تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۲۲۴۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

احتمال افزایش مجدد حجم صادرات سرب تصفیه شده چین

‌می‌متالز - حجم صادرات سرب تصفیه شده چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به بالاترین میزان خود در ۱۵ ماه گذشته رسید. میزان حجم صادرات این محصول از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در چین، نسبت به حجم صادرات سرب تصفیه شده در کل سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است.

به گزارش می‌متالز، افزایش حجم صادرات، ناشی از تغییر پریمیوم نقدی مستمر در ثبت قرارداد سرب بورس فلزات لندن (LME) بوده که موجب تداوم وضعیت باز بودن آربیتراژ صادرات شده است.

به نظر می‌رسد برخی از محموله‌های سرب که از چین صادر می‌شوند، مستقیما سر از انبار‌های بورس فلزات لندن در می‌آورند. بر همین اساس حجم ذخایر این فلز موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن از ابتدای ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به طور پیوسته در حال افزایش بوده و روز جمعه ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳، به بالاترین میزان خود از ماه ژانویه ۲۰۲۱ رسیده است.

احتمال افزایش مجدد حجم صادرات سرب تصفیه شده چین

حجم مبادلات خالص سرب تصفیه شده چین

شتاب روند صادرات سرب چین

حجم صادرات سرب تصفیه شده چین در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به حدود ۳۵ هزار و ۴۰۰ تن رسید که بالاترین میزان ماهانه از ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ بود.

مجموع حجم محموله‌های سرب صادر شده در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ با ۴۹ درصد افزایش سالانه، به ۱۳۸ هزار تن رسید که در حال حاضر نسبت به حجم ۱۱۶ هزار تن صادر شده در سال ۲۰۲۲، روند صعودی را تجربه کرده است. به علاوه این حجم صادرات، بالاترین میزان از سال ۲۰۰۷ محسوب می‌شود.

شایان ذکر است چین از اواسط سال ۲۰۲۱، یک صادرکننده محض سرب تصفیه شده بوده است. در همین راستا مشوق‌های تعیین شده برای صنعت سرب، در ابتدا خود را در قالب افزایش پریمیوم در بازار فیزیکی در زنجیره تامین مختل شده کشور‌های غربی نمایان ساخت.

البته بسیاری از محدودیت‌های دسترسی به سرب در بازار فیزیکی، از آن زمان به بعد به ویژه در اروپا کاهش یافته است. در همین رابطه واحد ذوب «Stolberg» پس از پایان وضعیت دو ساله تعمیرات پس از وقوع سیل در سال ۲۰۲۱ در آلمان، دوباره فعالیت خود را آغاز کرد.

هم‌اکنون مشوق‌های تعیین شده برای صادرات سرب، بر تعیین پریمیوم نقدی برای حجم ذخایر این فلز صادر شده از چین در انبار‌های بورس فلزات لندن تاثیر گذاشته است.

بیشترین حجم صادرات سرب چین به دو کشور تایوان و کره‌جنوبی با حجم ۱۶ هزار و ۴۰۰ و ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است. گفتنی است برخی از انبار‌های ذخایر بورس فلزات لندن در کشور‌های تایوان و کره‌جنوبی قرار دارد.

احتمال افزایش مجدد حجم صادرات سرب تصفیه شده چین

افزایش مجدد حجم ذخایر سرب در بورس فلزات لندن

افزایش حجم تقاضا برای سرب در کشو‌های غربی موجب شده است حجم ذخایر انبار این فلز در بورس فلزات لندن نسبت به روند نزولی خود در ابتدای سال ۲۰۲۳، دوباره روند افزایشی را تجربه کند.

حجم مبنای سرب در این انبار‌ها با ۱۰۰ هزار و ۷۵ تن افزایش، به حدود ۱۲۵ هزار و ۲۲۵ تن در ماه ژانویه ۲۰۲۳ رسید که بالاترین میزان در سه سال اخیر محسوب می‌شود.

در همین رابطه می‌توان بیان کرد که برای تمام سرب موجود در سیستم انبار ذخایر بورس فلزات لندن حواله فروش صادر شده است. با این حال حجم ذخایر سربی که حواله آن‌ها ابطال شده است و در انتظار برای بارگیری جهت عرضه در بازار قرار دارد، تنها حدود یک هزار و ۳۷۵ تن است.

بیش از نیمی از حجم ذخایر سرب موجود در سیستم انبار ذخایر بورس فلزات لندن در پایان ماه سپتامبر ۲۰۲۳، مربوط به این فلز تولید شده در چین یا تایوان بوده که با حجم ذخایر سرب این بورس در ابتدای سال ۲۰۲۳ که حدود یک سوم حجم کل موجود این فلز بود، قابل مقایسه است.

افزایش مجدد حجم ذخایر سرب موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن، بر وضعیت کاهش دسترسی به این فلز و قیمت آن در بازار تاثیر خواهد گذاشت.

اختلاف پریمیوم نقدی نسبت به قیمت سه ماهه فلز سرب در روز دوشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳، به ۶۴ دلار در هر تن رسید، اما نسبت به اختلاف قیمت ۱۰۰ دلار و ۵۰ سنت ایجاد شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی، روند نزولی را به ثبت رساند.

اختلاف هزینه موقعیت فروش در روز دوشنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ و اختلاف قیمت این فلز در روز سه‌شنبه ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ در بورس فلزات لندن، به حدود ۱۰ دلار در هر تن رسید که حاکی از افزایش فشار بر قیمت این فلز در این مدت زمان است.

این اختلاف قیمت از زمان مذکور، روند نزولی تدریجی اندکی به خود گرفته است. همچنین پریمیوم نقدی سه ماهه در پایان روز معاملاتی پنجشنبه ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، حدود ۳۸٫۵ دلار به ازای هر تن ارزش‌گذاری شد.

بر اساس آخرین گزارش این بورس در رابطه با موقعیت‌های فروش فلز سرب، حداقل تا پایان روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، دو شرکت ۸۰ درصد از حجم ذخایر سرب بورس فلزات لندن را به خود اختصاص دادند.

آن طور که به نظر می‌رسد، قیمت فلز سرب در بورس فلزات لندن در یک وضعیت نوسانی بلندمدت قرار گرفته که موجب تحت فشار قرار گرفتن قیمت آن شده است.

قیمت سه ماهه سرب پس از رسیدن به بالاترین میزان هشت ماهه خود یعنی دو هزار و ۳۰۱ دلار در هر تن در ابتدای سپتامبر ۲۰۲۳، در اواسط ماه اکتبر به دو هزار و ۲۹ دلار کاهش یافت و پایین‌ترین میزان چهار ماهه خود را به ثبت رساند.

قیمت سه ماهه این فلز از اوسط ماه اکتبر ۲۰۲۳ به بعد در حالت ثبات قرار دارد. آخرین قیمت سه ماهه سرب بورس فلزات لندن، رقم دو هزار و ۱۱۰ دلار در هر تن تعیین شده است.

افزایش فشار بر قیمت و میزان دسترسی به سرب موجود در (LME)

در حال حاضر حجم ذخایر سرب موجود در انبار‌های بورس فلزات لندن، دو برابر بیشتر از حجم انبار‌های ذخایر سرب بورس آتی شانگهای (ShFE) است.

حجم ذخایر بورس آتی شانگهای از تقریبا ۸۰ هزار تن در اواسط ماه سپتامبر ۲۰۲۳، به حدود ۶۴ هزار و ۳۲۹ تن کاهش یافته که تا حد زیادی به افزایش صادرات این فلز به خارج از چین مرتبط است.

روند نزولی حجم ذخایر سرب بورس آتی شانگهای ، باعث تشدید فشار و کاهش ثبت تعداد قرارداد‌های مرتبط با این فلز در این بورس شده است.

با این حال اوضاع برای این فلز در بورس آتی شانگهای از اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۳ پس از افزایش قیمت سرب در این بورس به بالاترین میزان چهار سال اخیر خود، کمی به ثبات رسیده است؛ البته وضعیت روند صعودی برای قرارداد‌های آتی سرب با زمان تحویل تا پایان مارس ۲۰۲۴، همچنان در حالت بکواردیشن قرار خواهد داشت.

تعداد قرارداد‌های باز از ۲۱۰ هزار قرارداد در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، به حدود ۱۳۷ هزار و ۸۵۰ قرارداد کاهش یافته است، اما به طور قابل‌توجهی بالاتر از تعداد قراردا‌های باز به ثبت رسیده در نیمه اول سال ۲۰۲۳ است. در حال حاضر بازار سرب هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ دسترسی به آن در بازار، تحت فشار زیادی قرار دارد.

افزایش حجم صادرات سرب از چین، به کاهش دسترسی به این فلز در بورس فلزات لندن کمک می‌کند، اما از سوی دیگر، موجب تاثیر منفی بر حجم ذخایر سرب در بورس آتی شانگهای خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده