تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۲۲۲۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرکننده نیازمند تشویق است نه وضع عوارض

‌می‌متالز - نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران معتقد است، باید نگاه حکمرانی در بخش معدن با جریان تولید هم سو باشد و باید براساس شرایط بازار برای آن برنامه داشت. امروز صادرات به جای وضع عوارض نیازمند تشویق است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا بهرامن نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران درباره تاثیر چالش‌های بخش معدن در کاهش آمار‌های صادراتی، اظهار کرد: سهم ما نسبت به تولید و نسبت به ذخایر معدنی، در ارتباط با بخش بازار بسیار ناچیز است. ما در تمام بخش‌های فلزی و غیر فلزی این موضوع را مشاهده می‌کنیم. در سنگ‌های تزئینی سهم تولید امروز ۸.۵ میلیون تن است، اما در مقابل سهمی ۲۰۰ میلیون دلاری در صادرات آن داریم. حدود ۴ سال قبل این عدد ۳۵۰ میلیون دلار بود، اما امروز این رقم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این موارد به نگاه حکمرانی باز می‌گردد. بنده اعتقاد دارم، نگاه حکمرانی در بخش معدن، باید از ابتدا تا انتهای زنجیره همیشه به خوبی وجود داشته باشد. یعنی کسر بازار یکی از مسائلی است که به این موضوع برمی گردد که چه سهمی را می‌توان از ذخایر معدنی‌ای که تجدید ناپذیر هستند را از بازار‌های جهانی به خود اختصاص داده باشیم.

رییس خانه معدن ایران تصریح کرد: به دلیل آنکه نگاه حکمرانی، در این خصوص هیچگاه به صورت کامل و شفاف دیده نشده و نگاه حکمرانی با نگاه سرمایه گذاری در بخش بازار، برنامه ریزی کامل نشده، نتوانسته ایم سهم کاملی از بازار داشته باشیم. نمونه بارز آن اتفاقاتی است که طی سال جاری در بخش مواد معدنی و صادرات مواد فلزی که اصلی‌ترین آن وضع عوارضی بود که توسط دولت وضع شد و ناخودآگاه بخشی از بازار را از دست دادیم.

وی اضافه کرد: در غیر فلزی‌ها نیز به همین نسبت این موضوع قابل رویت است و کاهشی را برای صادرات مواد معدنی شاهد بودیم. اخیرا نیز ۲ درصد مالیات برای صادرات مواد معدنی وضع شده است. البته فراموش نکنیم کشور‌های رقیب نیز همین کار را کرده اند، مثلا برای ورود مواد معدنی کشور‌های خودشان تعرفه وارداتی تا ۲۰ درصد وضع کرده اند.

به گفته بهرامن، نگاه حکمران، باید همیشه همراه با جریان تولید باشد. هر کجا که بازار در حال از دست رفتن است باید براساس آن برنامه ریزی کند. امروزبرای صادرات نه تنها نباید عوارض وضع می‌شد بلکه باید تشویق در نظر گرفته می‌شد. با این نگاه صادرات می‌توانست به صورت منظم به بازار‌های هدف انجام می‌شد.

منبع: اکوایران

عناوین برگزیده