تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۲۱۷۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره کارگزاری تابان مطرح کرد؛

توسعه بازار سرمایه در گرو تنوع ابزار‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

‌می‌متالز - سیدعلی رئیس‌زاده گفت: یکی از مسیر‌های مهم برای توسعه بازار سرمایه، تنوع‌بخشی ابزار‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی رئیس‌زاده، رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان در رابطه با وضعیت بازار سهام در نیمه دوم سال، اظهار کرد: سال ۹۴ فرمولی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شد؛ اما پس از جنگ اوکراین و روسیه دو هاب اروپایی با رشد چشمگیری مواجه شدند و فرمول کارکرد خود را از دست داد، در همین راستا دولت به منظور جلوگیری از زیان صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته مجبور به سقف‌گذاری در نرخ خوراک شد.

او افزود: در ابتدای امسال همراه با سقف‌گذاری دولت برای خوراک پتروشیمی در بودجه ۱۴۰۲، تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی (به ویژه در حوزه‌های متانول و اوره) با زیان مواجه شدند و اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سرمایه کاهش یافت، در نتیجه با پیگیری‌های سازمان بورس، کارشناسان و فعالان بازار هیئت وزیران تعیین نرخ خوراک را به فرمول بازگرداند و سقف قیمتی را براساس (صادرات گاز ایران) برای آن در نظر گرفت.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان، تاکید کرد: عدم ثبات در تصمیمات اقتصادی و سیاسی ضمن کاهش سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت، زیان‌هایی را نیز برای بازار سرمایه به دنبال دارد.

رئیس زاده گفت: براساس اصول اقتصادی تصمیماتی که مرتبط با بدنه اقتصاد و بازار اولیه بازار سهام است، می‌بایست بلندمدت و قابل پیش‌بینی باشد. در حال‌حاضر با بازگشت تعیین نرخ خوراک بر اساس فرمول و تعیین نرخ تسعیر ارز خوراک و قیمت پایه بورس کالا بر اساس مرکز مبادله، شاهد بهبود بازار سهام در نیمه دوم سال باشیم.

او افزود: حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری از صنایع موجب سودآوری مستقیم تولیدکنندگان، کاهش رانت و کاهش تورم خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان تاکید کرد: از جمله مواردی که می‌توان به واسطه آن اعتماد عمومی را نسبت به بازار سرمایه افزایش داد، ثبات در قوانین و حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنایع است.

رئیس‌زاده در رابطه با تاثیر تنوع ابزار‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر بازار سرمایه، گفت: یکی از مسیر‌های مهم برای توسعه بازار سرمایه تنوع‌بخشی ابزار‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. به طور مثال با تسهیل قواعد مربوط به صندوق زمین و ساختمان، شاهد کاهش حباب و تعادل در بازار مسکن خواهیم بود.

او افزود: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی نیز می‌تواند در بلندمدت موجب تقویت سرمایه‌گذاری با دیدگاه بلندمدت و پویایی بازار سرمایه شود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان در رابطه با ظرفیت بازار سرمایه برای گسترش نهاد‌های مالی همچون کارگزاری‌ها، گفت: ابزار‌های مشتقه نیازمند نظارت است، همچنین ابزار‌هایی که روی سهم‌ها استفاده می‌شود می‌بایست از نقدشوندگی بالا برخوردار باشند.

رئیس زاده گفت: خرداد ۱۴۰۰ دستورالعمل جدید تاسیس و فعالیت کارگزاری در هئیت مدیره سازمان بورس مصوب شد و بعد از سیزده سال در بهمن ۱۴۰۱ یک کارگزاری و امسال نیز ۴ کارگزاری دیگر مجوز فعالیت گرفتند و شاهد رقابت‌های بیشتر و شفافیت در این حوزه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری تابان در پایان گفت: گسترش نهاد‌های مالی همچون کارگزاری‌ها را می‌توان به فال نیک گرفت؛ زیرا مطابق دستورالعمل جدید کارگزاری‌ها، اشخاص متقاضی برای تاسیس کارگزاری می‌بایست ایده‌های نو داشته باشند و همین امر می‌تواند به مرور بر پویایی بازار اثرگذار باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده