تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۵۱
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۰۵۷۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود سیمان دوباره به جان ساخت و ساز‌ها افتاد/ صادرات، سود آورتر از فروش داخل

‌می‌متالز - کمبود سیمان در خراسان جنوبی، ساخت و ساز‌ها در استان را در رکودی عمیق فرو برده و مردم را آواره مصالح فروشی‌ها کرده است.

به گزارش می‌متالز، سریال دنباله دار کمبود سیمان بیش از ۳ ماه است گریبانگیر ساخت و ساز‌ها در خراسان جنوبی شده و عملیات ساختمانی را با کندی مواجه کرده است.

کمبود سیمان در خراسان جنوبی در حالی به رکود ساختمان سازی دامن زده است که بیش از ۸۰ درصد تولیدات دو کارخانه بزرگ سیمان استان، همچنان روانه بازار‌های خارجی به ویژه افغانستان می‌شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار از واحد‌های صنفی مصالح فروشی بیرجند نشان می‌دهد در انبار این واحد‌ها سیمانی برای عرضه به مشتری نیست و مردم سرگردان این جا و آنجا شده اند.

یکی از مصالح فروشان بیرجندی با انتقاد از کمبود عرضه سیمان می‌گوید: کارخانه‌های سیمان استان هفته‌ای ۲۰۰ پاکت سیمان به ما می‌دهند که مانده ام این تعداد کم را به کدام مشتری‌ها بدهم.

او با گلایه از مسوولان نظارتی افزود: با وجودی که مازاد تولید سیمان در خراسان جنوبی وجود دارد، اما تولیدکنندگان به جای تأمین نیاز استان بیشتر سیمان‌ها را به افغانستان و سایر کشور‌ها صادر می‌کنند.

یکی دیگر از فروشندگان مصالح ساختمانی نیز عنوان می‌کند: امسال برخلاف پارسال، وضعیت سیمان خیلی خراب است و حواله‌های سیمان را بسته اند و با کمبود سیمان نمی‌توانیم جواب مشتری‌ها را بدهیم.

توقف ساخت و ساز‌ها نتیجه ضعف نظارت‌ها

کمبود سیمان در خراسان جنوبی موجب توقف عملیات ساختمانی در شهر‌ها و روستا‌ها شده و سازندگان مسکن را مجبور کرده به بازار سیاه روی بیاورند و کیسه‌های سیمان را به قیمتی بالا خریداری کنند.

احمدی از شهروندان بیرجندی هم که برای خرید سیمان به درِ بسته خورده است نیز می‌گوید: یک هفته است که سیمان اصلاً گیر نمی‌آید و آخرِ سر توانسته ام از ۶ مصالح فروشی آن هم از هرکدام یکی دو پاکت سیمان بگیرم.
رحیمی یکی از پیمانکاران ساختمانی گفت: همیشه با فرا رسیدن سال نو برخی افراد سودجو با احتکار و انبار کردن سیمان، باعث کمیابی و گران شدن سیمان می‌شوند.

او با انتقاد از عدم نظارت‌های کافی بر بازار، افزود: تیم‌های بازرسی، نظارت کمتری بر عرضه و برخورد با دلالان و سودجویان دارند و جلوی بازار سیاه سیمان را نمی‌گیرند.

اختلاف قیمت دوبرابری سیمان در مرز، عامل کمبود

مصالح فروشان و پیمانکاران ساختمانی در بیرجند، صادرات سیمان به خارج از کشور را عامل کمبود و گرانی این محصول پرکاربرد می‌دانند و می‌گویند: با وجودی که خراسان جنوبی دارای دو کارخانه بزرگ سیمان است، اما تولیدکنندگان سیمان را به جای عرضه در داخل به کشور‌های افغانستان، پاکستان و حتی عراق صادر می‌کنند.

مصالح فروشان بیرجندی معتقدند کارخانه‌های سیمان به خاطر سود بیشتر، سیمان را راهی بازار‌های خارجی می‌کنند و کمتر آن را در داخل عرضه می‌کنند.

کاظمی نایب رئیس هیئت مدیره یکی از کارخانه‌های سیمان استان نیز به خبرنگار ما از اختلاف قیمت دو برابری فروش سیمان در بازارچه مرزی ماهیرود می‌گوید و عنوان می‌کند: هر پاکت سیمان در مرز ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که برای مصارف داخلی از درب کارخانه ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

او با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید سیمان و صرفه نداشتن تولید آن تصریح می‌کند: با افزایش هزینه مواد اولیه، حقوق کارگران، بیمه و مالیات، تولیدکنندگان سیمان قادر به عرضه سیمان به قیمت فعلی نیستند و تولید آن به صرفه نیست.

فعالان صنعت ساختمان در خراسان جنوبی در حالی از کمبود عرضه سیمان و صادرات آن به خارج از کشور می‌گویند که مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی معتقدند خرید هیجانی و بیش از نیاز مردم به کمیاب شدن سیمان و توقف و تأخیر در عملیات ساختمانی دامن زده است.

به گفته تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان، روزانه هزار تا هزار و ۵۰۰ تن سیمان در استان توزیع می‌شود و در شرایط کنونی، چون تقاضا خیلی افزایش یافته، کمبود سیمان در بازار احساس می‌شود.

او با بیان اینکه وظیفه سازمان صمت نه تأمین بازار، بلکه نظارت بر قیمت سیمان و تخلفات گرانفروشی و احتکار است از مردم خواست هرگونه گرانفروشی و احتکار این کالای پرمصرف را به سامانه ۱۲۴ سازمان صمت گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده