در روز‌های پیش‌رو تا پایان سال محدود می‌کند یا خیر و تا چه حد؟

اگر قرار باشد سقف تولید در سطح سال ۲۰۲۲ تعیین شود، تولید در سه ماهه چهارم کاهش شدیدی خواهد داشت. همچنین، افزایش قیمت انرژی همچنان بر تقاضای فولاد تأثیر منفی می‌گذارد و همچنان یک ریسک کلیدی باقی می‌ماند. آژانس تحقیقاتی BMI اعلام کرد که انتظار دارد تولید در سه ماهه چهارم افزایش یابد و عرضه را بهبود بخشد و این روند تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد که توسط کارخانه‌های فولاد چین هدایت می‌شود. بهبود تولید در سایر بازار‌های کلیدی نیز محتمل است.

در پایان ذکر این مطلب ضروری است که بهای فولاد می‌تواند تحت تأثیر داده‌های دیگری همچون بهای نفت قرار گیرد، زیرا در نهایت با یک تأخیر زمانی، بهای نفت بر قیمت تمام شده فولاد سرشکن خواهد شد و اگر شاهد جهش قیمت نفت خام در بازار‌های جهانی باشیم، بسیاری از نهاده‌های تولید نیز از این روند تأثر شده و در نهایت رشد قیمت تمام شده را شاهد هستیم. این سیگنال اثر بزرگی بر قیمت‌ها بر جای می‌گذارد و ممکن است به عقب‌گرد تقاضا و تعمیق رکود نیز منتهی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده