تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۲۲۳۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۱۲ درصدی تولید سیمان در نیمه اول امسال

‌می‌متالز - دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به رشد ۱۲ درصدی تولید سیمان در نیمه اول امسال، گفت: برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن لازم است ظرفیت تولید سیمان ماهانه ۲ میلیون تن افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر الوندیان امروز در یک نشست خبری که پیرامون وضعیت تولید سیمان در کشور و الزامات مورد نیاز برای افزایش این محصول برگزار شد، گفت: در ۶ ماه نخست امسال هیچ مشکلی برای تولید سیمان در کشور وجود نداشته، به طوری میزان تولید و تحویل سیمان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد کرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ملی متقاضی سیمان است، گفت: لذا براساس جدولی که این وزارتخانه به وزارت صمت اعلام کرده و در اوایل تابستان امسال به شرکت‌های تولید سیمان اعلام شده است که برای ساخت مسکن ملی از آبان ماه به بعد نیاز است که ۲ میلیون تن سیمان مازاد تولید شود و این روند تولید نیز در ماه‌های آتی باید صعودی باشد.

افزایش ۱۲ درصدی تولید سیمان در نیمه اول امسال

وی با بیان اینکه سیمان مورد نیاز ساخت مسکن ملی باید علاوه بر سیمان مورد نیاز جاری باشد، افزود: به طور متوسط مصرف سیمان در کشور در هر ماه در سال گذشته ۵ میلیون تن است که در نیمه نخست امسال حدود ۱۲ درصد افزایش داشت، اما از آبان ماه برای تامین نیاز سیمان مورد نیاز مسکن باید ۲.۱ میلیون تن تولید افزایش یابد و تا اسفند به ۲.۵ میلیون تن برسد بنابراین در هر ماه حداقل باید بیش از ۷ میلیون تن تولید و عرضه شود. 

تامین سیمان مورد نیاز مسکن ملی نیازمند تامین سوخت است

دبیر انجمن صنفی کافرمایان اظهار داشت: در کشور ۸۸ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان وجود دارد، اما نیاز واقعی این صنعت انرژی است که متاسفانه در تامین سوخت مازوت و گاز موانعی وجود دارد.

الوندیان اظهار داشت: در صورت محدودیت مصرف گاز برای صنایع سیمان، این صنعت قادر به مصرف سوخت جایگزین مازوت است، اما شرایط تامین مازوت سخت‌گیرانه است، به طوری که بسیاری از شرکت‌ها از تامین سوخت مخازن بازمانده‌اند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: گاهی اوقات شرکت‌هایی که در مناطق دور دست کشور قرار دارند، هدایت می‌شوند که از تهران سوخت ببرند که این وضعیت هزینه حمل بالایی را به شرکت‌ها تحمیل می‌کند و لذا شرکت‌ها دچار خسارت سنگین می‌شوند و حتی ممکن است شرکت را از سودآوری خارج کند.

وی افزود: اختیار تایید مبدا سوخت بر عهده شرکت پالایش و پخش است و لذا تعدادی از شرکت‌ها مخازن مازوت خود را به دلایل مسافت زیاد مبدا سوخت با کارخانه پرنکرده اند.

الوندیان بیان داشت: شرکت پالایش و پخش در مصوبه هیات وزیران مکلف شده در سال ۱۴۰۶ مازوت استاندارد تولید کند و الان الزام این استاندارد را نمی‌پذیرد و لذا اکثر شرکت‌های ما قادر نیستند، شاخص‌های استاندارد مرکز پخش را پاس کنند. البته سیمان تولیدی ایران استاندارد‌های لازم را پاس می‌کند و سیمان تحت استاندارد اجباری است.

جریمه میلیاردی سیمانی‌ها در صورت افزایش مصرف مازوت

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بیان داشت: سال گذشته انرژی حرارتی سوخت را شرکت پخش ۳۷.۸ مگاژول به ازای هر لیتر اعلام شد که اکثر شرکت‌ها آن را پاس نکردند و امسال آن را به به بیش از ۴۰ مگاژول رسانده که به دلیل استاندارد نبودن و پایین بودن کیفیت مازوت شرکت‌های سیمانی باید مازوت بیشتر مصرف کنند که مصرف بیشتر نیز باعث جریمه شرکت سیمانی می‌شود بطوری که برخی شرکت‌ها مشمول جرایمی حدود ۸۰ میلیارد تومانی شده اند. این در حالی است که اگر مازوت استاندارد در اختیار شرکت‌های سیمانی قرار گیرد، شرکت مصرف اضافه‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: از شرکت‌های ضمانت محضری دریافت می‌شود تا مبالغ جریمه از حساب آن‌ها کسر شود و لذا این شرایط بگونه‌ای است که شرکت‌های سیمانی ترجیح می‌دهند مخازن مازوت خود را پر نکنند تا دچار این مشکلات نشوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: نکته دیگر اینکه اگر شرکت از سال قبل مازوتی داشته باشد که اتفاقا هزینه آن پرداخته شده است همان مازوت باقی مانده اگر قرار باشد در سال جاری استفاده شود باید مابه التفاوت قیمت را به شرکت پالایش و پخش بپردازد.

وی افزود: این روند سخت گیرانه برای استفاده از سوخت مازوت نشانه‌ای از حمایت از تولید ندارد در حالی که صنایع سیمانی با توجه به افزایش درخواست باید خودشان را برای تولید بیشتر در ماه‌های آینده آماده کنند.

افزایش سهمیه برق سیمانی‌ها در تابستان امسال

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: دغدغه ما تامین سیمان مورد نیاز است و اگر در تابستان امسال در تولید و عرضه سیمان مشکلی وجود نداشت به علت توجه به تامین انرژی بود به طوری که وزارت نیرو ۱۰ درصد سهمیه برق صنایع سیمانی را افزایش داد و لذا سیمان مورد نیاز کشور تولید شد ضمن اینکه مازاد عرضه نیز داشتیم و ۱۲ درصد افزایش تولید داشتیم.

وی بیان داشت: برای افزایش تولید باید از تولید حمایت کرد و لذا انرژی مورد نیاز آن ر تامین کرد و سوخت جایگزین آسان‌تر در اختیار صنایع سیمانی قرار گیرد.

الوندیان با بیان اینکه مخازن مازوت تحت کنترل شرکت نفت است و بازرسی لازم انجام می‌شود، گفت: لذا کل مازوت خریداری شده توسط شرکت‌های سیمان صرف تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و حتی یک لیتر خارج از تولید سیمان مصرف نمی‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات که در تامین مازوت وجود دارد، گفت: برخی صنایع سیمانی اقدام به پرکردن مخازن خود از مازوت نکرده اند و این در حالی است که برای افزایش تولید سیمان نیاز به سوخت است.

وی بیان داشت: در ۶ ماه نخست امسال ۳۹ میلیون تن کلینکر و ۳۵.۶ میلیون تن سیمان تولید شده است، همچنین در ۶ ماهه نخست امسال ۴.۱ میلیون تن کلینکر و ۲.۵ میلیون تن سیمان صادر شده است. مقاصد صادراتی این محصولات کشور‌های عراق، امارات و کویت است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده