تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۲۱۸۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
سیروس موتمن در بیست و پنجمین سمپوزیوم فولاد عنوان کرد:

هم‌افزایی صنعت و دانشگاه در مسیر تولید فولاد سبز

‌می‌متالز - نائب رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران بر لزوم هم‌افزایی صنعت و دانشگاه در مسیر تولید فولاد سبز تأکید کرد.

هم‌افزایی صنعت و دانشگاه در مسیر تولید فولاد سبز

به گزارش می‌متالز، سیروس موتمن نائب رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران، از مدیران پیشگام ساخت و بهره برداری از ذوب آهن اصفهان و صاحب نظر صنعت فولاد کشور در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی ذوب ۲۴ در خصوص اهمیت برگزاری سمپوزیوم فولاد گفت: این رویداد هر ساله به همت تولیدکنندگان فولاد در کشور و جامعه دانشگاهی توسط انجمن آهن و فولاد ایران و در راستای تعامل و هم افزایی دو بخش صنعت و دانشگاه و همچنین اطلاع رسانی آخرین دستاورد‌های تولید فولاد در دنیا با تمرکز بر یک موضوع مشخص که امسال و در بیست و پنجمین سمپوزیوم با محوریت “مراحل عبور از تکنولوژی‌های موجود به فناوری‌های فولاد سبز” است، برگزار می‌شود.

وی افزود: از جمله بخش‌های جانبی این سمپوزیوم، برگزاری نمایشگاه است که با حضور شرکت‌های فولادی، تحقیق و توسعه و جامعه دانشگاهی برگزار می‌شود و با حضور مقامات کشوری افتتاح می‌گردد. در این نمایشگاه بر مقوله ” ساخت داخل” توجه ویژه‌ای شده است و شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه دستاورد‌های بومی سازی خودشان را در بخش‌های مختلف ارائه می‌نمایند.

نائب رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران تصریح کرد: برگزاری پانل نیز از جمله دیگر برنامه‌های سمپوزیوم است که در مجموع به مدت ۷۵ دقیقه می‌باشد و پیشکسوتان صنعت هر کدام به مدت ۵ دقیقه مطالب خود را عرضه می‌کنند و پایان آن نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

این صاحب نظر صنعت فولاد کشور ادامه داد: بر اساس بررسی‌های بسیار سختگیرانه و دقیق و رای هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران تعداد ۴ نفر متشکل از (یک مدیر از بخش دانشگاه، یک مدیر فولادی از بخش دولتی، یک نفر از صنایع خصوصی و در نهایت یک کارشناس) به عنوان برگزیدگان سمپوزیوم معرفی می‌شوند.

موتمن اضافه کرد: شرکت کنندگان در سمپوزیوم نیز همزمان با برگزاری این رویداد، یک نفر از مدیران فولادی کشور هم به عنوان ”مرد سال فولاد ایران” انتخاب می‌کنند که در سمپوزیوم معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: در روز اختتامیه این سمپوزیوم نیز در کنار تدوین نتایج حاصل از این دوره، بیانه و نقشه راه سال آینده این رویدادی علمی نیز تدوین شده و در اختیار مقامات کشوری قرار می‌گیرد.

نائب رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران در ادامه به تولید فولاد سبز که محور برگزاری این دوره از سمپوزیوم است پرداخت و خاطرنشان کرد: در فولاد هیدروژن جایگزین اصلی سوخت‌های فسیلی می‌شود و از این طریق کاهش آلایندگی قابل توجهی در صنعت فولاد رقم می‌خورد و برنامه تولید کنندگان فولاد هم این است که تا سال ۲۰۵۰ شاهد تولید فولاد سبز باشیم.

این مدیر پیشگام ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: در ایران دو شیوه اصلی تولید فولاد (کوره بلند و احیا) وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند، اما در کل نیاز است فولاد سازی‌ها با بهره گیری از تکنولوژی‌های نوین و همچنین سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدید پذیر به سمتی حرکت کنند که کمتر به سوخت‌هایی مانند گاز و برق وابسته باشند تا تولید فولاد سبز را آن هم بدون دغدغه تامین انرژی این روز‌ها، شاهد باشیم.

نائب رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران گفت: شرکت‌های مشاوره‌ای بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارد و انجمن آهن و فولاد ایران هم به این موضوع ورود کرده است و با تاسیس شرکت فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه فعالیت‌های پژوهشی خوبی را با محوریت تولید فولاد سبز انجام داده است. بنیانگذار وقت طرح‌های توسعه ذوب آهن اصفهان در ادامه به فعالیت‌های زیست محیطی این مجتمع عظیم صنعتی پرداخت و گفت: ذوب آهن با توجه به اعتقاد و عزم راسخ در زمینه ایجاد محیطی به دور از آلودگی برای تولید فولاد، در پروژه‌های زیست محیطی شرکت سرمایه گذاری‌های چشمگیری انجام داده است.

وی افزود: در بخش‌های کک سازی و کوره بلند جهت کاهش گرد و غبار با نصب تجهیزات غبارگیر، آلایندگی به کمترین میزان رسیده است و همچنین در پروژه LF۳ و بازسازی LF۱ نیز آلایندگی تا حد قابل توجهی کنترل شده و در بخش آگلومراسیون هم با نصب مکنده و غبارگیر اقداماتی خوبی انجام گرفته است.

موتمن گفت: ذوب آهن اصفهان با ایجاد ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز به عنوان بزرگترین جنگل دست کاشت که بخش بسیار زیادی از آن هم به صورت دیم می‌باشد در تلطیف هوا و جذب آلایندگی که ذات تولید فولاد در جهان می‌باشد نیز عملکرد موفقی داشته است.

منبع: پایگاه تحلیلی خبری ذوب ۲۴

عناوین برگزیده