تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۲۲۳۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گزارش کمیته حقیقت‌یاب حادثه معدن دامغان بزودی در کمیسیون صنایع مجلس بررسی می‌شود

‌می‌متالز - دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: گزارش کمیته حقیقت‌یاب حادثه معدن دامغان بزودی در کمیسیون صنایع مجلس بررسی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، الله وردی دهقانی نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری‌های به عمل آمده در مورد حادثه معدن طزره دامغان گفت‌: جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد که بعد از وقوع حادثه نیز یک کمیته حقیقت یاب برای پیگیری ابعاد حادثه معدن طزره دامغان اعزام تا علل حادثه را بررسی کنند.

وی گفت‌: یک فرصت ۲ تا سه هفته‌ای به کمیته حقیقت یاب داده شد که گزارش را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس تحویل دهند که با شروع بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس (دوشنبه سوم مهر)، جلسه کمیسیون‌های مجلس تشکیل نشد.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت: گزارش کمیته حقیقت‌یاب حادثه معدن طزره دامغان بعد از اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داده می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه مسئول ایمنی معدن طزره دامغان نیز به مراجع قضایی احضار و سپس بازداشت شد، افزود: پس از بازدید میدانی و تحقیقات به عمل آمده از معدن طزره دامغان مشخص شد که د ر زمان حادثه مسئول ایمنی معدن در آنجا حضور نداشته است، بنا بر قانون، مسئول ایمنی معدن باید اول از همه در معدن حاضر باشد و آخرین فرد هم باشد که از معدن خارج می‌شود.

وی در مورد حقوق کارگران معدن گفت: به‌منظور پیگیری مطالبات خانواده‌های جان‌باختگان و ارائه گزارش تکمیلی از آخرین اقدامات انجام‌شده، حق و حقوق کارگران معدن فوت شده نیزبه خانواده‌های آن‌ها پرداخت می‌شود.

دهقانی گفت: تدابیری نیز باید اندیشیده شود تا معدن طزره دامغان از نظر ایمنی به استاندار‌های جهانی برسد.

چندی پیش نیز سرپرست آن معدن به اتهام شش فقره قتل غیرعمد ناشی از بی‌احتیاطی در حین کار به‌لحاظ عجز از تودیع تامین مناسب کیفری، بازداشت و روانه زندان شده است.

درحادثه‌ای که در دوازدهم شهریور ماه ۱۴۰۲ در معدن طزره دامغان رخ داد کارشناسان اعلام کردند به لحاظ نشت گاز فشرده شده متان بوده است و کارگران هنگام خروج از معدن دچار آسیب‌دیدگی و ریزش شدند و نشت گاز سبب انفجار و ریزش معدن شده است که شش نفر از کارگران این معدن جان باختند.

حادثه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در تونل «رزمجای مرکزی» معدن طزره به مصدومیت چهار نفر منجر شد. ۱۱ اردیبشهت ۱۴۰۰ نیز بر اثر حادثه در تونل شماره ۴۲ معدن بزرگ طزره، به‌دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، دو کارگر جان خود را از دست دادند. ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ نیز بر اثر ریرش تونل در معدن کلازیر، یک معدن‌کار فوت کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده