تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۲۱۸۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان سیستان و بلوچستان خبر داد؛

ساخت ۱۳ کارخانه فرآوری در حوزه‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ معدن در این استان، از ساخت حدود ۱۳ کارخانه فرآوری در بخش‌های مختلف استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، کارگروه عملیاتی جهاد تبیین و مردمی‌سازی در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه که با حضور سردار «احمد شفاهی» فرمانده سپاه سلمان استان، آیت‌الله «سیدضیا، الدین طباطبایی»، «ایرج حسن‌پور» مدیرکل صمت استان سیستان و بلوچستان، مدیران و نمایندگان ادارات و بخش‌های خصوصی همخانواده صمت، معاونان و روسای ادارات ستادی و روسای ادارات صمت شهرستان‌های استان، برگزار شد.

حسن‌پور در این نشست اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از سال ۹۵ در صحبت‌هایشان به موضوع جهاد تبیین اشاره کردند که باید در سطح علمی و تحقیقی روی آن کار شود تا از وسوسه‌های دشمنان جلوگیری شود که این کلید واژه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعریف شده و در این بین سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، معدن و تجارت حرف‌ها برای گفتن دارد.

وی افزود: در حوزه معدن تا قبل از سال ۹۴ سیستان و بلوچستان وضعیت مطلوبی نداشتیم؛ اما با روشنگری‌هایی که صورت گرفت و همکاری مردم، سران طوایف و روحانیت توانستیم تولیداتی در استان داشته باشیم و با مشارکت مردمی هم اکنون بیش از ۵۰۰ معدن در بخش کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت وجود دارد و این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

مدیرکل صمت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است، برخی از معادن این استان به‌دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند، به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۱۳ کارخانه فرآوری در حوزه‌های مختلف در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است تا از خام‌فروشی مواد جلوگیری شود و ارزش‌افزوده در این استان رخ دهد که کارخانه طلای تفتان و معدن مس جانجا از جمله این معادن است. در حوزه صنعت نیز بیش از یک هزار واحد صنعتی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که کارخانه سیمان، تور ماهیگیری، تن‌ماهی و قوطی کنسرو از جمله آنهاست.

حسن‌پور اضافه کرد: طرح جهاد آبرسانی برای حوزه سیستان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی در حال انجام است تا هرچه زودتر شاهد بهره‌مندی از این طرح تا پایان سال ۱۴۰۳ باشیم؛ افزون بر آن قرار است با راه‌اندازی کارخانه تولید لوله در زاهدان اجرای طرح جهاد آبرسانی با سرعت بیشتر انجام شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف تجاری و مرز نیز با توجه به نگاه ویژه دولت شاهد ایجاد بازارچه‌های خرده‌فروشی در این استان هستیم که می‌طلبد، بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران بومی بیشتر از قبل پای‌کار باشند و مشارکت مردمی نیز پررنگ‌تر شود.

مدیرکل صمت استان سیستان و بلوچستان همچنین گفت: در آینده نزدیک در حوزه‌های مختلف معدنی، تجاری و صنعتی شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود، همچنین شاهد رونق صادرات در بخش‌های مختلف هستیم که در این بین همدلی و همراهی در حوزه‌های مختلف باعث پیشرفت کار و رمز ماندگاری است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده