تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۲۲۱۹۳
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی تشریح کرد؛

سرمایه‌گذاری ۴.۴ هزار میلیاردی و ۱۹۵ میلیون یورویی سازمان بنادر در سواحل مکران/ پیش‌بینی ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در بندر چابهار/ مقدمات ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک

‌می‌متالز - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام سرمایه‌گذاری ۴.۴ هزار میلیارد تومانی و ۱۹۵ میلیون یورویی سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران، گفت: این سازمان علاوه بر برنامه‌ریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، علی‌اکبر صفایی در تشریح مجموعه اقدامات آن سازمان را در خصوص توسعه سواحل مکران و بنادر واقع در نوار ساحلی جنوب، گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار است و قرارگیری در مسیر کریدور‌های تردد بین‌المللی دریایی، نقش بسزایی در فعال‌سازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا می‌کند.

مقدمات ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است و در همین رابطه نیز سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه‌ریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، در حال حاضر جانمایی ایجاد بندر تجاری و نفتی مکران در منطقه کوه مبارک و فرایند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن در حال انجام است.

سرمایه‌گذاری ۱۹۵ میلیون یورویی و ۴۴ هزار و ۱۶۷ میلیاردریالی سازمان بنادر در سواحل مکران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره فرایند جذب سرمایه در سواحل مکران و میزان سرمایه‌گذاری در این بندر، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران بیش از ۴۴هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

صفایی تصریح کرد: توسعه سواحل مکران و دستیابی به اقتصاد دریا پایه در این منطقه علاوه بر سرمایه‌گذاری داخلی سازمان بنادر، نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که در این خصوص نیاز است تا مشوق‌هایی برای توسعه همه جانبه این سواحل در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران با رغبت و استقبال برای سرمایه‌گذاری در سواحل مکران اعلام آمادگی کنند و با سرمایه‌گذار‌های خود بر توسعه و رونق این منطقه بیفزایند.

زمینه حضور سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی فراهم می‌شود

وی با اعلام اینکه فقدان برخورداری از زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل شامل بزرگراه، راه‌آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری مهیا نشود، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می‌کند با اعطای مشوق‌های لازم از جمله اعمال تخفیف‌های تعرفه‌ای و سایر تسهیلات، زمینه لازم را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.

پیش‌بینی ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در بندر چابهار

صفایی گفت: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقع شده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیش‌بینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق‌یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمترتوسعه‌یافته محسوب می‌شود. اما با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر تسریع در روند توسعه و محرومیت‌زدایی، ایجاد زیر ساخت‌های حمل و نقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده است و با تلاش‌های دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریا محور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.

صفایی تصریح کرد: احداث و بهره‌برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه‌ها در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل و نقل دریایی ملی و بین‌المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریا محور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.

منبع: سازمان بنادر و دریانوردی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده