تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۳:۰۰
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۳۲۱۸۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
در پنل تخصصی سمپوزیوم فولاد ۴۰۲ مطرح شد:

مراحل عبور از فناوری‌های موجود به فناوری‌های تولید فولاد سبز در کشور

‌می‌متالز - بیست و پنجمین سمپوزیوم فولاد روز سه شنبه ۰۲ آبان‌ماه با محوریت فولاد سبز در جزیره کیش افتتاح شد و در پنل تخصصی روز اول این رویداد جمعی از مدیران عامل شرکت‌های فولادی و کارشناسان و متخصصان این حوزه در بحث فولاد سبز به ارائه نظرات و تحلیل‌های خود پرداختند.

به گزارش می‌متالز، نخستین پنل تخصصی همایش سمپوزیوم فولاد ۴۰۲ با عنوان مراحل عبور از تکنولوژی موجود به فناوری فولاد سبز در کشور در سمپوزیوم فولاد ۴۰۲ با حضور مدیران عامل شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌ آهن اصفهان، شرکت ملی فولاد ایران، فولاد آلیاژی ایران و … روز سه‌شنبه در حالی برگزار شد که در این پنل تخصصی به موضوع مزیت‌ها و چالش‌های فولاد سبز پرداخته شد.

مراحل عبور از فناوری تولید فولاد سبز

هم‌افزایی فولادسازان

در نخستین پنل برگزار شده در سمپوزیوم فولاد ۴۰۲، «محمدیاسر طیبب‌نیا» مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: صنعت فولاد جزو یکی از صنایع موفق در ایران بوده است. در فولاد مبارکه موفقیت‌هایی را بدست آورده‌ایم، ولی برای استفاده حداکثری از این صنعت باید تمام فولادسازان در کنار یکدیگر قرار بگیرند. با توجه به این موضوع که هزینه‌های زیرساخت‌ها افزایش یافته است، به‌ تنهایی نمی‌توان پیش رفت.

طیب‌نیا تاکید کرد: بحث دیگر، موضوع کیفی‌سازی است. در کل، در صنعت فولاد باید ادغام‌های بسیاری انجام و برخی طرح‌ها متوقف شود تا بتوان به یک رویکرد توازن رسید.

وی افزود: در زمینه فولاد سبز، اقداماتی آغاز شده است، البته پیشنهاد من آن است که همگی بودجه‌ها را کنار هم بگذاریم.

مراحل عبور از فناوری تولید فولاد سبز

صنعت فولاد را نجات دهیم

در ادامه این پنل تخصصی «مهدی کوهی» مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: واحد‌های فولادی کشور با هم‌افزایی دانش و مهارت‌های خود می‌توانند به پیشرفت این صنعت کمک کنند. جانمایی برخی واحد‌های فولادسازی همانند فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ... در ابتدا به‌درستی انجام شده، ولی به مرور زمان و با گسترش شهرنشینی و رسیدن شهر به واحد‌های صنعتی، امروز به نظر می‌رسد جانمایی‌ها درست نبوده است.

کوهی همچنین با اشاره به تولیدات محصولات فولادی در ذوب آهن گفت: ذوب آهن هم‌اکنون، در سه صنعت حمل و نقل با تولید ریل، تولید تیرآهن بال پهن در صنعت ساختمان‌سازی و تولید آرک فولادی در حوزه معدن مشغول به فعالیت است.

وی با تاکید بر این موضوع که فولادسازان باید با هم تعامل داشته باشند که به سرنوشت سایر صنایع که روزگاری در ایران قدرتمند بودند و سپس افول کردند، دچار نشویم، گفت: صنعت نساجی به عنوان نخستین صنعت ایران در دهه ۱۳۶۰ به دلیل استفاده نکردن از فناوری‌های جدید، نتوانست به راه خود ادامه دهد. صنایع خودرو، لوازم خانگی و … در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ هم سرنوشت مشابه نساجی پیدا کردند؛ ولی ما نباید اجازه بدهیم که فولاد به همان سرنوشت صنایع دیگر دچار شود.

مراحل عبور از فناوری تولید فولاد سبز

همکاری برای تولید فولاد سبز

همچنین «محمد آقاجانلو» مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در این پنل تخصصی گفت: تولید فولاد ایران به لحاظ  کمی توسعه خوبی داشته، ولی در حوزه کیفی هنوز فاصله بسیاری با دنیا دارد.

آقاجانلو افزود: محصولات نهایی فولاد ایران ارزش‌افزوده بالایی ندارد و باید ارتقا داده شود.

وی همچنین در زمینه تولید فولاد سبز گفت: استفاده از هیدروژن می‌تواند میزان آلایندگی تولید آهن را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد. در این راستا باید شرکت‌های فولادی و زنجیره تولید فولاد بخشی از بار تولید فولاد سبز را برعهده بگیرند.

آقاجانلو افزود: شاید نتوان برای کاهش آلایندگی در سراسر کشور یک برنامه‌ریزی انجام داد. تولید هیدروژن سبز کار سختی است، اما برخی واحد‌های پتروشیمی مازاد هیدروژن دارند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. در دنیا برای تولید فولاد با کربن مالیات در نظر گرفته‌اند. با کمک بخش‌های مختلف از جمله وزارت نفت، واحد‌های پالایشی و ... می‌توان این صنعت را رقابت‌پذیر نگه داریم.

مراحل عبور از فناوری تولید فولاد سبز

محور‌های تولید فولاد سبز

در ادامه این پنل «مهران خرمی‌نیا» نماینده شرکت فولاد خوزستان به موضوع تولید فولاد سبز و چالش‌های پیرامون آن پرداخت و گفت: محور‌های رایج تولید فولاد سبز با چهار محور مشخص می‌شود، نخست تولید با هیدروژن سبز در تولید آهن اسفنجی، دوم تولید برق با انرژی تجدیدپذیر، سوم جذب و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن در فرآیند‌ها و چهارم استفاده از قراضه و بازیافت.

وی یادآور شد: ابرچالش‌ها در زمینه تولید فولاد سبز، هزینه و سرمایه‌گذاری است.

آیا امکان تولید فولاد سبز وجود دارد؟

در پایان این پنل «محمد کمال‌زاده» مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران عنوان کرد: آیا واقعا امکان تولید فولاد سبز در جهان ممکن است. ۷۵ درصد فولاد جهان را چینی‌ها با کوره بلند تولید می‌کنند که به ۵ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تولید فولاد سبز نیاز دارند. به عبارت دیگر، ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری را باید یک کشور انجام دهد. اتحادیه اروپا منابع انرژی را چگونه می‌تواند تامین کند؟ آیا واقعا امکان تولید فولاد سبز به روش هیدروژن در جهان وجود دارد؟

وی تاکید کرد: البته شاید بتوان راهکار‌هایی برای تولید فولاد سبز ارائه داد، اما مدل ما نباید آرمان‌گرایانه باشد، زیرا نمی‌توان هیدروژن، برق و ... را همگی به روش سبز تولید کرد. اما تا حد ممکن باید به سمت تولید فولاد سبز پیش رفت.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مراحل عبور از فناوری تولید فولاد سبز

عناوین برگزیده